Mislim da se možemo složiti kako je u ovom svijetu jedan od najvećih, ako ne i najveći, užitak – odnos između dvije osobe koje se vole, prvenstveno između muškarca i žene. Taj je odnos, u svojim raznim verzijama, opjevan u milijunima pjesama, opisan u milijunima knjiga i prikazan u tisućama filmova. U potrazi za takvim ispunjavajućim odnosom, čovjek je sposoban ‘pomicati planine’. Izvor tog odnosa u svom najčišćem obliku potječe iz transcendentalnog svijeta.

Danas je Radhastami, dan kada se na ovom svijetu pojavila Srimati Radharani ili Radha, Krišnina vječna pratilja, otjelovljenje hladini shakti, božje unutarnje moći zadovoljstva. Iz tog razloga vam danas predstavljamo u najkraćim crtama značaj Šri Radhe u drevnoj vaišnavskoj tradiciji Veda.

Ženska božanska energija

Iako se indijsko društvo generalno smatra patrijahalnim, ono ima i drevnu tradiciju koja se naziva šaktizam, ili obožavanje Božice. Proučavajući Vede nailazimo na opise ženskih božanskih bića kao što su Ushas, Vak, Ratri, Aditi, Sarasvati, Prithivi itd. Kako se “hindu tradicija” razvijala, postajale su sve popularnije Božice Parvati, Tara, Chinnamasta, Mahavidye i Matrike. To je kulminiralo u obožavanju Božice Mahadevi koja je također poznata kao Durga, Kali, Uma itd. ovisno o Svojim različitim manifestacijama. Ona je božanska šakti, energija svemira.

S vaišnavskog stajališta, ova božanska ženska energija (shakti) implicira na postojanje božanskog izvora te energije (shaktiman). Tako, Božica uvijek ima muškog suputnika. Sita je povezana s Ramom, Lakšmi je uvijek uz Narayana, Radha ima Krišnu. Kako je Krišna izvor svih manifestacija Boga, Šri Radha, Njegova pratilja, je izvor svih šaktija, ženskih manifestacija kozmičke energije. Ona je tako izvorna Božica.

Vaišnavizam se može promatrati kao na vrstu šaktizma gdje se purna-shakti, najpotpuniji oblik ženske božanske energije, obožava kao dominirajući aspekt božanskog, koji u nekim slučajevima nadmašuje i ‘muškog’ Boga. Na primjer, u Šri vaišnavizmu, Lakšmi (primarna ekspanzija Šri Radhe) se smatra božanskom posrednicom i bez Nje nije moguć pristup Narayani. U Gaudiya tradiciji, Radha se prepoznaje kao Vrhovna Božica i za Nju je rečeno da kontrolira Krišnu Svojom ljubavlju.

Ovu je nadmoćnost Izvorne Božice sažeo profesor religije i voditelj Azijskih Studija na Sveučilištu u Trintiju:

“Radhina je uloga ta da je Ona najdraža Krišni. Kroz Svoju devociju u službu prema Krišni ona postaje posrednik Njegove milostivosti (prasada anugraha) i suosjećanja (kripa). Ona je sačinjena od ljubavi prema Krišni i glavni je prijenosnik ljubavi koja dolazi od Krišne prema bhaktama (duhovnim tragateljima te ljubavi). Tako Ona sam postaje objekt obožavanja. Krišna u Brahmavaivarta Purani izjavljuje kako neće dati oslobođenje nikome tko ne cijeni Radhu te iznosi kako je Mu je zadovoljstvo Radhe važnije nego obožavanje Njega samoga.”




Šri Radha

“Suština ljepote i rase,  blaženstva i samilosti, utjelovljenje slatkoće i sjaja, gracioznosti u ljubavi. Neka moj um uzme utočište u Radhe, srži svih esencija. ” – Prabodhananda Sarasvati

“Radhino ime je najveće blago. Krišna svira Njeno ime na Svojoj flauti i neprestano Ga se prisjeća. Ona je nit u svake tkanine, svake yantre i mantre, svake Vede i Tantrea. Shukadeva je poznavao ovu tajnu svih tajni, ali je odlučio da je najbolje da ostane neobznanjena. Krišna se inkarnirao kako bi ju kušao, ali njena dubina čak i Njemu izmiče ” – Hariram Vyas

U tradicionalnoj Vaišnavskoj književnosti, Krišna se uspoređuje sa suncem, a Radha sa svjetlošću sunca. Oboje postoje istovremeno, ali jedno proizlazi iz drugoga. Ipak, zabluda je reći da je sunce ispred svoje svjetlosti  – čim postoji sunce, tu je i njegova svjetlost. Što je još važnije, sunce nema nikakvog smisla bez svog sjaja, bez topline i svjetlosti. A toplina i svjetlost ne mogu postojati bez sunca. Dakle, sunce i sunčeva svjetlost koegzistiraju, oboje jednako važno za međusobno postojanje. Može se reći da su istodobno jedno, ali su i različiti.

Isto tako, odnos između Radhe i Krišne su nepojmljivi identiteti u različitosti. Oni su, u biti, jedno Biće – Bog, koji se manifestira kao dvije različite osobe u svrhu međusobne razmjene. Kao što tradicija nalaže, “Gospodin Krišna očarava svijet, ali Šri Radha očarava čak i Krišnu. Stoga je Ona vrhovna božica svega. Šri Radha potpuna moć, a Krišna je posjednik te moći. Njih dvoje nisu različiti, o čemu svjedoče razotkriveni spisi. Oni su doista isti, baš kao što su mošus i njegov miris nerazdvojni ili kao što se vatra ne razlikuje od svoje topline. Dakle, Radha i Krišna su jedno, iako su uzeli dva oblika kako bi uživali međusobni odnos – to je njihova tajanstvena lila.” (Caitanya – charitamrita, Adi – lila 4,95-98 )

Kako bi se povećala radost odnosa, Radha se dalje ekspandira u mnoge gopije iz Vraje. U drevnim vaišnavskim tekstovima, kao što Harivamsha i druge rane Purane, pojedini gopije nisu navedene poimence, već se navode kao skupina. Opisano je kako se Krišna susreće s mnogim gopi djevojkama odjednom, a svaka misli da je On samo s njom. No, u Bhagavatamu vidimo da se jedna posebna gopi ističe, posebice u epizodi Rasa plesa. Međutim, Shukadeva, govornik Srimad Bhagavatama, ju ne spominje po imenu. Gaudiya tradicija tvrdi da je ta gopi zapravo Radha (što doslovno znači “Ona koja najviše zadovoljava Krišnu “). Ona i ostale gopije su detaljno opisane u Naradiya, Padma i Brahma-vaivarta Puranama te u kasnijoj literaturi. Radhino mjesto u vaišnavskoj povijesti, međutim, nije bilo u potpunosti otkriveno tek do 12.-tog stoljeća naše ere, kada su Jayadeva Goswami i Nimbarkacharya pisali o njoj u svojim poetskim raspravama. U spisima šestorice Goswamija Vrindavana, postoji obilje informacija o gopijama, a posebno o Radhi.




U svojoj Stavavali (15,1-10), Raghunath das Goswami, veliki mistični pjesnik među šestoricom Goswamis Vrindavanu, opisuje Radhu kao da je stajala pred njim: “Radha svojim šarmom očarava čak i Lakšmi (Božicu Sreće). Radhina unutrašnja svilena odjeća je njena čednost. Njeno je tijelo delikatno oslikano šafranom ljepote i mošusom sjajne shringara-rase (ljubavno raspoloženje). Njeni se ukrasi sastoje od devet najdragocjenijih dragulja: Njezino drhtanje, suze, uzbudljivost, omamljivost, znoj, zamuckivanje, crvenilo, ludilo i nesvijest. Njezin vijenac se priprema od cvijeća koje sačinjava Njene estetske kvalitete, a njezina odjeća je osvježena čistim, suptilnim mirisom njezinih finih vrlina. Njene su usne ukrašene betelovim listom intenzivne privrženosti i ljubavi, a lukavost je  Njena maskara. Uši su joj neprestano ukrašena slavnim naušnicama – zvukom Krsninog imena.”

Odnos između Radhe i Krišne nije poput svjetovnog odnosa žene i muškarca. Uspoređivanje Njihovog odnosa s odnosima na koje nailazimo u ovom materijalnom svijetu je simptom materijalističke požude i ludila. Srimad Bhagavatam na primjer, je spis od 12 pjevanja, sa 18 ooo strofa u kojima se opisuje priroda materijalnog i duhovnog svijeta, procesi stvaranja i uništavanja svemira, život na drugim planetima, višim i nižim, odredištima nakon napuštanja tijela, omotači materijalnog svijeta i život u njima, priroda Boga i Njegove razne ekspanzije, duhovne planete i putovanje kroz više dimenzije itd… Tek se nakon cijele te priče, kako bi se došlo do pravilnog razumijevanja, spominje Krišna, Njegove odlike i Njegov život.

Autor Srimad Bhagavatama se nije niti usudio pisati o Šri Radhi koja je samo spomenuta u jednom stihu, i to iz dva razloga. Prvi je taj što bi nakon samog spominjanja Radhinog imena, Shukadeva postao zaokupljen transcendentalnim zanosom i ne bi bio u stanju završiti Srimad Bhagavatam, a drugi je razlog što ljudi u Kali yugi neće biti u stanju shvatiti vrijednost i čistoću transcendentalnog ljubavnog odnosa između Radhe i Krišne te će Ga uspoređivati sa svjetovnim odnosima, a takvo razumijevanje još više udaljuje osobu od istinskog duhovnog napretka.

radha-krishna-best

Pripremio: Dario Duišin Džunić

Izvori:
Srimad Bhagavatam – vedabase.net/sb/
“The Hidden Glory of India”,  Steven J. Rosen

Prethodna objavaDnevni Jyotish Horoskop 09.09.2016.
Slijedeća objava5 neugodnih istina na koje većina ljudi zaboravi: Četvrta vas može šokirati!
Dario Duišin Džunić
Glavni urednik portala Atma, predsjednik udruge Atma, glazbenik, fitness entuzijast... Duhovnost ga je počela intenzivno zanimati 1992-te godine i od tada proučava i prakticira razne duhovne prakse, prvenstveno bhakti-yogu. Održao je brojna predavanja, pisao tekstove i bio urednik nekoliko alternativnih tiskovina. Dugogodišnje iskustvo je rezultiralo pokretanjem Atma portala 2012-te godine.

OSTAVI KOMENTAR

Ostavite svoj komentar!
Please enter your name here

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.