Strah živih bića od smrti posljedica je lažnog ja, poistovjećivanja s tijelom. Svatko se plaši smrti. Mi kao duhovne duše koje potječu iz više spiritualne dimenzije, nikada ne umiremo, ali se zbog naše zaokupljenosti poistovjećivanjem tijela s osobenim bićem razvija strah od smrti. Sve je zapravo pod upravom vrhunske kala-chakre, moćnog božjeg predstavnika u ovom pojavnom svijetu. Svatko mora podnositi djelovanja i posljedice vremena tako dugo dok je u uvjetima ovog materijalnog svijeta.
Vrijeme kontrolira čitav prostor u svemiru, kao i sve planete. Svim velikim gigantskim planetima, uključujući i Sunce, upravlja sila zraka, kao što oblake nosi sila vjetra. Slično tome, neizbježna kala ili vrijeme, kontrolira čak i djelatnosti zraka i ostalih elemenata. Sve je zapravo pod upravom vrhunske kala-chakre, moćnog božjeg predstavnika u ovom pojavnom svijetu. Svatko mora podnositi djelovanja i posljedice vremena tako dugo dok je u uvjetima ovog materijalnog svijeta.
Čak je i veliki upravitelj ovog svemira, Brahma, pod upravom tog vremena, te se zato ne trebamo buniti i dizati glas protiv vječne kontrole kala chakre. Smrt i prolaznost postoje čak i na najvišem planetu ovog svemira, Brahmaloki na kojoj boravi Brahma, a što reći o ostalim planetima koji su daleko niže smješteni u hijerarhiji svemira.
Strah od prolaznosti
“Utjecaj Svevišnje Božanske Osobe osjeća se u prisustvu činitelja vremena, koji uzrokuje strah od smrti uslijed lažnog ja obmanute duše, koja je došla u dodir s materijalnom prirodom.” (Srimad Bhagavatam, 3.26.16)
Strah živih bića od smrti posljedica je lažnog ja, poistovjećivanja s tijelom. Svatko se plaši smrti. Mi kao duhovne duše koje potječu iz više spiritualne dimenzije, nikada ne umiremo, ali se zbog naše zaokupljenosti poistovjećivanjem tijela s osobenim bićem razvija strah od smrti. Materija je drugostupna očitovanost duha, jer nastaje iz duha. Kao što je Vrhovni Stvoritelj uzrok svih elemenata koji postoje unutar materijalne i duhovne kreacije, tako je i tijelo proizvod duhovne duše. Zato se ovo materijalno tijelo koje posjedujemo naziva dvitiya ili “drugostupno”.
Osoba zaokupljena drugostupnim elementom ili drugostupnom kreacijom duha plaši se smrti. Kada je netko potpuno uvjeren da nije ovo tijelo, nema ni govora o strahu od smrti, jer duhovna duša ne umire. Ukoliko se osoba zaokupi spiritualnim djelatnostima, potpuno se oslobađa razine rođenja i smrti. Njen sljedeći položaj je potpuna sloboda od materijalnog tijela. Strah od smrti je djelo kale ili činitelja vremena, koji predstavlja božji utjecaj. Drugim riječima, vrijeme je razarajuće. Sve stvoreno je podložno razaranju i uništenju, što čini vrijeme. Vrijeme je božji predstavnik i podsjeća nas da mu se trebamo obratiti za pomoć. On govori svakoj uvjetovanoj duši u obliku vremena.
Nema uzvišenije i snažnije moći koja bi mogla zaustaviti okrutne ruke smrti. Nitko ne želi umrijeti, koliko god mogao teško ispaštati. Čak i u ovim danima znanstvenog napretka u znanju, nema lijeka ni za starost ni za smrt. Gdje god postoji utjecaj vječnog vremena, postoji ovaj niz nevolja, naime rođenje, starost, bolest i smrt i sve su one nepobjedive. Mnogi pjesnici, pisci i glazbenici su pisali stihove jadikujući zbog toga. Mnoge bijede i pustošenja događaju se u svemiru zbog moćnog utjecaja vremena i nitko ga ne može zaustaviti ni na koji način. Čak i u našem dnevnom životu dođe i prođe toliko puno stvari s kojima nemamo nikakve veze, ali ih moramo ispaštati ili podnositi bez mogućnosti da ih promijenimo. To je posljedica vremena.
“Sada, s Mojom dozvolom, idi gdje želiš, predavajući Meni sve svoje djelatnosti. Svladavši nepremostivu smrt, obožavaj Me vječno kako bi dostigao vječni život.” (Srimad Bhagavatam, 3.24.38)
Ovdje se iznosi svrha sankhya filozofije. Osloboditi se rođenja i smrti nije lak zadatak. Rođenje i smrt prirodni su za ovo materijalno tijelo. Većina suvremenih znanstvenika ne znaju način na koji mogu shvatiti ovaj proces pobjeđivanja rođenja i smrti. Zato pitanje rođenja i smrti stavljaju na stranu, ne razmišljajući o njemu. Jednostavno se zaokupljaju problemima materijalnog tijela, koje je prolazno i smrtno.
Zapravo, ljudski život je namijenjen svladavanju nepremostivog procesa rađanja i umiranja. To se može učiniti kao što je ovdje objašnjeno. Bez posebne božje milosti nitko ne može shvatiti sankhya filozofiju ili bilo koju filozofiju koja je posebno namijenjena dostizanju oslobođenja. Vedsko znanje potvrđuje kako se osoba zbog neznanja zapliće u ovaj materijalni život i da se može osloboditi od materijalnih uznemirenja utemeljujući se u pravom znanju. Sankhya predstavlja to pravo znanje kojim se možemo osloboditi materijalne zapletenosti.