Nela Sisarić, kulturologinja, plesačica, dječja književnica, menadžerica… S pravom se može reći – vrlo svestrana žena i umjetnica. Nelina ljubav prema suvremenom plesu zaslužna je za stvaranje nekoliko vrijednih projekata u Hrvatskoj: kreativna je direktorica IKS Festivala, međunarodnog festivala suvremenog kazališta te voditeljica Studija za igru, pokret i ples˝KiNKiN˝, a može se pohvaliti i zavidnim poznavanjem EU fondova. Popričali smo s Nelom o IKS Festivalu, KiNKiN studiju, ali i o nekim novim projektima.
Dugogodišnja ste kreativna direktorica IKS Festivala i suvoditeljica interdisciplinarnog Studija KINKIN. Što zapravo znači kratica IKS Festival?
Jednostavno – Inovativna Kazališna Scena. Naime, IKS Festival producira i promiče umjetnička djela i jezike izvedbene umjetnosti koji odstupaju od tradicije, koji se temelje na interdisciplinarnom pristupu više umjetničkih disciplina, multimedijalnosti, istraživanju i eksperimentu. To je kratica koja sugerira promjenu teza kazališnih zakonitosti tradicionalno izvođenih djela koje razumije i obogaćuje novim glumačkim i redateljskim inovacijama, te ima svrhu obnavljati i stvarati drugačiji kazališni jezik i dramaturgije, ponekad i uz pomoć novih tehnologija. Ukratko, IKS znači proces i nagovještava promjenu, ali i sjecište. Kao nositeljica ideje kratice IKS (ili znaka X) razumijem zašto danas u društvu opstaje vertikalni piramidalni sustav pametnog upravljanja (volim to nazivati ostacima prosvijećenog apsolutizma sa elementima meritokracije) i na koji ga način prepoznati u modelima suvremene demokracije, kojemu ista služi kao alat za manifestaciju neke svjetlije budućnosti. S druge strane, u rascjepima novog doba upravo kaos kao mogućnost horizontalne kokreacije ima smisla onome tko prigrli principe direktne demokracije. Kako u procesima odluka i politika, tako i kod umijeća stvaranja izvedbenog djela, gdje svaki pojedinac pridonosi podjednako svojim idejama, talentima, znanjem i vještinama, svjedočimo koliko zajednice mogu biti otvorene ka promjenama. A koliko još uvijek pružaju otpore.
Kako se vaš plesni studio KINKIN veže za IKS Festival – međunarodni festival suvremenog kazališta? Postoji li poveznica u njegovom vođenju, kao i kod IKS Festivala?
Studio KINKIN pokrenuli smo kao prvi specijalizirani studio za suvremeni ples u Splitu,a ove godine ostvarit ćemo prvu prezentaciju s jednim i osnovnim ciljem: želimo djeci od najmlađih dana objasniti procese ostvarivanja svojih ideja kako bi u životu bili sretniji i naučiti ih prepoznati procese vlastitog otpora i kako ga otpustiti. Naime, kada nam je neka ideja doista važna (a djeci su sve ideje važne i čine ih sretnim stvarateljima) pojavi se entuzijazam te se često i javljaju negativne emocije i sumnje zbog čega djeca svjesno ili nesvjesno sami sebe uvjere (ili ih uvjere drugi) ili da nisu dovoljno dobri ili se zadrže u toj emociji straha, koja ih blokira u emotivnom sazrijevanju ka prvim tračcima samospoznaje i samosvijesti svog bitka, odnosno svoje svrhe. Dakako, svoju ulogu odigrat će i sistem, koji će se silno potruditi da od male dobi čovjeka makne od nauma samospoznaje kako bi sutra lakše upravljao njegovim životima i pokušat će uvjeriti nas da je lakše kukati i živjeti u strahu, nego zaista spoznati tko si, što te uistinu veseli i što je u životu tvoja prava misija. Upravljanje sustavom IKS Festivala i model podučavanja naše djece u Studiju KINKIN je uvijek iznova usuditi se napraviti iskorak i povjerovati da je sve moguće. IKS Festival je stvoren na prekrasnoj pozornici Doma mladih, ali hladnoj i pustoj pozornici, koja ni danas nema za uporabu niti jedan reflektor, ni kazališni cug, a ipak sam u toj pustinji pronašla snage i izvor za manifestirati svjetlo umjetnosti, znanja i vještina. Čudim se kako sam uopće krenula u tu avanturu, bez straha. U plesnom studio radimo isto, učimo s djecom kako u pustinji pronaći izvor i manifestirati svjetlost i ljepotu.
Koji su osnovni principi podučavanja djece u Studiju KINKIN? Po čemu ste drugačiji?
Osim što djecu podučavamo tehnikama suvremenog plesa, primjerice kako se sigurno kretati, tehnikama plesne improvizacije i plesne kompozicije, učimo ih primijeniti modele održavanja strujnog kruga u tijelu i vlastitoj svijesti kako bi otpustili otpore. Primjerice, na našim satovima kad dijete kaže – Ne mogu!, obratimo im pozornost na grafička obilježja strujnog kruga i zajedno izaberemo onaj koji nam se čini nepotpun (kao što bi bila nepotpuna naša ideja ako je ne ostvarimo) a to je (–) minus. Minus označava crtu, pravac koji je sastavljen od bezbroj točkica, to je smjer koji nije vidljiv, odnosno još uvijek nije manifestacija, ali je gorljiva i nezaustavljiva želja. To je trenutak kad dobijemo ideju, ali iz nekog razloga ili je ne možemo, ili ne želimo ostvariti, ali smo uzbuđeni zbog nje i veseli nas. Budući da u procesu stvaranja djeci naglo poraste raspoloženje i entuzijazam, njihova tijela vibriraju intenzivnije, bude im se i negativne emocije koje ih navode na izlike koje onemogućavaju kreaciju već ih usmjeravaju na neki drugi, više „sigurniji“ put. I time ruše vlastito samopouzdanje. To su automatski obrambeni mehanizmi vlastitog ega kada treba započeti putovanje u nepoznato jer, iz nekog razloga, čovjek misli da je to opasno. Djeca su vrlo blizu izvora koji mi odrasli moramo često obnavljati. Snovi su im intenzivniji, veselja i radosti puno jača, ali i osjećaj straha za njih može djelovati tako da izgube samopouzdanje. Mislim da se tako ne odgajaju snažna i duhovna bića. Zato je važno dobro ih usmjeravati, oblikovati njihova „mušićava“ ponašanja, ali i neprestano hvaliti kad nešto naprave dobro. Ukratko, objašnjavamo djeci kako je nepotrebno i beskorisno sebe uvjeriti da nešto ne mogu ostvariti te im tako postane jasno kako (–) minus, ideja koja samo rezonira i podiže emocije prelazi u (+) plus . Drugim riječima, pravac biva „prekrižen“ drugim pravcem u točku. Ta točka je ravnoteža bića i uporište u kojoj ništa nije nemoguće. Taj plus je trenutak stvaranja pozitivne odluke i otpuštanja svakog otpora. Svako dijete je posebno i svaki proces spoznaje ka pozitivnom je dar kojem se veselimo i radujemo. Takvo pozitivno uporište u ravnoteži uvijek u kretanju predstavlja nepoznanicu iks (x) iz naziva našeg festivala,a znači uvijek rotirajuću pozitivnu odluku u procesu otpuštanja svega što nas koči ka samoostvarenju. Djeca sa sedam godina tek započinju sustavno obrazovati se i učiti o svijetu i sustavima, te im je potrebno kvalitetno objasnititi mehanizme kako bi postali aktivni sukreatori društva.Na tom procesu i putu naše zajedničke ideje postaju ljepše, veselije i radosnije i sigurna sam da će svi oni odrasti u kvalitetne i zdrave ljude, a to nam je jedino bitno.
Nastavili ste raditi na projektu Normanologije multimedijalni izvedbeni projekt inspiriran video uradcima Normana McLarena, pionira video animacije. Što nas još očekuje?
Cijeli ovaj proces o negativnim i pozitivnim predznacima – i + i nepoznanici X, koji sam objasnila u prethodnom tekstu, započeli smo istraživati sa multimedijalnim projektom Norman i do sada smo imali četiri izvedbe za djecu u Galeriji umjetnina na temu geometrijskih pojmova „točka“ i „crta“,a za to su nas inspirirali video radovi umjetnika Norman McLaren-a iz1940. godine. Kroz rad na projektu Normanologije najmlađi izvođači stekli su iskustvo uzajamnog i aktivnog sudjelovanja u kolektivnom spoznajnom pomaku o utjecaju novih medija na ljudsko razmišljanje i tjelesni izričaj, te usvojili znanje o geometriji za što uspješnije umjetničko stvaranje i autorski izričaj. Naša treća plesna etida nešto je većeg obima, obogatili smo je i dramskim elementima, a konkretno se dotiče odnosa dječje inteligencije i fokusa kod manifestiranja geometrijskih pojmova kao što su točka, pravac, ravnina, prostor i vrijeme.
I za kraj, kada možemo pogledati prezentaciju?
Našu zajedničku prezentaciju „Normanologija – točka, crta, trokut pa tako u krug“ možete pogledati 29. rujna s početkom u 20 sati u Beton Kinu Doma mladih, u kojoj će polaznice studija KINKIN manifestirati svoj odnos prema geometrijskim pojmovima i tijelima.
Prezentacija se odvija u sklopu nacionalnog festivala Kliker, koji će ugostiti Zagreb, Rijeka, Split i Varaždin. Planiramo gostovanje naše prezentacije 7. listopada u HNK Varaždin.
Dodajmo da se novi upisi u Studio KINKIN – studio za igru, pokret i ples vrše preko FB stranice KINKIN Studija i broj telefona 099 675 6869.