I danas je mnogima nejasno kada se prvi puta susretnu sa pojmom neurolingvističkog programiranja (NLP), iako svoje pisane začetke broji još od 70-ih godina 20 stoljeća. U prvim pojavama i primjeni u raznim terapijama, model koji se koristio dobio je naziv metamodel.
Taj metamodel sastojao se od točno određenih pitanja, koji je kod individue izvlačio odgovore, za lakše čitanje ili točno čitanje nečije moždane mape. No danas je NLP, kao i svaka znanost u svom polju otišla mnogo dalje i evoluirala. Neki je i dalje u marketinške i ine svrhe koriste za programiranje ljudi „pucajući“ na njihove najtanje emocije, dok su mnogi ljudi koji pomažu pojedincima u osobnom razvoju NPL tehnike počeli koristiti kao pripomoć pojedincu.
Današnja tehnika/domišljatost u postavljanju određenog pitanja, za dobivanje odgovora, nije samo rezervirana za stručnjake koji pomažu pojedincu, nego svima koji komuniciraju. Tako da je gotovo sav marketing, reklamni marketing, politički marketing i sl. samo jedna od evoluiranih i „mutiranih“ verzija neurolinvističkog programiranja.
Prva stvar kod svake osnovne komunikacije s bilo kim jest zadobivanje povjerenja. Bilo da se radi o pojedincu ili o skupini ili ogromnim skupinama ljudi, najvažnije je zadobiti povjerenje.
Npr, nitko neće kupovati tvoj proizvod ukoliko u tebe ili proizvod nema povjerenja (krnji i banalan primjer). Uspostavljanje povjerenja između odnosa ljudi, ima također nekoliko koraka. Sad napominjem mnogi to povjerenje zadobiju i na kraju iskoriste u svoje svrhe. Oni ljudi koji energetski od nas na neki način crpe energiju. Da li kao pojedinci ili pak kao velike korporativne jedinice. Dok ima ljudi kojima umijeće u komunikaciji jest osnova ljudskog bitka, pa se nemaju namjeru okorištavati drugim ljudskim bićem, za sebi svojstveno postojanje.
Dakle, s te druge strane medalje, postoje mnogi koji NLP koriste isključivo kao primoć sebi ili drugima u osobnom razvoju, razbijanju uvjerenja i obrazaca koji nam ne koriste, za postizanje izvrsnosti, poticanje kreativnosti, oslobađanje od nelagodnih prošlih iskustava. Pritom također pomažući kreirati boljitak i kvalitetnije životne obrasce koji mogu koristiti pojedincu, ali i široj zajednici.
Tako da važno je znati da je NLP svima dostupan i svi ga koristimo, pogotovo ako smo u bilo kakvoj interakciji sa ljudima. Samo je pitanje za što ga želimo koristiti, da li za pomoć drugima da stasaju u bolja bića koja se cijene i vole ili ga koristimo kao „marketinšku propagandu“, jer mislimo da moramo.
U suštini NLP se koristi kako bi se kroz neurološke procese i jezik, čovjeka naučilo odbaciti nepotrebna uvjerenja i pokazalo im se da oni mogu biti izmijenjeni za postizanje ljepšeg i boljeg života.
No, danas kao i svaka znanost, ima zamke tako da treba pripaziti na marketinški NLP, koji je tu samo da nam produbi nejasnoću i još jače učvrsti obrasce koje želimo napustiti, kako bi bolje živjeli.
Nera Crnčić