Ako želimo oplemeniti svoj um moramo ga spojiti s praksom vrline, postojano primjenjujući moć pažnje. Ovo je samo srce meditacije. Prvi stupanj meditacije je zaustaviti rastresenost i učiniti svoj um jasnijim i lucidnijim. Ovo se može postići primjenom jednostavne meditacije na dah. Uvježbavanje u meditaciji ne podrazumijeva samo promatranje našeg uma već aktivno unaprjeđenje uma time što ga zadržavamo fokusiranog na vrlinski objekt. Ova praksa obuhvaća pažnju, pozornost i savjesnost.
Kao prvo, treba shvatiti što nije meditacija. To nije samo sjediti u sobi i misliti. U početku, pronađite tiho i mirno mjesto. Udobno sjednite sa ispravljenim leđima. Ne trebate se brinuti o nekoj formalnoj poziciji tijela. Samo držite leđa uspravno, duboko dišite, polako i ravnomjerno udahnite kroz nos. Lagano zadržite zrak i izdahnite opet kroz nos. Učinite to u određenom ritmu. Fokusirajte se na disanje. Neki ljudi koriste plamen svijeće, cvijet ili sliku kao predmet fokusa.
Sada dolazi škakljivi dio. Usmjeri pažnju, bez napora, bez očekivanja kako disati. Kada ti misli odlutaju, nježno ih dovući u središte svoje pažnje. Um će se buniti i pokušati će misliti o svakojakim stvarima koje postoje pod kapom nebeskom. Nemoj se razočarati, to je posve normalno. Nježno ga dovući natrag koliko god puta je potrebno. Fokusiraj se koliko god se osjećaš ugodno. Deset ili dvadeset minuta je uglavnom, za početak, dovoljno. Ne razmišljaš kako dosegnuti cilj. Što god da se desi, u redu je. Pozornost u meditaciji je kao da pokušate uhvatiti živu između dva prsta. Što jače pokušavaš, to teže ide.
Meditacija je prirodan proces, neka se desi bez napora. Prve dvije godine svoga života ste živjeli s pozornošću. Vraćate se u prirodno stanje. Što dulje prakticirate, to postaje sve lakše.
PRIMJER 1
Za početak se smjestite u udoban položaj u kojem možete biti i opušteni i budni.
Neka vam leđa budu uspravna, ali ne napeta.
Položite ruke u krilo i djelomice zatvorite oči.
Opustite se u ovaj položaj i otpustite sav stres i napetost.
Počnite razvijanjem želje da ovu meditaciju iskoristite za razvoj dobrih kvaliteta – i radi sebe i radi drugih.
Zadržite tu želju nekoliko trenutaka.
Sada usmjerite pozornost unutra i postanite svjesni svog disanja.
Dišite prirodno – zadržite normalni ritam disanja – i mentalno slijedite proces udisanja i izdisanja.
Oduprite se izazovu da slijedite misli koje vam dolaze i zadržite pozornost usmjerenu samo na svom disanju.
Sada postupno prilagodite ritam svog disanja tako da kratko i blago zadržite dah između udisaja i izdisaja.
Zadržite dah usred srca koje vam je usred prsiju.
Kratko zadržite, bez naprezanja i postupno se prilagodite novom ritmu – udahnite, zadržite dah usred srca, izdahnite, udahnite, zadržite dah usred srca, izdahnite.
Ostanite s ovim ritmom dok vam ne postane ugodan i opušten.
Nastavite dalje ovako dok vam um ne bude slobodan od distrakcija, a vi svjesni svog daha dok ulazi, ostaje i izlazi.
Sad, dok udišete, mentalno recitirajte mantru OM i zamislite kako se energija te mantre koja je prirode prosvijetljenog tijela, stapa s vašim dahom.
Zamislite da ova čista energija mantre stopljena s vašim dahom, rastvara sve nečistoće vašeg tijela te da ono postaje potpuno čisto.
Dok zadržavate dah, mentalno recitirajte mantru AH i zamislite kako se energija te mantre koja je prirode prosvijetljenog govora, stapa s vašim dahom. Zamislite da ova čista energija mantre stopljena s vašim dahom, rastvara sve nečistoće vašeg govora te da on postaje potpuno čist.
A zatim, dok izdišete, mentalno recitirajte mantru HUM i zamislite kako se energija te mantre koja je prirode prosvijetljenog uma, stapa s vašim dahom. Zamislite da ova čista energija mantre stopljena s vašim umom, rastvara sve nečistoće vašeg uma te da on postaje potpuno čist.
Nastavite ovako, stapajte udisaj s mantrom OM, zadržani dah s mantrom AH i izdisaj s mantrom HUM.
Koncentrirajte se na osjećaj unutarnjeg mira i čistoće koje mantra izaziva, i dopustite umu da se stopi i postane jedno s tim osjećajem.
Sad možemo polako privesti meditaciju kraju.
Prisjetite se svoje želje da ovu meditaciju iskoristite za razvoj dobrih kvaliteta – i radi sebe i radi drugih i mentalno posvetite rezultate ove meditacije u tu svrhu.
Sada donesite odluku da ćete zadržati ovaj unutarnji mir kad izađete iz meditacije tako da utječe na sve što mislite, govorite i radite. Sad možete otvoriti oči i izići iz meditacije.
Mindfulness ili kako pravilno meditirati – savjeti iz Budizma
“Ako želimo oplemeniti svoj um moramo ga spojiti sa praksom vrline postojano primjenjujući moć pažnje. Ovo je samo srce meditacije.” – Geshe Kelsang Gyatso
Uvježbavanje u meditaciji ne podrazumijeva samo promatranje našeg uma već aktivno unapređenje uma time što ga zadržavamo fokusiranog na vrlinski objekt. Ova praksa obuhvaća tri glavna mentalna čimbenika: pažnju, pozornost i savjesnost.
Pažnja
Mentalni čimbenik koji funkcionira tako da ne zaboravi objekt kojeg je spoznao primarni um i da vrati um natrag na objekt koji se zaboravio.
Pažnju možemo bolje razumjeti ako razmotrimo njen objekt, prirodu i ulogu:
Objekt: Pažnja je usmjerena na objekt s kojim je um već upoznat
Priroda: Priroda pažnje je da ne zaboravi objekt već ostaje na njemu
Funkcija: Funkcija pažnje je da spriječi um od rastresenosti – da um ne odluta s objekta na kojem je.
Budnost
Budnost je vrsta mudrosti koja zna što je greška, a što nije greška. Kad s pažnjom položimo svoj um na objekt, budnost povremeno provjerava napreduje li naša meditacija dobro ili su se javile smetnje i prepreke. Ova „špijunska“ funkcija uma jest budnost. Ako otkrije da je om ometen ili je podlegao utjecaju mentalnog tonuća ili uzbuđenja, s pažnjom možemo iznova obuhvatiti objekt i nastaviti meditirati.
Budnost je plod pažnje i blisko je vezana s njom. Dok pažnja drži objekt, budnost promatra ima li ili ne odstupanja od objekta.
Savjesnost
Savjesnost je mentalni čimbenik koji, u ovisnosti o trudu, njeguje ono što je vrlinsko i štiti um od zablude i nevrline.
Nema važnije prakse od održavanja svog uma slobodnim od negativnosti. Obično s velikom pažnjom štitimo svoje tijelo od ozljeda, ali puno je važnije zaštititi svoj um. Savjesnost bi se trebala prakticirati u sprezi s pažnjom i budnošću. S pažnjom vežemo svoj um za vrlinski objekt. Vrlinski objekt je svaki objekt koji ima pozitivan učinak na naš um. Trebali bismo pokušati čitavo vrijeme održavati svoj um na vrlinskim objektima. Ako putem budnosti otkrijemo da će se javiti zabluda, smjesta bismo to trebali spriječiti prisjećajući se greški zabluda. To je praksa savjesnosti.
Pažnja u meditaciji i van meditacije
Zablude su mentalni čimbenici koji proizlaze iz neprimjerene pozornosti i čija je funkcija da um učini nemirnim i nekontroliranim. One su izvor sve naše patnje i problema.
Ako želimo izbjeći potpadanje pod utjecaj zabluda, moramo štititi svoj um i čuvati ga od lutanja. Ne možemo čisto slijediti svoju moralnu disciplinu ako imamo nezaštićen um. Ako možemo naučiti kako zaštititi svoj um od zabluda i upregnuti ga u praksu vrline, naša će moralna disciplina jačati i na kraju će biti usavršena. Međutim, ako zanemarimo čuvanje svog uma, javit će se mnoge greške.
Ako divljeg slona pustimo u naseljeno područje on će prouzročiti masovno razaranje, ali nekontrolirani divlji um može prouzročiti više štete od takve pomahnitale zvijeri. Ako zabludni, divlji slon našeg uma nije pokoren, stvorit će mnogo patnje za nas u ovom životu i prouzročit će da u budućnosti proživimo patnje najdubljeg pakla. Zapravo, ako istražimo, možemo vidjeti da stvoritelj svih patnji ovog i budućih života nije nitko drugi do naš nepokoreni um. Mnogo je važnije pokoriti ovu divlju zvijer nego što je obuzdati slona iz džungle.
Iz obuzdavanja našeg uma dolaze mnoge dobrobiti. Ako uzmemo uže pažnje i čvrsto privežemo slona našeg uma za stup vrline, svi će naši strahovi brzo doći kraju. Sva će pozitivna i korisna postignuća pasti na dlan naše ruke. Ako želimo oplemeniti svoj um moramo ga spojiti sa praksom vrline postojano primjenjući moć pažnje. Ovo je samo srce meditacije.
Ako ne razvijemo pažnju, naše će meditacije biti isprazne i jalove. Neće biti ničega što bi spriječilo divljeg slona našeg uma da jurca amo-tamo na njegov uobičajeni, neobuzdani način između objekata vezanosti, ljutnje, ljubomore i tako dalje. Dok sjedimo na svom jastuku za meditaciju, možemo biti kilometrima daleko, lutajući dalekim gradovima i posjećujući obitelj i prijatelje. Baš kao što lončar treba obje ruke da bi oblikovao glinu, tako i mi trebamo pažnju i budnost ako želimo ispravno meditirati i steći spoznaje na duhovnom putu.
Meditacija na dah
Prvi stupanj meditacije je zaustaviti rastresenost i učiniti svoj um jasnijim i lucidnijim. Ovo se može postići primjenom jednostavne meditacije na dah.
Odaberemo tiho mjesto za meditiranje i sjednemo u udoban položaj. Možemo sjesti u tradicionalni položaj s prekriženim nogama ili u bilo koji drugi udoban položaj. Ako želimo, možemo sjesti i na stolicu. Najvažnije je držati leđa uspravno kako bismo spriječili mentalnu tupost ili pospanost. Sjedimo djelomično zatvorenih očiju i usmjerimo svu svoju pozornost na disanje. Dišemo prirodno, po mogućnosti kroz nosnice, ne nastojeći kontrolirati dah i pokušamo postati svjesni osjećaja kako taj dah ulazi. Treba se pokušati koncentrirati na njega, isključujući sve ostalo.
U početku će naš um biti vrlo užurban, a možda čak steknemo dojam da nam meditacija čini um još užurbanijim, ali zapravo samo postajemo svjesni koliko je naš um užurban. Bit ćemo u velikom iskušenju da slijedimo razne misli koje budu nailazile, ali trebali bismo tome odoljeti i ostati jednousmjereno usredotočeni na osjećaj daha.
Ako primjetimo da nam je um odlutao i slijedi misli, trebamo ga smjesta vratiti na dah. Ovo trebamo ponoviti koliko god je puta potrebno, dok god um ne počine na dahu. Ako strpljivo vježbamo na ovaj način, postupno će naše rastresene misli nestajati i iskusit ćemo osjećaj unutarnjeg mira i opuštenosti. Um će nam biti lucidan i prostran i osjećat ćemo se osvježeno. Kada je more uzburkano, dno se uzburka i voda postaje mutna, ali kada vjetar oslabi talog se slegne, a voda opet postaje bistra. Na sličan način, kada je, inače neprekidan, tok naših rastresenih misli smiren koncentriranjem na dah, um nam postaje neobično lucidan i bistar. U ovom stanju mentalnog spokoja trebali bismo ostati neko vrijeme.
Iako je meditacija na dah samo pripremni stupanj meditacije, ona može biti vrlo moćna. Iz ove prakse može se vidjeti da je iskustvo unutarnjeg mira i zadovoljstvo moguće postići samim kontroliranjem uma, bez ikakve ovisnosti o vanjskim uvjetima. Kada se vreva rastresenih misli slegne, a um nam postane miran, prirodno se iznutra javljaju duboka sreća i zadovoljstvo.
Ovaj osjećaj zadovoljstva i dobrostanja pomaže nam da se nosimo s užurbanošću i teškoćama svakodnevnog života. Toliko stresa i napetosti koje obično proživljavamo dolazi iz našega uma, a mnogi od problema koje doživljavamo, uključujući tu i loše zdravlje, su ili izazvani ili pogoršani tim stresom. Ako meditiramo na dah samo deset ili petnaest minuta svaki dan, moći ćemo smanjiti taj stres. Iskusit ćemo spokoj i osjećaj prostranosti u umu, a mnogi od naših uobičajenih problema će otpasti. Lakše ćemo izlaziti na kraj s teškim situacijama, spontano ćemo se osjećati srdačno i dobro raspoloženi prema drugim ljudima i naši će se odnosi s drugima postupno poboljšati.
Meditacija na mantre
Najjednostavniji i najuzvišeniji oblik meditacije koji svatko, pa čak i dijete, može prakticirati je pjevanje, mantranje ili meditacija na božja imena. Bog ima mnoga imena. Božje ime se ne razlikuje od Boga. Sva moći i istina Boga je sadržana u Njegovu imenu. To nije samo riječ. To je transcendentalna vibracija. Najveći sveci i najmilostiviji sluge društva kroz povijest su slavili uzvišenost, čistoću i ultra-potenciju božjeg imena, a također i svi sveti spisi potvrđuju isto.
Božje ime je inkarnacija samog Boga koja je uvijek prisutna u ovom svijetu. Sva moć, snaga, slava i čistoća Boga su sadržani u Njegovu imenu. Sva ljepota, slatkoća i sva ljubav Boga je u Njegovu imenu. Objašnjeno je da se u ovom dobu Kali, dobu mraka, svađe i licemjerja, Bog inkarnira u obliku Svojeg Svetog Imena. Stoga, izgovarajući Njegova imena i meditirajući na Njih mi zapravo povezujemo svoju svjesnost direktno s Bogom. Bog je uvijek savršeno čist. Ako se družimo s nekim tko je potpuno čist i mi postajemo pročišćeni. Ako se družite s Bogom, poprimate Njegove božanske odlike i Bog je tako dostupan putem prekrasnog zvuka Svoga imena.
Kada svane sunce, dolazi svjetlo. Na sličan način, kada spoznaja Boga dođe u vaše srce, automatski nastupa moksha, prosvjetljenje. U svetim je knjigama rečeno da je mukti ili oslobođenje oslobođeno stanje iznad dualnosti ovog svijeta, dok je bhakti pozitivan ulaz u duhovni svijet.
Kako mantrati
Mantra je vibracija, zvučna forma, dužine od jednog sloga do čitave pjesme. Mantra se može izgovarati na glas ili ponavljati u umu i ne mora je čuti nitko drugi osim osobe koja je izgovara. Savršeno ovladavanje mantrom je kada ona postane neprekidna zvučna vibracija koja ima svoj tok. Tehnika ponavljanja mantre naziva se japa. U tu svrhu možemo koristiti brojanicu kako bismo svaki dan mogli mantrati određeni broj mantri, što pomaže razvijanju discipline. Kao što svaki dan ponavljamo disanje, hranjenje, probavu, spavanje itd., na sličan način, neophodno je imati svakodnevnu duhovnu praksu kako bismo postigli željeni rezultat.
Srila A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupada govori kako mantrati možemo bilo kad i bilo gdje, kad god nešto radimo, vozimo se, šetamo, kuhamo i sl. Možemo mantrati u umu, tiho izgovarati ili naglas pjevati.
Ali ipak, mantra ima svoj najbolji učinak kada se za nju izdvoji određeno vrijeme u danu, posebno rano ujutro kada su svjetovne energije još uspavane, a život se polako budi. Tada je pri izgovaranju mantre najbitnije koncentrirano slušanje same mantre. Slušanjem se ona apsorbira, ulazi u srce i tu spoznaje.
“Sam zvuk ima učinak na materiju i svjesnost: zvuk može potaknuti, pročistiti, izazvati ili privući pažnju. Kad zazovemo nečije ime, uspostavljamo komunikaciju i razmjenu, pozivamo osobu da se druži s nama. Slično tome, kad pjevamo različite mantre, uspostavljamo duhovne veze. Mantre su moćne i djeluju kao mačevi, sijeku negativnu energiju koja nas okružuje. Različite mantre imaju različite svrhe. “Ma” dolazi od sanskritske riječi “Manas” i znači um, a “tra” od riječi “Trayate” i znači osloboditi. Kad se oslonimo na te vibracije, osjetit ćemo razliku: tjelesno, mentalno i duhovno jer mantra može prodrijeti kroz različite slojeve nečistoća i otpora.” (iz knjige Duhovni ratnik II., Bhakti Tirtha Swami)
Vrste mantri
Mantre i njihovu raznoliku upotrebu možemo pronaći u mnogim tradicijama i duhovnim školama. One potječu iz vedske tradicije pa tako njihovu upotrebu pronalazimo u Budizmu, Sikizmu i Đainizmu te ostalim školama koje potječu iz Veda. Sličan princip ponavljanja molitvi ili pjevanja je temelj mnogih svjetskih religija (Oče naš koji jesi na nebesima, sveti se ime tvoje…).
Prema Bhagavad Giti, krajnji cilj korištenja mantri jest dostizanje bhakti ili nivoa čisto i spontanog dubokog osjećaja ljubavi prema Bogu pa tako i prema svim živim bićima te spoznavanje naše izvorne duhovne prirode.
OM
„Vedska zvučna vibracija om ili omkara, glavna riječ u vedskoj literaturi, osnova je svih vedskih zvučnih vibracija. Zato omkaru trebamo prihvatiti kao zvučnu reprezentaciju Svevišnje Božanske Osobe i rezervoar kozmičke manifestacije.“ Caitanya Caritamrita Adi 7.128
Om je osnovni princip svih vedskih mantri. Predstavlja sveukupnost postojanja, kako materijalnog tako i duhovnog. Vibriranjem transcendentalnog sloga Om, osoba može dostići duhovno oslobođenje i spoznati Apsolutnu Istinu bilo u neosobnom, lokaliziranom ili u osobnom obliku, ovisno o želji onoga tko prakticira mantranje sloga Om.
Om se sastoji od tri slova: a, u i m te se prilikom izgovaranja pokušava imati to na umu. Om je jako moćan kada se izvodi u grupi u kojoj bi bilo idealno pogoditi sličnu intonaciju tako da se zvuk spoji u jednu vrlo moćnu zvučnu harmoniju. Također izgovara se smirena uma, s dubokim udisajem i nešto dužim izdisajem prilikom kojeg izgovaramo om.
Autor: ATMA