Iako jest činjenica da dolaskom proljeća slabi imunološki sustav, naši stari, primjerice, nisu poznavali tu proljetnu fiziološku pojavu. Nisu čitali fashion časopise niti gledali komercijalizirane poruke u elektroničkim medijima. Međutim, njihova prehrana je bila daleko uravnoteženija pa nisu ni trebali pribjegavati raznim metodoma kako bi se osjećali dobro.

Prvim proljetnim znakama sunca koje se probijaju već u ožujku javlja se i osjećaj pojačanog umora. Mnogi će se na bezvoljnost i nedostatak energije žaliti i tijekom travnja, a početi se osjećati dobro tek dolaskom toplijih dana u svibnju. ‘Proljetni umor’ tako je postao populariziran termin kojim će mnogi opravdati manjak koncentracije i stalni osjećaj iscrpljenosti.

Iako jest činjenica da dolaskom proljeća slabi imunološki sustav, naši stari, primjerice, nisu poznavali tu proljetnu fiziološku pojavu. Nisu čitali fashion časopise niti gledali komercijalizirane poruke u elektroničkim medijima. Međutim, njihova prehrana je bila daleko uravnoteženija pa nisu ni trebali pribjegavati raznim metodoma kako bi se osjećali dobro. Zato smo upitali nutricionista Nenad Bratkovića koliko je termin ‘proljetni umor’ opravdan i treba li ga uopće sagledati kao problem.

– Termin ‘proljetni umor’ uistinu jest previše populariziran, i rekao bih da je u službi marketinga, a ako hoćete i stvaranju alibija za loše raspoloženje ili zdravstveno stanje za koje smo možda i sami krivi zbog nedostatka tjelesne aktivnosti i discipline u prehrani. Proljetni umor, baš kao i celulit nije zdravstveni problem, i kao takve ih se onda treba i promatrati. Prije bih rekao, fenomen. S druge strane, fiziološki jest činjenica da se dolaskom sunčanijijh dana, i u nama samima događaju promjene; primjerice dostupnost sunčanih dana omogućava bolju sintezu vitamina D, koji dokazano aktivira imunološke i ostale fiziološke procese – smatra Bratković.

‘Proljetni umor’ može podrazumijevati opterećenost organizma tvarima iz prehrane koje su ‘intoksicirale’ organizam. Primjerice, učinile jetru masnom, probavu usporenijom, kožu manje hidriranom, elsatičnom. Bratković upozorava kako je takvo stanje posljedica i nedostatka tjelesne aktivnosti i manjka određenih nutrijenata te viška nekih drugih.

Navedeni fiziološki procesi uzrokuju iscrpljenost, manjak energije, bezvoljnost što može ometati u svakodnevnim obavezama. Međutim, jedno je stvar alibija, a drugo je stvar suočavanja i rješavanja ‘problema’, ističe nutricionist.

Kako se onda mogu ublažiti simptomi ‘proljetnog umora’, ukoliko smo veći dio godine zanemarivali svoje tijelo?

– Postupnim povećanjem tjelesne aktivnosti , a ne boravkom u teretanama ili u zatvorenom prostoru. Trčanje ili nordijsko hodanje je idealna aktivnost. Prehrambena strategija može uključivati prehranu bogatu antioksidansima: karotenima, polifenolima, flavonoidima, kao i vitaminom C te omega-3 masnim kiselinama – savjetuje Nenad Bratković.

Redovitim tjelesnom aktivnosti na svježem zraku, a ne u zatvorenom prostoru omogućuje se preznojavanje tijela i time se uklanjanju toksini preko našeg najvećeg organa – kože, a onda i preko bubrega. Prehrambena detoksikacija podrazumijeva postupke olakšanja organa i organskih sustava opterećenih ‘zimskom prehranom’.

– Prehrambena detoksikacija moguća je isključivo do 20 dana provođenja, nikako dulje: i to uz nadzor nutricionista kod zdravih osoba. Prirodni pripravci koje bi valjalo spomenuti je čaj od koprive i komorača, a također i zeleni čaj (koji nije iz našeg podneblja). Obilje bibičastog povrća i voćnih nezaslađenih prirodnih sokova bogatih antioksidansima polifenolima, kao i gorko povrće (brokula, kelj, prokulica, šparoge, radič; maslačak) koji potiču čišćenje jetre. Smokve i šljive kao i zobena kaša za stimulaciju crijevne funkcije – savjetuje Bratković.

Da je ovo vrijeme idealno za buđenje svijesti o hrani, upozorila je i nutricionistica Dr.sc. Darija Vranešić Bender.

Zeleno kao šparoga

Šparoge su zbog svoga bogatog nutritivnog sastava izuzetno cijenjene. Prije svega, ističu se sadržajem folne kiseline što ih čini idealnom namirnicom svih žena reproduktivne dobi.

Narančasto kao marelica

Marelice su siromašne kalorijama, ali obijuju vrijednim nutrijentima. Ističu se, prije svega, sadržajem vitamina C i A te kalijem, ali u manjim količinama sadrže i vitamine B skupine (izuzev vitamina B12) te bakar i mangan. Marelice predstavljaju i dobar izvor prehrambenih vlakana koje pomažu redovito pražnjenje crijeva, a vjeruje se i da štite od karcinoma debelog crijeva. Neka istraživanja ukazuju da marelice poboljšavaju rad mozga i koncentraciju te da mogu biti od velike koristi kod umora.

Crveno kao rotkvica

Rotkvica je odličan izvor folne kiseline obiluje i vitaminom C koji je osobito bitan za savladavanje proljetnog umora. Naime, iskustvo pokazuje da tipični simptomi proljetnog umora poput vrlo brzog zamaranja, manjka koncentracije i povećane potrebe za spavanjem nestaju nedugo nakon unosa namirnica koje sadrže veće količine vitamina C. Rotkvica predstavlja i iskoristiv izvor željeza, ne toliko zbog samog sadržaja ovog vrijednog minerala, već upravo zbog vitamina C koji potiče apsorpciju željeza. Od minerala u većim količinama rotkice sadrže i mangan i kalij.

Proljetni savjeti za vitalnost i borbu protiv proljetnog umora

  • Boja proljeća je šareno – stoga obogati svoj jelovnik svim bojama s tržnice
  • Ne zaboravi na žitarice poput ječma i mahunarke poput leće koje su odlične za pročišćavanje organizma
  • Jedi lagano i malo, ali često
  • Povrće pripremaj što kraće kako bi vrijedne tvari ostale očuvane
  • Tople povrtne juhe su pravi način za podizanje energije, a pomoći će i sokovi od svježeg voća i povrća
  • Kreći se što više i diši duboko

http://www.dnevno.hr/magazin/zdravlje/82715-proljetni-umor-na-granici-marketinskog-trika-i-stvarnog-stanja-za-umor-i-bezvoljnost-krivi-smo-sami.html

Prethodna objavaNeobične činjenice o ljudskom tijelu
Slijedeća objavaSedam namirnica koje mršave umjesto vas, a koje su vam lako dostupne!
Atma
Učinite od svog života ono najbolje što on može biti - nevjerojatno iskustvo, ispunjenje i putovanje. Stvorite ravnotežu tijela, uma i duše - budite svoji, živite slobodno, njegujte znanje, cijenite iskustvo, volite i budite sretni...

OSTAVI KOMENTAR

Ostavite svoj komentar!
Please enter your name here

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.