Jeste li ‘pod stresom’? Psihološke smetnje, koje se uglavom odnose na prekomjerni stres, prema prognozi Svjetske zdravstvene organizacije (WHO), u svijetu će u narednih deset godina prouzrokovati najviše zdravstvenih problema. Koliko ćete biti uspješni u borbi protiv ove najprominentnije bolesti sutrašnjice najviše ovisi o vašem stavu i načinu na koji percipirate događaje u svakodnevnom životu.

Što se, zapravo, događa u psihi osobe koja je ‘pod stresom?’

Događa se nešto što stručnjaci nazivaju “reakcija borbe ili bijega”. Njom se organizam priprema riješiti prijeteću situaciju, hvatanjem u koštac s njom ili pak bijegom od nje. Mnogi se slažu da je ta reakcija omogućila preživljavanje ljudske vrste. U svakodnevnom se životu često povezuje s povećanom djelotvornošću. Svima su nam poznate situacije u kojima nam je jako važno da postignemo određeni rezultat (važan sastanak, susret, takmičenje ili ispit) – u tim okolnostima smo ponekad mnogo efektivniji i spremniji dodatno se potruditi. U današnjem se poslovnom svijetu taj odgovor organizma često smatra esencijalnim faktorom opstanka i uspjeha.

Kako je to rješavao pračovjek?

No, taj isti odgovor može imati neželjene posljedice. U davna se vremena osoba suočena s prijetećom situacijom mogla boriti ili pobjeći. Pračovjek sigurno nije potiskivao ili u sebi nagomilavao vlastite osjećaje i reakcije kad bi ga napala divlja životinja. No, današnje su prijeteće okolnosti mnogo neodređenije i apstraktnije te ne pokazuju ništa vidljivo od čega bismo mogli pobjeći, ili s čime bismo se mogli boriti.

Rezultat toga: ljudskim bićima u današnje vrijeme nedostaje izravni “ispušni ventil” kojeg po potrebi mogu koristiti istoga trenutka, te stoga internaliziraju i potiskuju vlastite reakcije. Ako osoba često osjeća potrebu da reagira “borbom ili bijegom”, a nije se sposobna niti boriti niti bježati, tj. nositi se sa situacijom – to će rezultirati kroničnim stresom koji može izazvati bolest. U takvim okolnostima, ako se naposljetku ipak ne pozabavimo prvobitnom prijetnjom te je ne riješimo, stres može uništiti um i tijelo ne pružajući im nikakvu zaštitu.

Dvoličnost i neiskrenost su česti uzroci stresa

Raširena dvoličnost i neiskrenost suvremenog društva obuhvaćaju skoro sva područja ljudskoga djelovanja te tako pridonose općem stupnju stresa. Takvo je okruženje prirodno stresno jer među ljudima vladaju površni i sumnjičavi odnosi. Umjesto prirodnog i otvorenog izražavanja, ljudi pokušavaju iskoristiti i kontrolirati jedni druge i organizacije kojih su dio. Ako današnje društvo želi razviti način života bez stresa, onda upravo oni sastojci koji mu nedostaju, a to su iskrenost, otvorenost i jednostavnost, moraju postati mjerila ljudskih odnosa. Također, danas je pretjeran stres čest proizvod brzog tehnološkog i ekonomskog napretka. Današnje društvo od svojih članova zahtijeva težak rad, dovoljnu zaradu i neprestanu budnost kako bi održali status quo. Takvi zahtjevi mnogima izgledaju prijeteći te mogu izazvati strah, nesigurnost i osjećaj osamljenosti. Svi ti osjećaji pridonose razvoju nezdravih nivoa stresa.

TJELESNE REAKCIJE KOJE PRATE STRES:

  • ubrzan rad srca
  • povišeni krvni tlak
  • ubrzano disanje
  • znojenje
  • povećan dotok krvi u mišiće

Tehnike ovladavanja stresom

Slijedeće nam tehnike mogu pomoći da smanjimo nivo stresa u vlastitom životu te možemo izabrati jednu ili dvije i koristiti ih u svakodnevnom životu:

Dobra tjelesna forma

Najjednostavnija je tehnika ublažavanja stresa održavanje dobrog tjelesnog stanja putem tjelovježbi i kvalitetne prehrane. Fizička neaktivnost pridonosi nastanku stresa. Osobe dobrog tjelesnog stanja pospješuju i svoje mentalno stanje te mogu lakše izdržati uzroke stresa, kao što su prenaporan rad, svađa s nadređenom osobom ili virus neke bolesti. Razne vrste masaže također mogu pomoći u borbi sa stresom tako što stimuliraju pravilan protok energije u tijelu, te pomažu otpustiti potisnute energetske blokade i povećati opći nivo svijesti.

Prehrana

Što se tiče prehrane, kako bi popravili tjelesno stanje, trebali bi pripaziti šta unosimo u sebe te se okrenuti zdravijoj i prirodnijoj ishrani koja automatski pomaže stvaranju uravnoteženijeg života. Također, dobrobiti koje nosi vegetarijanski način prehrane mogu pridonijeti smanjivanju individualnog i kolektivnog stresa šire društvene zajednice.

Iskreni i izravni odnosi

Pokušajte s vremena na vrijeme uz nužnu dozu uvažavanja izraziti emocije koje obično zadržavate za sebe. Također, neophodno je ohrabrivati razvijanje iskrenih i izravnih odnosa, jer prekomjerna dvoličnost i nepoštenje mogu izazvati probleme povezane sa stresom. Dobro je osmisliti prirodniji i jednostavniji način života jer pruža mnoge dobrobiti našem zdravstvenom stanju. Istinske ljudske potrebe uključuju sposobnost davanja, postojanje u skladu s prirodom te jednostavno življenje. Kako bi te potrebe ispunili možemo usvojiti pogled na život u kome pobjeda jedne osobe ne predstavlja gubitak drugoj osobi -“pristup pobjednik-pobjednik”.

Meditacija

Meditacija je također jedna od čestih metoda oslobađanja od stresa. Meditativne tehnike podučavaju mnogi pojedinci i razne skupine, a naučne studije su već dokazale kako su osobe naviknute na pretjerano korištenje droga smanjile konzumaciju opijata poput marihuane i LSD-a nakon primjenjivanja meditativnih tehnika.

Zreo sustav uvjerenja

Postavimo si pitanja: Tko sam ja? Koji su primarni ciljevi mog života? Štaje važno? U što vjerujem? Za borbu protiv stresa značajni su naši sustavi uvjerenja, stoga bismo trebali jasno razumijeti što stvaramo vlastitim uvjerenjima. Slab, proturječan ili nesavršen sistem uvjerenja moguć je uzrok mučnog stresa. Ako se naš sistem vjerovanja temelji na vrijednostima te ako je snažan, utemeljen i zreo, probleme povezane sa stresom osjetit ćemo rijetko, a možda i nikada. Međutim, ako smo neprestano pod stresom, trebali bismo preispitati svoj sistem vjerovanja. Njegova zrelost određuje nivo štetnog stresa koji doživljavamo.

Promjena stava

Stupanj stresa ovisi o individualnoj percepciji i načinu na koji tumačimo događaje u svom životu te stoga količina stresa izazvana nekom situacijom varira od osobe do osobe. U osnovi nezdravog stresa su značenja koja pripisujemo određenim događajima. Ovo razumijevanje ključ je za otvaranje vrlo zanimljivih vrata: kako svatko ima moć stvaranja stresa, isto je tako i sposoban reducirati ga ili eliminirati jednostavnom promjenom životnoga stava. Na primjer, osoba koja neki događaj doživi kao prijetnju prirodno će biti uznemirena ili htjeti na njega reagirati napadom. S druge strane, osoba koja taj isti događaj ne doživljava kao prijetnju te na njega reagira konstruktivno, empatično i sposobno, neće doživjeti stres. Radi se jednostavno o promjeni svijesti u onu pozitivniju i uočavanju vlastite sposobnosti nadvladavanja poteškoća.

Iz knjige: “Vodstvo za doba više svjesnosti I” – Bhakti Tirtha Swami
Pripremila: Amela Karkin

Podudarni sadržaj

Prethodna objavaNapravite sami svoje maske za lice
Slijedeća objavaDnevni Jyotish Horoskop za 04.12.2013.
Atma
Učinite od svog života ono najbolje što on može biti - nevjerojatno iskustvo, ispunjenje i putovanje. Stvorite ravnotežu tijela, uma i duše - budite svoji, živite slobodno, njegujte znanje, cijenite iskustvo, volite i budite sretni...

OSTAVI KOMENTAR

Ostavite svoj komentar!
Please enter your name here