Vjerujete li da je jabuka na naš jelovnik stigla ravno iz raja? Da je ona simbol požude, ljubavi i vječne mladosti? Ovi epiteti odražavaju ljudsko divljenje prema tom voću. Već su stari Kelti smatrali da jabuka ima čudotvorna svojstva i da onaj tko uspije pojesti jabuku iz čarobnog vrta neće više nikad biti ni gladan, ni žedan, ni bolestan niti će ikad ostarjeti.

Naravno, u svakoj bajci ima istine.

Hvalospjevi jabuci potječu od njenog izvrsnog okusa i učinka na zdravlje.

Iako ona izravno ne liječi bolesti, njenim svakodnevnim konzumiranjem možete spriječiti pojavu mnogih zdravstvenih tegoba.

Stara engleska poslovica glasi, “an apple a day keeps the doctor away” – pojedete li jabuku ili još bolje dvije velike jabuke dnevno, učinit ćete mnogo za očuvanje vašeg zdravlja.

atma.hr – 52




Voćka iz pretpovijesnog doba

Jabuka korijene vuče iz Europe, gdje je rasla kao divlje drvo još u pretpovijesno doba.

Pitoma jabuka potiče iz južnog Sibira i Azije, a već Grci i Rimljani uzgajali su brojne sorte.

Stablo jabuke može narasti i do 12 metara i ima razgranatu krošnju s jajolikim listovima.

Jabuka cvate u svibnju blijedo ružičastim do bijelim cvjetovima, a plodovi sazrijevaju od srpnja do listopada, ovisno o sorti.

Jabuka je danas među najrasprostranjenijim vrstama voća. Postoji oko 10 000 sorti jabuke, koje se međusobno razlikuju po okusu, slatkoći ili kiselosti, konzistenciji i sočnosti.

Riznica nutrijenata

Plod jabuke bogat je hranjivim sastojcima čija količina ovisi o vrsti i načinu uzgoja. Ona sadrži gotovo sve potrebne nutrijente.

U jabuci ima i do 40 mg vitamina C, potom vitamina A, E, B1, B2, B6 i beta-karotena. Ona sadrži i minerale kalij (100 do 180 mg) te kalcij, fosfor, magnezij i željezo.

Jabuka je bogata polifenolima – biljnim spojevima koji imaju snažnu antioksidativnu aktivnost. Sadrži kvercetin, kamferol, miricetin, katehine, antocijanine i još preko 20 antioksidanata!

100 grama jabuke sadrži 3,3 grama dijetalnih vlakana, što je više od deset posto preporučene dnevne količine.

Jabuka – mala apoteka

Zahvaljujući visokom udjelu ugljikohidrata, posebno fruktoze i glukoze, jabuka opskrbljuje organizam energijom i sprečava umor i gubitak koncentracije.

Zbog visokog sadržaja vitamina C i antioksidanata, jabuka ima snažno imunostimulirajuće djelovanje.

Upravo zbog toga jabuka je vrlo učinkovita u borbi protiv virusa, bakterija i slobodnih radikala.

Time štiti od prehlade i smanjuje rizik od karcinoma debelog crijeva.

Jabuka pozitivno djeluje i na srce i krvožilni sustav. Sprečava nakupljanje štetnih tvari u krvi, smanjuje povišeni kolesterol i začepljenje krvnih žila. Na takav način štiti od tromboze i ateroskleroze.

Zbog bogatstva pektina i celuloze, jabuka poboljšava probavu, stabilizira crijevnu floru te pomaže kod proljeva i zatvora.

Jabuka je neizostavna namirnica kod bilo koje dijete. Budući da sadrži mnogo kalija, potiče izlučivanje suvišne tekućine iz organizma pa pogoduje mršavljenju. Njeno obilje vlakana bubri u želucu i tako stvara osjećaj sitosti.
Jabuka sadrži i monosaharid fruktozu, šećer koji smanjuje želju za slatkim, i ne izaziva promjenu koncentracije glukoze u krvi.

Novija istraživanja pokazuju da taninska kiselina sadržana u jabuci značajno utječe na metabolizam masti i onemogućuje njihovo taloženje u jetri.

Jabuka pozitivno utječe i na rad bubrega, jetre i žuči.

Njen utjecaj na lužnatost mokraće pomaže kod komplikacija u trudnoći.

Od bioflavonoida jabuka sadrži najviše antocijana, koji su koncentrirani u kori i daju nekim sortama jabuke crvenu boju.

Iz tog je razloga preporučljivo jesti jabuku s korom (to se ne odnosi na jabuke špricane pesticidima).

Antocijani imaju protuupalno djelovanje. Djeluju zaštitno na jetru i srce te sprečavaju nastanak karcinoma, a s druge strane potiču imunološki sustav.

Zahvaljujući kalciju i fosforu povoljno utječe na izgradnju kosti i zuba. Jabuka sprečava karijes te jača i štiti zubno meso i usnu floru.

Polaganim žvakanjem jabuke čiste se zubi i uništavaju štetne bakterije u usnoj šupljini.

Ona pomaže protiv karijesa čak i bolje nego pranje zuba! Pranjem uništavamo 60 posto bakterija u ustima, a jedenjem jabuke 90 posto.

Budući da sadrži i do 90 posto vode i nimalo masnoća, jabuka uspješno gasi žeđ i osvježava nakon napornog treninga.

U njoj se krije i triptofan – metabolički prethodnik serotonina – pa je u podizanju našeg raspoloženja uspješnija i od pločice čokolade.

K tome jabuka smiruje i ublažava neurozu i razdražljivost te je dobrodošla i kao sredstvo za smirenje i uspavljivanje.

Zdravstvene dobrobiti jabuke…

  • jača imunitet
  • potpomaže mršavljenju
  • stimulira rad bubrega, jetre i žuči
  • štiti od bolesti usne šupljine
  • stimulira probavu
  • štiti srce i krvne žile
  • pomaže kod stresa, umora i nesanice
  • štiti od bakterija i virusa
  • sprečava nekoliko vrsta raka

Kupovanje i čuvanje

Kod kupnje birajte jabuke koje su čvrste, glatke i sjajne na dodir. Pazite da kora bude čvrsta i neoštećena.

Iako ih možete pronaći u trgovinama tijekom cijele godine, jabuke su najbolje u razdoblju od listopada do travnja.

Jabuka je voće koje dugo može ostati svježe.

Ako imate podrum, možete ih čuvati u drvenim sanducima, ali im osigurajte manje svjetla, stabilnu temperaturu, prozračnost i dovoljno vlage.

S vremena na vrijeme jabuke proberite kako bi uklonili one koje su s vremenom počele truliti.

U hladnjaku ih možete čuvati u odjeljku za povrće nekoliko tjedana. Važno ih je čuvati u papirnatoj ambalaži, jer oslobađaju plin etilen, koji pospješuje zrenje ostalog povrća ili voća koje čuvate u hladnjaku.

Ako jabuke držite na osvijetljenom mjestu, prije dozrijevaju, a ako se nalaze na suhom mjestu bez dovoljno vlage, plodovi će izgubiti vlastitu vodu i smežurat će se.

atma.hr – 52




Priprema jela s jabukama

Jabuka se najčešće jede sirova, ali se i peče, kuha, suši, prerađuje u sokove, marmelade, džemove, želee, a poznat je i vrlo cijenjen jabučni ocat.

Jabučni se ocat dobiva vrenjem jabuka ili jabučnog soka. Konzumira se najčešće u salati ili kao napitak pomiješan s medom i vodom. U alternativnoj medicini koristi se za liječenje mnogih bolesti.

Svježe jabuke jedite pola sata prije ili nekoliko sati poslije obroka.

Budući da jabuka sadrži veliki postotak vode u kojoj su otopljeni hranjivi sastojci, prolazi kroz želudac za 15 do 20 minuta pa se brzo resorbira. Jedete li jabuku s drugom hranom, osobito masnom i bogatom bjelančevinama, zajedno s njima zadržat će se u želucu i nekoliko sati.

U domaćinstvu se jabuke često upotrebljavaju kao nadjev za pite, savijače, torte, krustade i palačinke.

Kao jednostavna dječja poslastica jabuke se često pripremaju narezane na ploške, obučene u tekuće tijesto, pržene i posipane cimetom i šećerom. Poznate su pod imenom jabuke u tijestu ili – po domaći – jabuke “u šlafroku”.

Jednako se konzumiraju i svježe pokapane limunovim sokom, kao dio voćnih salata ili kuhane kao kompot.

Jabuke se mogu narezati na tanke ploške i sušiti na suncu ili u pećnici na 70°C, čime postaju ukusni voćni čips.

alternativa-za-vas

POVEZANI TEKSTOVI

OSTAVI KOMENTAR

Ostavite svoj komentar!
Please enter your name here

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.