Stereotipi “Samo se ti najedi špeka i bit ćeš zdrava” ili “Vidiš kako je onaj dječak mršav i anemičan, sigurno zato što ne jede meso” su još uvijek prisutni u našem društvu i često ćete čuti ovakve izjave u parku, na ulici ili kod kuće. Zabrinjavajuće je, međutim, kada u novinama pročitate da se zbog pretilosti mijenja prehrana u vrtićima, ali prema izjavama jedne od voditeljica tog projekta “vegetarijanska i slična prehrana neće se uvoditi zbog njihove nedostatnosti za pravilan rast i razvitak djece”.

Ovakva izjava i više zapanjuje s obzirom da je jedan od razloga za pokretanje projekta “Planiranje prehrane djece u vrtićima” navedena činjenica da postojeći standardi i normativi iz 1985. godine više u potpunosti ne zadovoljavaju kvalitetu prehrane i ne prate nova saznanja na tom području.

Bez obzira je li vegetarijanstvo dio obiteljske filozofije ili je vaše dijete odlučilo prijeći na vegetarijansku prehranu po vlastitom izboru, vegetarijanstvo je sve prisutnije i u hrvatskom društvu. Istraživanja su potvrdila da je vegetarijanstvo, uz pravilno planiranje namirnica, zdravo i omogućuje normalan rast i razvoj djece. Stanovništvo diljem svijeta podiže i othranjuje djecu vegetarijance već stotinama godina. Ipak, u zapadnim kulturama se na ideju o vegetarijanstvu u dječjoj prehrani često gleda negativno ili barem s dozom nevjerice. Čak i doživotni vegetarijanci i vegani koji su vrlo dobro upućeni u to kako održati zdravu i uravnoteženu prehranu, počinju sumnjati u mogućnost podizanja zdrave vegetarijanske ili veganske djece. Zašto je to tako?

Nedostatak podrške, znanja i iskustva su glavni čimbenici. Ukoliko se nikada niste našli u krugu djece vegetarijanaca, vjerojatno se pitate je li uopće moguće othraniti zdravu djecu na ovakav način. Uglavnom, zdravstveni djelatnici nisu dobro informirani o vegetarijanskoj ishrani, što dodatno dolijeva ulje na vatru. Bilo bi dobro prisjetiti se da čak i Američka dijetetska udruga odobrava vegetarijanski način prehrane za svaki uzrast. U časopisu koji izdaju, Vegetarijanska prehrana vaše bebe (Feeding Your Baby the Vegetarian Way), Udruga navodi da “kada je prehrana odgovarajuće planirana, beba može dobiti sve potrebne hranjive sastojke koji su neophodni za njen rast i biti zdrava uz vegetarijansku prehranu.”

Pedijatrija (Pediatrics), poznati i cijenjeni medicinski časopis, izvijestio je o važnoj studiji iz 1989. godine. Naučnici su proveli istraživanje nad 404 djece na Farmi, zajednici koja živi u Tenesiju i podupire veganski način ishrane za sve, i nisu našli nikakvih značajnijih razlika u rastu između djece vegetarijanaca koja su živjela u toj zajednici i nevegetarijanske djece. Djeca vegetarijanci su bila nešto sitnija od prosječnog američkog djeteta u dobi od jedne do tri godine, ali su do desete godine sustigli ostalu djecu u razvoju. Ovo, naravno, ne znači da su sva djeca koja su vegetarijanci ili vegani mršava ili sitna; djeca su jednostavno različitih visina i težina.

Vrste vegetarijanske prehrane

Postoji nekoliko glavnih kategorija vegetarijanske ishrane:

* ovo-vegetarijanci – jedu jaja, ne jedu meso
* lakto-ovo vegetarijanci – jedu mliječne proizvode i jaja, ne jedu meso
* lakto-vegetarijanci – jedu mliječne proizvode, ne jedu jaja i meso
* vegani – jedu hranu koja je isključivo biljnog porijekla

Većina ljudi koja sebe naziva vegetarijancima su, zapravo, polu-vegetarijanci. Oni su možda iz prehrane izbacili crveno meso, ali jedu bijelo meso ili ribu.

vege-1

Izbor vegetarijanske prehrane

Postoji puno razloga zbog kojih će se dijete ili obitelj odlučiti za vegetarijansku prehranu. Mlađi vegetarijanci obično potječu iz obitelji u kojoj je vegetarijanstvo prisutno zbog zdravstvenih ili drugih razloga. Starija djeca mogu odlučiti postati vegetarijancima zbog zabrinutosti za životinje, okolinu ili njihovo vlastito zdravlje. Nedavna istraživanja daju naznake da su se djeca od 6 do 10 godina starosti odlučila za vegetarijanstvo iz moralnih razloga, a ne zbog osobnog izbora.

Ukoliko vi sami niste vegetarijanac ili vegetarijanka, a vaše dijete odluči prijeći na vegetarijansku prehranu, u većini slučajeva nema razloga za zabrinutost. Porazgovarajte sa vašim djetetom o tome što vegetarijanstvo znači za njega i na koji način svoju odluku želi provesti u djelo – osigurajte vašem djetetu zdrav i hranjiv izbor namirnica.

Najbolje vrijeme da započnete sa učenjem dobrih navika prehrane je rano djetinjstvo. Istraživanja pokazuju da ishrana bogata zasićenim masnoćama i kolesterolom, koji povećavaju rizik srčanih oboljenja, započinje u djetinjstvu. Oko treće godine života, dijete ima formirano mišljenje o hrani koju voli i ne voli, tako da je važno usredotočiti se na zdravu hranu od samog početka – bez obzira bili vegetarijanci ili ne! Možda će djetetu biti teško zamijeniti bijeli kruh sa kruhom od cjelovitih žitarica, no dijete koje nikada nije probalo bijeli kruh naučit će voljeti okus hrane pripremljene od cjelovitih žitarica i zdravih alternativa. Ako ste i sami vegetarijanci i tako želite odgojiti i svoje dijete, objašnjenja će vjerojatno biti potrebna kada dijete uđe u predškolsku dob i počne primjećivati da ostali jedu drugačiju hranu od njega i da imaju više prilika jesti izvan doma. U ovom uzrastu, djeca također počinju više razumijevati i dijeliti obiteljsku filozofiju i način života. Jednostavnije je djetetu objasniti zašto obitelj jede jednu vrstu hrane, ali ne i drugu kada je takav način prehrane zajednički cijeloj obitelji.

Pobrinite se da prehrana bude hranjiva

Roditelji vegetarijanci bi svojoj djeci trebali dati raznovrsnu hranu koja osigurava dovoljno kalorija i hranjivih sastojaka potrebnih za njihov normalan rast. Većina pedijatrijskih stručnjaka kaže da je lakto-ovo vegetarijanska ishrana zdrav izbor za većinu djece (iako liječnici – alergolozi preporučuju da se jaja uvedu tek nakon prve godine života).

Nudeći vašem djetetu prehranu zasnovanu na raznom voću, povrću i cjelovitim žitaricama, pomažete mu da nauči i stekne naviku zdravog načina ishrane koja može potrajati doživotno. Osim toga, ishrana bogata voćem i povrćem sadržava obilje vlakana i malo masnoća, a poznato je da ta dva čimbenika poboljšavaju kardiovaskularno zdravlje tako što smanjuju kolesterol i održavaju zdravu tjelesnu težinu.

Obično rasprava o djeci vegetarijancima ne bi bila potpuna kada se ne bi spomenulo da se bjelančevine, kalcij i željezo, sastojci iznimno važni za djetetov rast, isključivo nalaze u namirnicama životinjskog porijekla. Suprotno uvriježenom mišljenju, nije teško doći do ovih sastojaka ako je dijete na vegetarijanskoj prehrani. Ovo su hranjivi sastojci koji su potrebni za normalan rast i razvoj djeteta i izvori hrane u kojima se oni mogu naći:
– vitamin B12 proizvode mikro-organizmi i nalazi se uglavnom u namirnicama životinjskog porijekla. Djeca vegetarijanci najčešće mogu dobiti dovoljno vitamina B12 unošenjem mliječnih proizvoda i jaja. Djeca vegani i ona djeca koja manje konzumiraju ove proizvode, trebat će uzimati proizvode obogaćene vitaminima kao što su žitarice, kruh i rižini i sojini napitci.

– vitamin D je neophodan za apsorpciju kalcija. Može se naći u mliječnim proizvodima, soku od naranče obogaćenom kalcijem i proizvodima obogaćenima vitaminima. S obzirom da se nalazi u namirnicama životinjskog porijekla, djeci veganima će biti potrebno dodatno uzimanje vitamina D, posebice tijekom zimskih mjeseci.

– kalcij je vrlo važan za zdrave zubi i kosti i sadrže ga mliječni proizvodi, lisnato povrće tamnozelene boje, brokula, slanutak i proizvodi obogaćeni kalcijem, uključujući sok od naranče, sojine i rižine napitke, te žitarice, tofu, mahunarke, smokve, suncokretove sjemenke, tahin (namaz od sezamovih sjemenki), maslac od badema.

– bjelančevine su važne za razvoj i mogu se naći u mliječnim proizvodima, jajima, tofuu, sušenim mahunarkama (grah, slanutak, bob) i orašastim plodovima. Bjelančevine moraju biti izbalansirane kako bi se došlo do prave kombinacije aminokiselina. Normalna kombinacija namirnica kao što su žitarice sa grahom ili lećom, žitarice sa orašastim plodovima, sjemenkama ili mlijekom osigurava pravilnu ravnotežu bjelančevina.

– željezo je važan hranjivi sastojak za djecu u razvoju i neophodan je za zdravu krv. Nalazi se u jajima, grahu, sušenom voću, cjelovitim žitaricama, lisnatom zelenom povrću i žitaricama te kruhu obogaćenom željezom. Izbjegavajte žitarice koje imaju visok postotak vlakana jer ona mogu umanjiti apsorpciju željeza. Vitamin C pomaže pri apsorpciji željeza iz namirnica biljnog porijekla i može se naći u zamrznutim ili svježe cijeđenim sokovima od voća i povrća.

– cink je neophodan za rast i diobu stanica. Previše fitinske kiseline koja se nalazi u cjelovitim žitaricama i ostalim vlaknastim namirnicama, može spriječiti apsorpciju cinka. Cink se nalazi u pšeničnim klicama, sjemenkama (posebice sjemenke bundeve), orašastim plodovima, obogaćenim žitaricama i mahunarkama.

Nije teško podizati djecu vegetarijance posebice nakon što su roditelji napravili jednostavno istraživanje i dodatno se informirali. Uzmite vašu standardnu tablicu prehrane i jednostavno u nju ubacite vegetarijanske ili veganske alternative. Ovako gledano, postaje jasno da zadatak uopće nije teži od hranjenja prosječnog izbirljivog malog djeteta. Informacije o vegetarijanskom načinu prehrane možete naći posvuda – u raznim časopisima, knjigama za kuhanje, internetu, mjesnom vegetarijanskom udruženju. Vegetarijanska ishrana može za vaše dijete biti, ne samo odgovarajuća, već i potpuno zdrava.

Dojenče na vegetarijanskoj prehrani

Majčino mlijeko je najbolja opcija za bebe i ono je glavni izvor bjelančevina za dojenče u prvih šest mjeseci života. S nadohranom se obično počinje između 6 i 12 mjeseci starosti i ta prva hrana uključuje voće, povrće i žitarice, tako da su većina beba vegetarijanci, dok ne započnu sa malo težom hranom. Za roditelje koji žele svoju djecu podizati kao “polu-vegetarijance” i ponuditi im perad, meso se ne daje prije 9 mjeseci starosti.

Preporuke Američke dijetetske udruge su da, kada se započne sa dohranom dojenčeta, mogu se dati vegetarijanske namirnice koje su bogate bjelančevinama kao što su tofu, sir (cottage cheese) i izmiksane mahunarke (grah, grašak, slanutak i leća). Dojenčad koja su na veganskoj ishrani i na majčinom mlijeku bi trebali unijeti B12 vitamin, ukoliko je majčina ishrana siromašna, i vitamin D ukoliko je izlaganje suncu nedostatno.

Malo dijete na vegetarijanskoj prehrani

Mala djeca, ipak, predstavljaju izazov kada se govori o njihovoj prehrani. S obzirom da većina djece prestaje dojiti ili smanjuje količine podoja ili adaptiranog mlijeka negdje oko prve godine, postoji rizik da dijete ne unosi dovoljno hranjivih sastojaka. Nakon navršene prve godine, stroga veganska ishrana možda neće djetetu ponuditi dovoljno esencijalnih vitamina i minerala kao što su vitamin D, vitamin B12, željezo, kalcij i cink. Stoga je važno djetetu ponuditi žitarice obogaćene vitaminima i mineralima i paziti na unos vlakana.

Često su mala djeca prilično izbirljiva kada je hrana u pitanju i, zato, neka od njih neće uvijek uz vegetarijanski način ishrane unijeti dovoljno kalorija potrebnih za rast. U slučaju male djece na veganskoj ishrani, količina povrća koja je potrebna za ispravnu prehranu i kalorija može biti preveliki zalogaj za male želuce. Tijekom te izbirljive faze u kojoj se nađe manje-više svako dijete, važno je da se roditelji pobrinu da njihovo dijete unese dovoljno kalorija. Vaše dijete može dobiti dovoljno masnoća i kalorija kroz veganski način ishrane, no morate pažljivo isplanirati i odabrati namirnice.

Ukoliko vaše dijete nema tendenciju debljanja možete pokušati povećati energiju tj. kaloričnost namirnica. Dodajte ulje biljnog porijekla u hranu kao što su izmiksana leća ili grah. Uvedite u prehranu i pire od sjemenki (kao što je tahin) i orašastih plodova, te maslac od kikirikija, sir, jogurt i proizvode od soje, kao što su tofu i popečci od soje i povrća, te avokado ukoliko ga dijete voli. Potaknite dijete da pije svježe cijeđene sokove od voća i povrća.

vege-2

Starije djete ili adolescent na vegetarijanskoj prehrani

Starija djeca i adolescenti često izražavaju svoju neovisnost putem hrane koju su odabrali jesti. Jedna od snažnijih poruka je odluka da se prestane jesti meso. Ovo je uobičajeno među adolescentima koji se mogu odlučiti prigrliti vegetarijanstvo zbog zaštite prava životinja, zbog zdravstvenih razloga ili zato što su njihovi prijatelji vegetarijanci.

Ukoliko je ispravno planirana, prehrana bez mesa može biti dobar odabir za adolescente, posebice imajući u vidu da vegetarijanci češće jedu namirnice koje većina tinejdžera ne unosi dovoljno – voće i povrće. Vegetarijanska ishrana koja uključuje mliječne proizvode i jaja (lakto-ovo) je najbolji izbor za rastuće tinejdžere. Kod strožeg vegetarijanskog načina prehrane može se dogoditi da adolescenti ne unesu dovoljno hranjivih sastojaka kao što su željezo, bjelančevine, cink, kalcij i vitamini D i B12.

Ukoliko u vrtiću ili u školi vaše dijete nema zdravih vegetarijanskih izbora, sami napravite užinu za vaše dijete. Ako vaš tinejdžer želi sam/a pripremiti svoju užinu za školu ili se odlučiti kupiti nešto za jelo, imajte na umu da se ideja koju vaše dijete ima o zdravom vegetarijanskom obroku može znatno razlikovati od vaše (na primjer, prženi krumpirići i gazirani napitak). Porazgovarajte sa vašim djetetom o važnosti pravilne prehrane, posebice kod vegetarijanskog načina ishrane.

Ukoliko vi sami niste vegetarijanac, a vaše dijete je, bilo bi dobro da podržite izbor vašeg djeteta i to tako što ćete se potruditi saznati nešto više o namirnicima koje bi vaše dijete trebalo jesti. Čak ne bi bilo loše kada bi cijela obitelj jela barem jedan vegetarijanski obrok tjedno.

Zdrav način života

Vegetarijanski način ishrane može biti zdrav izbor za svu djecu sve dok je odgovarajuće planiran i dok se unose potrebni hranjivi sastojci. Način planiranja vegetarijanske ishrane je istovjetan planiranju zdravog načina ishrane – potrebno je osigurati raznovrsnost namirnica i uključiti namirnice iz svih grupacija namirnica. Uravnotežena ishrana će osigurati pravu kombinaciju namirnica kako bi se zadovoljile nutritivne potrebe vašeg djeteta. Ako ste svjesni mogućih nutritivnih nedostataka u ishrani vašeg djeteta, lakše ćete ih nadomjestiti zamjenskim namirnicama.

Možda ste se konačno uvjerili da se djeca vegetarijanci mogu podizati na zdrav način, ali još uvijek ne mislite da je to lako. Koji roditelj može očekivati od djeteta da ode na rođendansku proslavu i ne proba kolač ili sladoled? Što učiniti kada djeca u okviru škole imaju organiziran odlazak u pizzeriju? Po riječima Melanie Wilson, autorice teksta “I vi možete othraniti zdravo dijete vegetarijanca”, takve situacije zadaju glavobolju roditeljima koji su vegetarijanci, diljem svijeta. “Ono što smo mi naučili, kaže Melanie Wilson, je da sa učenjem djece vegetarijanskom načinu ishrane treba započeti u ranoj mladosti. Djeci treba reći istinu o zdravoj hrani i o tome od kuda hrana životinjskog porijekla, zapravo, dolazi. Naučit ćete pripremati ukusnu i zdravu hranu kod kuće i dati primjer svom djetetu svaki puta kada i sami odbijete ponuđenu vam nevegetarijnasku hranu. To je dugotrajan i spor proces prenošenja vašeg sustava vjerovanja na vašu djecu i nije ništa drugačiji od usađivanja, na primjer, duhovnih vrijednosti koje su važne za vašu obitelj.”

Prevela i pripremila: JasminaF

http://www.roda.hr/article/readlink/2319

Izvori:
http://www.lalecheleague.org/
http://www.kidshealth.org/
http://www.vegetarianbaby.com/
http://www.vegsoc.org/
http://www.harvard.edu/

Prethodna objavaStvaranje istine
Slijedeća objavaEKSKLUZIVNI INTERVIEW: Sacinandana Swami – Svatko bi trebao razviti svoje „Drvo života“
Atma
Učinite od svog života ono najbolje što on može biti - nevjerojatno iskustvo, ispunjenje i putovanje. Stvorite ravnotežu tijela, uma i duše - budite svoji, živite slobodno, njegujte znanje, cijenite iskustvo, volite i budite sretni...

OSTAVI KOMENTAR

Ostavite svoj komentar!
Please enter your name here

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.