Ayurvedska preporuka za ljetnu prehranu

0
525
Responsive text-52 horizontal



Koja je hrana najbolja za ljeto? Možemo li učiniti nešto da se ljeti osjećamo bolje i lakše podnosimo vrućine? Ayurveda daje savjet o ljetnoj prehrani i objašnjava što se događa s našim tijelom tijekom ovog godišnjeg doba. Godišnja doba itekako utječu na osjetljivu ravnotežu unutar našeg organizma. Taj utjecaj možemo ublažiti promjenom životnih navika i prehrane.

Ljeti se sunce punom snagom obrušava na zemlju, isparava nakupljenu vlagu i stvara obilje vrućine i suhoće.

Tijekom ljeta dominira pitta doša. Riječ pitta dolazi iz sanskritske riječi tap što znači stvaranje topline. Pittu karakterizira toplina, energija, svijetlo i promjena.

Zanimljivo je da bez obzira na to da se pitta povezuje sa snažnom probavom, ljetna vrućina zapravo suzbija agni, našu probavnu vatru.

Ayurvedski liječnici uspoređuju to s vrućom vodom koja gasi vatru isto kao i hladna. Iz tog razloga ljeti je najbolje jesti lagano.

Koja ja hrana najbolja za vruće ljetne dane

Ljeti birajte slatku, vlažnu, hladnu i tekuću hranu kako biste smirili pittu, poput mliječnih napitaka, riže, voća i tofua. Sok od aloe vere je odličan biljni tonik za ljeto koji pomaže jetri i hladi organizam. Budite umjereni s alkoholom ljeti.  Alkohol u ljetnim vrućinama može snažno pojačati pittu.

Na isti način može djelovati previše začinjena, ljuta, vruća, paprena, kisela, masna i slana hrana. I ona će jako uznemiriti vašu pitta došu.

Makrobiotika također govori kako u ovo godišnje doba trebamo jesti laganiju hranu. Preporučuje da jedemo sezonsko voće i povrće koje raste u našim krajevima i pijemo vodu i ohlađeni povrtni temeljac.

Namirnice kojima trebamo davati prednost

  • slatko voće – jabuke,  marelice, smokve, trešnje, grožđe, lubenice, dinje, šljive
  • slatko i gorko povrće – tikvice, šparoge, paprike, svježi kukuruz, krastavci, cvjetača
  • klice
  • žitarice – ječam, bijela i basmati riža, proizvodi od integralne pšenice
  • grahorice (leća, slanutak) –  trebate ih povremeno jesti ljeti zbog njihove vlažne prirode
  • proizvodi od soje – tofu, sojino mlijeko
  • sjemenke bundeve, suncokreta
  • domaći mliječni proizvodi – svježi sir, kravlje mlijeko, kozje mlijeko
  • začini – svježi bosiljak, korijander, kumin, kopar, komorač, metvica, šafran, kurkuma
  • ulja (umjereno) – maslinovo, suncokretovo
  • piće – voda, svježi voćni sokovi od slatkog voća, sokovi od povrća (slatkog i gorkog)
  • ohlađeni mliječni napici i procijeđeni temeljac od povrća
  • biljni ohlađeni čajevi – od kamilice, komorača, hibiskusa, koprive, metvice

Namirnice koje je najbolje izbjegavati jer imaju zagrijavajuća svojstva

  • kiselo voće – kisele jabuke, nedozrelo (kiselo) voće, ribizli, višnje, zeleno grožđe, limun
  • povrće – ciklu, mrkvu, patlidžan, češnjak, masline, korabu, sirovi luk, ljute papričice
  • žitarice – kukuruz, heljdu, raž, proso, zob
  • bademe, brazilske oraščiće, indijske oraščiće, orah, kikiriki
  • sezamove sjemenke
  • bosiljak, lovor, klinčić, đumbir, mažuran, origano, crvenu papriku, ružmarin, kadulju
  • tvrdi sir, feta sir, kiselo vrhnje, jogurt (možete ga piti samo razrijeđenog vodom 1:1)
  • alkoholna pića, gazirana pića, kavu, čaj, kisele voćne sokove
  • biljne čajeve od kadulje, đumbira i cimeta

Kako može izgledati vaš dnevni meni ljeti

  • zajutrak: žitne pahuljice sa sojinim ili domaćim kravljim mlijekom
  • doručak: voćna salata
  • ručak: pšenični krekeri, namaz od povrća i miješana salata od povrća
  • užina: biljni čaj
  • večera: kuhani slanutak, kuhana riža i pirjano povrće
  • desert: puding od vanilije ili pšenični griz kuhan s voćem (ohlađen)
  • piće: prirodni voćni sok razrijeđen jednakom količinom vode
Responsive text-52 horizontal



Kada sredinom i krajem ljeta počnu pljuskovi i poveća se vlaga u zraku, to je vrijeme kada se mogu poremetiti i vata i kapha doše. To će od nas tražiti da se pozabavimo i njima. Kako smiriti sve tri doše u isto vrijeme? Svojoj prehrani dodajte ječam, proizvode od integralne pšenice i riže, te izdašne juhe od povrća. Kao zaslađivač umjesto šećera, tamo gdje je to prigodno, koristite med. Stoga, pripremite se za “ljetnu” hranu – napunite tanjure svježim sezonskim voćem i povrćem te pobrinite se da unosite dovoljno tekućine!

alternativa-za-vas.com