Duga ne služi samo zato kako biste prošli ispod nje i pronašli svoju sreću, Priroda nam je velikodušno priredila hranu u bojama duge, a svaka boja donosi drugačije nutritivne dobrobiti vašem organizmu – voće i povrće sadrži stotine fitokemikalija u bojama duge koje štite naše zdravlje. Kada smo bili mali, roditelji su nam govorili kako je važno jesti zeleno, misleći pritom na zeleno povrće, pogotovo špinat, i govorili su nam kako ćemo od njega postati snažni i kako ćemo narasti velikima. Baš kao Popaj.

Autor: Josipa Kovač
Izvor: Naturala.hr

Međutim, novije nutricionističke smjernice govore nam kako je, uz zeleno, jednako važno jesti i crveno, narančasto, žuto, plavo, ljubičasto i bijelo. Fitokemikalije koje možemo naći u voću i povrću i koje mu daju boju, štite naše zdravlje, bore se protiv slobodnih radikala i pomažu nam u borbi protiv niza bolesti.

Dobro je poznato kako je hrana bogata antioksidansima korisna kod brojnih zdravstvenih problema, uključujući i probleme sa srcem, zloćudnim tvorevinama, kataraktu i preuranjeno starenje te se preporučuje jesti voće i povrće koje biste trebali međusobno kombinirati upravo u bojama duge.

Crvena, narančasta, žuta, zelena, plava, ljubičasta i bijela – vaši su najbolji prijatelji kada je o zdravlju riječ.

Narančasta i žuta

Narančastu boju voću i povrću daju karotenoidi. Beta-karoten u slatkom krumpiru, bundevi ili mrkvi pretvara se u organizmu u vitamin A. Znanstvenici su dokazali kako hrana bogata karotenoidima smanjuje rizik od nastanka karcinoma, srčanih bolesti i pomaže pojačati imunosni odgovor. Studije su dokazale kako se kod 43% ispitanika koji jedu hranu bogatu karotenoidima rjeđe razvija makularna degeneracija, bolest oka koja se javlja u starijoj dobi, a koja može dovesti do sljepoće. Karotenoidi su također dobri za zdravlje srca. Jedna druga studija otkriva kako se kod muškaraca s visokim kolesterolom za čak 36% smanjio rizik od srčanog udara konzumacijom povrća bogatog karotenoidima. Citrusi koji imaju ovu boju nisu izvor vitamina A već vitamina C i folne kiseline.

Kako biste uvrstili narančastu/žutu u svoju “duginu” prehranu u jelovnik uključite:

  • žute jabuke
  • marelice
  • bundeve
  • dinje
  • slatki krumpir
  • mrkvu
  • grejp
  • limun
  • mango
  • nektarine
  • naranče
  • klementine
  • papaju
  • breskve
  • kruške
  • žutu papriku
  • ananas
  • kukuruz

Crvena

Crveno voće i povrće obojano je prirodnim pigmentom likopenom ili antocijaninima. Likopen u hrani (rajčice, lubenica, ružičasti grejp) smanjuje rizik od različitih tipova karcinoma, prvenstveno karcinoma prostate, te je vrlo koristan za zdravlje srca s time da treba imati na umu da se likopen iz kuhane rajčice, pogotovo one kuhane na malo maslinova ulja, bolje apsorbira u organizmu od onoga iz svježe rajčice.

Antocijanini u voću i povrću moćnu su antioksidansi koji štite stanice od oštećenja te također štite naše srce od bolesti.

Kako biste uvrstili crvenu boju u svoju “duginu” prehranu u jelovnik uključite:

  • crvene jabuke
  • crveno zelje
  • ciklu
  • maline
  • trešnje
  • jagode
  • rajčicu
  • crvenu papriku
  • lubenicu
  • crveni luk
  • šipak

Zelena

Zelenom voću i povrću boju daje klorofil. Neki predstavnici ove skupine, uključujući špinat i ostalo zelenolisno povrće, zelenu paprika, grašak, krastavac i celer sadrže lutein. Lutein je snažan antioksidans koji djeluje na zdravlje našeg oka i smanjuje rizik od makularne degeneracije. Sulforafan i indol-3-karbinol su dva sastojka brokule za koje je dokazano da štite od određenih vrsta karcinoma. Zeleno povrće predstavlja također i izvrstan izvor folne kiseline.

Kako biste uvrstili zelenu boju u svoju “duginu” prehranu u jelovnik uključite:

  • špinat
  • brokulu
  • šparoge
  • raštiku
  • zelje
  • grašak
  • krastavac
  • kelj
  • kivi
  • artičoku
  • celer
  • zelenu paprika
  • tikvice
  • avokado

Plava i ljubičasta

Plavu i ljubičastu boju voću i povrću daju antocijanini. Antocijanini u borovnicama i grožđu djeluju kao snažni antioksidansi koji štite stanice od oštećenja. Pokazali su se korisnima u studijama koje su dokazale smanjen rizike od zloćudnih bolesti, bolesti srca i krvnih žila. Studije su također pokazale poboljšanje memorije kao i djelovanje na vitalnost cjelokupnog organizma.

Kako biste uvrstili zelenu boju u svoju “duginu” prehranu u jelovnik uključite:

  • borovnice
  • kupine
  • patlidžan
  • smokve
  • šljive (svježe i suhe)
  • crno grožđe
  • grožđice
  • ljubičastu rajčicu

Bijela

Bijelo povrće sadrži alicin za kojega je dokazano da smanjuje rizik od koronarnih bolesti budući smanjuje krvni tlak i kolesterol, a svoje snažno djelovanje pokazuje i u borbi sa slobodnim radikalima te kao izvrstan prirodni antibiotik. Neki “članovi” bijele obitelji kao što su banana i krumpir sadrže značajne količine kalija.

Kako biste uvrstili bijelu boju u svoju “duginu” prehranu u jelovnik uključite:

  • krumpir
  • bananu
  • šampinjone
  • korijen peršina
  • repu
  • češnjak

Prethodna objavaDnevni Jyotish Horoskop za 03.09.2013.
Slijedeća objavaDnevni Jyotish Horoskop za 04.09.2013.
Atma
Učinite od svog života ono najbolje što on može biti - nevjerojatno iskustvo, ispunjenje i putovanje. Stvorite ravnotežu tijela, uma i duše - budite svoji, živite slobodno, njegujte znanje, cijenite iskustvo, volite i budite sretni...

OSTAVI KOMENTAR

Ostavite svoj komentar!
Please enter your name here

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.