Technology photo created by kjpargeter - www.freepik.com

Kada spavamo, mozak je sve samo nije neaktivan. Zapravo, za vrijeme spavanja, neuroni u mozgu su aktivni gotovo jednako kao i kada smo budni – stoga ne treba čuditi da je ono što se događa tijekom naših sati odmora iznimno važno za brojne moždane i kognitivne funkcije. Evo pet nevjerojatnih stvari koje vaš mozak radi dok spavate!

Uvijek govori dobro o drugima…




Trećinu života provodimo spavajući, što je ključno za naše zdravlje i dobrobit kao i jelo. Ali zašto točno nam je potreban san nije uvijek bilo jasno.

Znamo da nam je san potreban jer čini da se osjećamo energiziranije i poboljšava nam raspoloženje, ali što se zapravo događa u mozgu i tijelu kad se odmaramo?

Istraživanja su utvrdila niz razloga zbog kojih je spavanje od ključne važnosti za naše zdravlje.

Donosi odluke

Mozak može obraditi informacije i pripremiti se za aktivnosti tijekom sna, učinkovito donoseći odluke dok je nesvjestan, otkrila su nova istraživanja. Nedavna studija objavljena u časopisu Current Biology otkrila je da mozak obrađuje složene podražaje tijekom spavanja i koristi te informacije za donošenje odluka dok je budan.

Ne vjeruj svemu što misliš…

Istraživači su od sudionika zatražili da kategoriziraju izgovorene riječi koje su razdvojene u različite kategorije – riječi koje se odnose na životinje ili predmete; i stvarne riječi nasuprot lažnim riječima – i zamolili su da označe kategoriju riječi koju su čuli pritiskom tipki desno ili lijevo. Kada je zadatak postao automatski, ispitanike su zamolili da nastave, ali su im također rekli da mogu zaspati (ležali su u zamračenoj sobi).

Kada su ispitanici zaspali, istraživači su počeli uvoditi nove riječi iz istih kategorija. Uređaji za praćenje mozga pokazali su da čak i kad su ispitanici spavali, njihov mozak je nastavio pripremati motoričku funkciju za stvaranje desnog i lijevog odgovora na temelju značenja riječi koje su čuli.

Međutim, kad su se sudionici probudili, nisu se sjećali riječi koje su čuli.

“Ne samo da su procesirali složene informacije dok su potpuno spavali, nego su to činili i nesvjesno”, napisali su istraživači Thomas Andrillon i Sid Kouider u Washington Postu. “Naš rad baca novo svjetlo na sposobnost mozga da obrađuje informacije dok spava, ali i dok je u nesvjestan.”

77





Stvara i objedinjuje uspomene

Dok spavate, mozak je zauzet oblikovanjem novih sjećanja, učvršćuje starija sjećanja i povezuje ih s ranijim uspomenama, tijekom REM i non-REM sna, piše Huffpost. Nedostatak odmora može imati značajan utjecaj na hipokampus, područje mozga uključeno u stvaranje i konsolidaciju memorije.

Iz tog razloga, spavanje igra vrlo važnu ulogu u učenju – ono nam pomaže da cementiramo nove informacije koje su nam potrebne za bolje kasnije pamćenje.

“Naučili smo da spavanje prije učenja pomaže pripremiti vaš mozak za početno formiranje sjećanja”, kaže dr. Matthew Walker sa Sveučilišta u Kaliforniji. “A zatim, spavanje nakon učenja je ključno za da bi se učvrstile nove informacije u arhitekturi mozga, što znači da je manje vjerojatno da ćete to zaboraviti.”

Razmislite dvaput prije nego što odlučite ostati budni cijelu noć kako biste učili za sljedeći ispit: Ako ne spavate, vaša sposobnost da naučite nove informacije može pasti i do 40 posto, procjenjuje Walker.

Ne vjeruj svemu što misliš…

Stvara kreativne veze

Spavanje može biti snažan poticaj kreativnosti, jer um u nesvjesnom stanju mirovanja može stvoriti iznenađujuće nove veze koje možda ne bi napravio u budnom stanju.

Studija Sveučilišta u Berkeleyu iz 2007. otkrila je da san može potaknuti neobične veze u mozgu – što bi moglo dovesti do velikog “a-ha” trenutka nakon buđenja. Kada se probude iz sna, ljudi imaju 33 posto veću vjerojatnost da uspostave veze između naizgled nepovezanih ideja.

Uklanja toksine

Niz studija iz 2013. pokazalo je da važna funkcija sna može biti pružanje prilike mozgu da malo napravi red i počisti.

Istraživači sa Sveučilišta u Rochesteru otkrili su da tijekom spavanja mozak miševa izbacuje štetne molekule povezane s neurodegeneracijom. Prostor između moždanih stanica se zapravo povećao dok su miševi bili bez svijesti, dopuštajući mozgu da ispere toksične molekule koje su se nakupile za vrijeme budnog stanja.

Uvijek govori dobro o drugima…




“Potreban nam je san”, rekao je dr. Nedergaard, glavni istraživač studije, Nacionalnom institutu za zdravlje. “Čisti mozak.”

Ako ne budemo dovoljno spavali, naši mozgovi nemaju dovoljno vremena da očiste toksine, što potencijalno može imati učinak ubrzavanja neurodegenerativnih bolesti poput Parkinsonove i Alzheimerove.

Uči i pamti kako obavljati fizičke zadatke

Mozak pohranjuje podatke u dugoročno pamćenje kroz nešto što je poznato kao vreteno spavanja, kratke erupcije moždanih valova na jakim frekvencijama koje se javljaju tijekom REM faze.

Ovaj proces može biti osobito koristan za pohranjivanje informacija koje se odnose na motoričke zadatke, kao što je vožnja ili vježbanje novog plesnog poteza, tako da ti zadaci postanu automatski.

Ne vjeruj svemu što misliš…

Tijekom REM faze mozak prenosi kratkotrajna sjećanja pohranjena u motornom korteksu u temporalni režanj, gdje postaju dugoročna sjećanja.

“Praksa za vrijeme spavanja je ključna za kasniju izvedbu”, rekao je James B. Maas, znanstvenik koji istražuje spavanje na Sveučilištu Cornell. “Ako želite poboljšati svoju vještinu u nečemu, spavajte dulje.”

ATMA – Pripremila: Suzana Dulčić

32 OSTVARI SVOJE NEOGRANIČENE SPOSOBNOSTI

OSTVARI SVOJE NEOGRANIČENE SPOSOBNOSTI

Dr. Joe Dispenza

Kako obični ljudi ostvaruju čudesno

Na temelju brojnih znanstvenih istraživanja i iskustva, dr. Dispenza nas poučava kako da se spojimo s frekvencijom univerzalne svijesti, pokrenemo i uravnotežimo svoja energetska središta, oslobodimo se prošlosti kroz usklađivanje tijela s novim umom i kreiramo novu stvarnost mijenjajući energiju u sadašnjem trenutku.

Iskoračite iz fizičkog svijeta i uđite u kvantno polje neograničenih mogućnosti – u kojem možete ostvariti čudesno.

Cijena: 139 kn - Kupi ovdje

OSTAVI KOMENTAR

Ostavite svoj komentar!
Please enter your name here

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.