Svaka osoba ima pravo biti nesavršena, ima pravo griješiti i imati svoje vlastite zablude, ali to ne daje nekome drugome za pravo da je ne poštuje. Imajte na umu da ste i vi ponekad u krivu. Poštivanje drugih ljudi u razgovoru počinje s poštovanjem prema sebi. Dopustite sebi da rastete.
Uvijek postoji prilika da se postigne dogovor u bilo kojem sukobu. To vrijedi čak i ako se čini da su perspektive dvoje ljudi apsolutno različite, njihovi interesi neusklađeni i da do kompromisa neće doći.
Ovih 10 zlatnih pravila trebate koristiti tijekom svađe. Pomoći će vam da bolje razumijete vaš odnos, bilo da se radi o vašoj obitelji, o vašim prijateljima ili kolegama na poslu.
1. Kada započnete razgovor s osobom koja vam je vrlo važna, recite naglas ili u glavi: “Počela sam razgovarati s tobom, jer želim zadržati smisleni kontakt s tobom, jer želim biti s tobom, a ne zato što se želim svađati s tobom.“
Imajte na umu da raspravi ne bi trebao biti cilj osvajanje bitke; naprotiv, ona bi trebala biti sredstvo za usklađivanje vaše pozicije s osobom koja vam je važna.
Kada razgovarate s djetetom, budite u razini njegovih očiju. Na kraju razgovora ne zaboravite reći: “Uz tebe sam.”.
2. Prije svake rasprave ne zaboravite se uskladiti i prilagoditi, kao što su i glazbala usklađena i namještena
Sjednite ili ostanite na nogama, samo budite sigurni da se osjećate mirno i uravnoteženo. Razgovarajte kao odrasla osoba – govorite stvari u koje ste apsolutno sigurni i koje su vam važne.
Imajte na umu zašto ste se odlučili za ovaj razgovor. Ukoliko postoji mogućnost da ćete postati emocionalni, pronađite mjesto u svom okruženju koje će vam pružiti stabilnost i ravnotežu i otiđite do njega kada osjetite potrebu.
3. Ljudi oko nas imaju pravo da nam ne vjeruju, da nas ne vole, da nas ne razumiju i da se ne slažu s nama – prijeđite preko toga
Istina je subjektivna. U svakom razgovoru, pronađite istinu koja će vas ujediniti, istinu koja stoji iza svih izgovorenih riječi.
To je moguće samo kada ljudi ostanu mirni i izvuku energiju iz svog unutarnjeg izvora vedrine.
4. Svaka osoba ima pravo biti nesavršena, ima pravo griješiti i imati svoje vlastite zablude
To ne daje nekome drugome za pravo da je ne poštuje. Imajte na umu da ste i vi ponekad u krivu.
Dopustite sebi da rastete. Poštivanje drugih ljudi u razgovoru počinje s poštovanjem prema sebi.
5. Svatko koristi svoj vlastiti jezik, simbole i ima svoju vlastitu razinu odgovora.
Sve što je osoba čula i izgovorila filtrira se kroz naše subjektivno iskustvo i percepciju. Ne bojte se pitati za pojašnjenje.
Dajte svakoj osobi vremena da “probavi” informacije koje ste naveli. Pokušajte češće izgovarati “Ja” umjesto “ti” (ja osjećam, ja sam uvrijeđena, ja sam ljuta, ja mislim).
6. Osobe koje su na istoj “frekvenciji” kao i mi, razumijemo iznimno brzo
Koristite razumljiv jezik, ali ne snižavajte “frekvenciju”.
Popnite se na razinu usklađenije osobe i nemojte se spuštati na razinu onih koji vas izazivaju da snizite svoju frekvenciju.
7. Kada razgovarate s agresivnim ljudima, naučite prepoznati trenutak kada odu predaleko – tada je vrijeme da ih napustite
Nema smisla shvaćati to osobno i biti uvrijeđen – to vas nigdje neće dovesti. Takvi ljudi često se skrivaju iza općih fraza i zamjenice “mi”, te pokušavaju pronaći vaše najranjivije točke.
Kada dođete u dodir s pasivno – agresivnim ljudima, znajte da oni vole pričati iza leđa. Kada razgovarate s njima, pobrinite se da jasno izrazite svoje osjećaje. Nakon kontakta s takvim ljudima, morate se odmoriti i napuniti.
8. Nemojte raspravljati o vašim osobnim kvalitetama
Razgovarajte samo o činjenicama i događajima. Do osobne procjene dolazi kada nemate ništa smisleno dodati u raspravi.
Ukoliko dijalog i dalje prelazi u svađu ili argumentiranje, a vi govorite na različitim frekvencijama, posegnite za humorom.
9. Najvažnije pravilo – komunicirajte s “višim bićem” u srcu druge osobe tijekom razgovora
Gradite dijalog na temelju zrelosti višeg bića.
Kada se obraćate „višem“ dijelu osobe izbjeći ćete traume, provokacije i stereotipne reakcije.
Mentalno recite drugoj osobi: “Volim te i razumijem te”, “Tvoje misli i tvoje prisustvo mi je važno, čak i ako se ne slažem”.
10. Završite svoju raspravu s lijepim riječima – “Hvala ti” i “Vidimo se uskoro” ili nešto slično
Analizirajte dosadašnje argumente i učite iz prethodnih iskustava.
Samouvjerena osoba smireno govori o svojim osjećajima i očekivanjima, zahvaljuje svom sugovorniku što se trudi istinski povezati i uključiti u zreli razgovor i zna kako prihvatiti i dati komplimente.
Pripremila: Suzana Dulčić za atma.hr