Image by kjpargeter on Freepik

Limfni sustav je temelj našeg imunološkog sustava. Glavni zadatak mu je obrana od infekcija i bolesti, uključujući i obranu od tumora. Ako ovaj sustav ne radi kako treba, tijelo će se ugušiti u vlastitom otpadu. Zato je od velike važnosti limfni sustav održavati protočnim i čistim. Evo kako to možete učiniti!

atma.hr – 52




Limfni sustav je temelj našeg imunološkog sustava. Njega možete zamisliti kao sustav odvodnih kanala koji iz tijela odnosi otpadne tvari. Funkcija ovog sustava je uklanjanje toksina iz stanica te njihov prijenos kroz krvotok do crijeva i bubrega, gdje će se preraditi i biti uklonjeni iz tijela.

Ako ovaj sustav ne radi kako treba, tijelo će se ugušiti u vlastitom otpadu. Zato je od velike važnosti limfni sustav održavati protočnim i čistim.

Jeste li znali da vaše tijelo ima čak 3 puta više limfne tekućine nego krvi? Limfa se u organizmu proizvodi kao izvanstanična tekućina, a zatim ulazi u limfne žile. Limfa putuje do limfnih čvorova koji se nalaze u grlu, na vratu, u preponama i ispod pazuha, a najveće limfno tkivo je slezena.

Limfa tijelo čisti od bakterija, a filtrira se kroz slezenu, timus i limfne čvorove prije nego li se isprazni u krvotok kroz lijevu ili desnu potključnu venu. Glavni zadatak limfnog sustava je obrana od infekcija i bolesti, uključujući i obranu od tumora.

Pomaže ljudskom tijelu riješiti se viška tekućine i otpadnih tvari, a uloge limfnog sustava uključuju i upijanje masnoća iz crijeva te njihov prijenos u krv.

atma.hr – 52




Kako znate da postoji stagnacija u limfnom sustavu? Evo 16 glavnih simptoma ove disfunkcije:

1. Nizak imunitet

2. Ujutro ste razdražljivi

3. Često ste bezrazložno umorni

4. Otečeni ste

5. Svrbež kože

6. Naglo debljanje, salo na trbuhu.

7. Otečeni krajnici, kronične prehlade i upale uha

8. Postalo vam je teško skidati/stavljati prstenje

9. Maglovita svijest

10. Natečene mliječne žlijezde, bol u prsima

11. Suha koža

12. Osip na koži, akne

13. Preosjetljivost

14. Glavobolje

15. Osjetljivost na čimbenike okoliša, alergije, iritacije

16. Česti zatvor, proljev i/ili sluz u stolici

atma.hr – 52




Liječnici vjeruju da je zastoj u limfnom sustavu najčešće uzrokovan trima glavnim razlozima:

1. Stres

Stres uzrokuje 80% svih kroničnih zdravstvenih problema. Kemijski procesi koji se odvijaju u tijelu pod utjecajem stresa doprinose stagnaciji limfe.

2. Probavna neravnoteža

Probavna neravnoteža može uzrokovati iritaciju crijevnih resica, što je klasičan razlog zastoja limfe. Kvaliteta resica igra posebnu ulogu, budući da najveći dio limfe u ljudskom tijelu okružuje crijeva.

3. Nedostatak joda

Nedostatak joda također doprinosi stagnaciji limfe. Jod pomaže u smanjenju negativnog utjecaja okoliša na tijelo i podržava rad limfnog sustava na staničnoj razini.

Vrlo je važno na vrijeme ozbiljno shvatiti sve simptome jer zanemarivanjem zdravlja limfnog sustava može doći do ozbiljnih zdravstvenih problema uključujući limfedem, rak i upalne bolesti.

banner za knjige ZIVJETI BEZ BOLOVA

Kako poboljšati rad limfnog sustava?

1. Vježbanje poboljšava protok limfe

Budući da srce nije dio limfnog, nego krvožilnog sustava, ono ne može pumpati limfu. Dakle, što je to što uopće pokreće kolanje limfe i eliminaciju otpadnih tvari? Kako biste potaknuli svoju limfu i vratili organizam u ravnotežu, trebate se aktivirati – u doslovnom smislu te riječi!

Naime, prvo i najvažnije pravilo za zdrav limfni sustav glasi: fizička aktivnost! Limfa se, naime, aktivira isključivo pokretanjem dijafragme, odnosno dubokim disanjem i – kontrakcijom mišića.

Primjerice, prakticirate li svaki dan žustru šetnju, trčanje, plivanje, jogu…, a sve to zahtijeva i duboko disanje, budite sigurni da će vaš limfni sustav (i cijeli organizam) biti zdrav. Ne zaboravite da je vaše tijelo „dizajnirano“ za kretanje i dinamiku.

Idealna aktivnost kod zastoja limfe je i skakanje na trampolinu. Posvetite 10-20 minuta dnevno ovoj aktivnosti i nećete se susresti s ovim problemom.

Brojne studije pokazuju da je skakanje najučinkovitiji način za poboljšanje cirkulacije limfe. Ima i brojne druge prednosti za tijelo, kao što je poboljšani tonus mišića.

Skakutanje i vježbanje stimulira milijune zalistaka u limfnim žilama. Istovremeno poboljšava i cirkulaciju krvi. Povećana fizička aktivnost dovodi krv i kisik u stanice, a to pomaže u čišćenju mišića od nakupljenih toksina.

Bolja cirkulacija znači i bolje zdravlje.

atma.hr – 52




2. Sauna

Redovitom upotrebom saune poboljšavamo cirkulaciju, znojenje i izlučivanje toksina iz limfe i krvi kroz kožu.

Uz sve to pomažemo u balansiranju hormona, opuštanju mišića, regulaciji tjelesne težine te jačamo naš imunološki sustav

3. Šećite što više

Tijekom šetnje poboljšava se protok krvi i limfe zbog blagog opterećenja srca i pluća.

Šećite i dišite što dublje možete.

4. Prakticirajte yogu

Inverzije ili  preokrenuti položaji tijela, mijenjaju utjecaj gravitacije na vaše tijelo, kao i tok krvi i limfe. Ove su vježbe osobito korisne ako tijekom dana puno sjedite ili stojite, što znači da vašem limfnom sustavu treba dodatni poticaj.

Izvođenje položaja svijeće ili stoja na podlakticama pokreće vašu limfu prema dišnim organima, putem kojih virusi i bakterije obično ulaze u vaš organizam. A kad se opet vratite u uspravan položaj, gravitacija usmjerava limfu prema limfnim čvorovima, gdje se ona filtrira od otpadnih tvari.

Inverzije se obično izvode na kraju sata yoge, nakon ostalih asana, jer preusmjeravaju tok energije i tekućina potaknut prethodnim vježbama duboko u tijelo.

5. Priuštite si limfnu drenažu ili suho četkanje tijela

Limfna drenaža poseban je oblik masaže koji ciljano stimulira pokretanje limfe kroz tijelo.

Tijekom ove masaže primjenjuju se specifični kružni pokreti u smjeru srca koji imaju zadatak pokrenuti drenažu fluida i otpadnih tvari iz organizma.

Istraživanja su pokazala da se limfnom masažom može pokrenuti čak 78 posto stagnirajuće limfe, koja se tako ponovno vraća u cirkulaciju. No, naravno, nemojte se oslanjati samo na masažu, nego je kombinirajte s redovitom tjelovježbom.

atma.hr – 52




Osim masaže, prakticirati možete i suho četkanje tijela prirodnom četkom, i to ujutro, najbolje prije tuširanja.

Na taj način, osim što ćete ukloniti mrtve stanice kože, potaknut ćete cirkulaciju, otvoriti začepljene pore te stimulirati znojne žlijezde i rad limfnog sustava.

Suho četkanje uvijek započnite od stopala pa se kružnim pokretima polako krećite prema srcu. Svaku ruku četkajte od dlanova prema ramenima i vratu.

Dobra je vijest i ta da ćete suhim četkanjem smanjiti i celulit i vaša će koža biti ljepša i blistavija.

6. Izbjegavajte sjedenje

Ako je moguće, barem dio dana radite stojeći. Zaboravit ćete na probleme s limfom.

atma.hr – 52




7. Oblozi od ricinusovog ulja

Hladno prešano ricinusovo ulje znatno će poboljšati cirkulaciju u limfnim žilama. Koristite ga u obliku obloga, koje ćete primijeniti na području donjeg dijela trbuha.

Uzmite pamučnu krpu, presavijte je nekoliko puta i na nju nanesite hladno prešano ricinusovo ulje. Dobro natopite krpicu i prislonite na kožu. Oblog možete ostaviti preko noći.

Ricinusovo ulje poboljšat će cirkulaciju u limfnim žilama, ublažiti upale i poboljšati vašu probavu.

8. Kontrastni tuš

Kontrastni tuš je još jedan lijek koji poboljšava protok krvi i limfe. Kad se tuširate, izmijenite toplu vodu s hladnom vodom.

Ponovite nekoliko puta.

9. Spavajte u širokoj pidžami i ugodnom donjem rublju

Jeste li znali da se veći dio detoksikacijskog procesa u vašem organizmu odvija noću – između 22 h i 2 ujutro?

Zato je jako važno da noću spavate u širokoj pidžami ili spavaćici te da nosite rublje koje vam se ne urezuje u kožu.

Naime, preuska odjeća i rublje mogu ometati protok limfe i detoksikacijski proces, stoga ih izbjegavajte.

Preuski grudnjaci sa žicom također ometaju protok limfe i cirkulaciju (imajte na umu i to da se najveće nakupine limfnih čvorova nalaze ispod pazuha i na gornjem dijelu vaših prsa!)

atma.hr – 52




10. Prakticirajte duboko trbušno disanje

Svoj limfni sustav možete pokrenuti i dubokim trbušnim disanjem.

Na taj način smanjit ćete i osjećaj preopterećenosti i stresa, koji se negativno odražava na vaš limfni sustav. Izdvojite svaki dan barem 5 minuta za trbušno disanje.

Trbušno disanje izvodi se tako da sjednete zatvorenih očiju, ravne kralježnice te duboko udahnete.

Dok uvlačite zrak u pluća, potpuno izbacite trbuh prema van (zamislite kao da vam se u trbuhu nalazi veliki balon).

Zatim s izdahom polako ispraznite „balon“. Ponavljajte tijekom 5 minuta ili više – možete i nekoliko puta na dan.

To je izvrstan način da svom tijelu pošaljete signal relaksacije i opuštanja. A vaš limfni sustav će vam na tome biti zahvalan.

11. Jedite više sirovog voća i povrća

Sirovo voće i povrće sadrži veću količinu prirodnih kiselina i enzima, koji rastvaraju nakupljene toksine i pomažu u čišćenju štetnih supstanci iz tijela.

Sirovu hranu bi trebalo jesti na prazan želudac kako bi učinak bio bolji i limfi omogućio duboko čišćenje stanica.

Sirova hrana je alkalna što pomaže neutralizirati štetne patogene i tako smanjiti teret čišćenja s limfe.

Zato dodajte u vašu prehranu sirovo povrće u obliku salata i konzumirajte više svježih sokova.

atma.hr – 52




Među namirnicama koje su dobre za limfu nalaze se:

  • luk
  • češnjak
  • đumbir
  • avokado
  • alge kelp i kombu
  • pšenična trava
  • citrusi i ostala kisela voća
  • gorka hrana poput rotkvice, gorušice i kelja
  • sjemenke lana i druge namirnice bogate omega-3 masnim kiselinama
  • sirovi orasi, bademi i lješnjaci
  • sjemenke suncokreta
  • sjemenke bundeve

12. Pijte dovoljno vode

95% limfe čini voda. Vašem tijelu potrebna je voda da bi limfni sustav imao dovoljno tekućine za pravilan rad. Dnevno biste trebali popiti najmanje 6 do 8 čaša filtrirane vode.

Izbjegavajte alkohol, gazirane sokove, energetske napitke i zaslađene voćne sokove koji sadrže štetne i toksične sastojke te dodatno opterećuju limfni sustav. Čaj se ne računa u dnevnu količinu potrebne tekućine.

Ako želite ubrzati proces hidratizacije, u vodu dodajte malo limunovog soka. Limun je alkalno voće koje pomaže u procesu opskrbe limfe i tijela mineralima.

ATMA/alternativa-za-vas/Pripremila: Suzana Dulčić