Bolest našeg tijela uglavnom prouzrokovana poremećenom ravnotežom cjelokupnog organizma, ili, drugim riječima, ne slijeđenjem pravila o umjerenosti:

“Onaj ko je umjeren u svojim navikama uzimanja hrane, spavanja, rada i odmaranja, može ublažiti sve materijalne patnje primjenjivanjem sistema yoge”. (Bhagavad-gita 6.17.)

Ono što karakterizira ayurvedsku patologiju oboljenja, čija manifestacija nije trenutačna, jeste prije svega strogo znanstveni pristup. U Dhanvantari-Samhiti (Gurudeva Purana), loša probava se naziva “ocem svih oboljenja”, a prema Ayurvedi, sve bolesti imaju svoje porijeklo negdje u gastro-crijevnom traktu gdje se talože neprovarene tvari po imenu ama. Iz tog razloga se toliko naglašava da se čovjek ne bi trebao pretrpavati hranom.

atma.hr – 52




Prva faza, od pet progresivnih faza oboljenja, tehnički se naziva chaya. Usljed nepromišljenosti prilikom uzimanja hrane te usljed loše probave uzrokovane ljutnjom i nespokojstvom i na kraju, zahvaljujući nečistoj hrani, dolazi do akumuliranja spomenute ame u trbuhu ili pak u gornjem dijelu tankog crijeva. Ta chaya faza je najpovoljnija za spriječavanje oboljenja. Ayurvedski lijekovi su vrlo učinkoviti u toj fazi, kao, uostalom, i u kasnijim fazama. U stanju chaye, alopatski lijekovi vrlo malo pomažu, ili gotovo nikako.

Postoji još jedno mjesto gdje se ama može akumulirati, a to je u nižem dijelu debelog crijeva, što se može pripisati nekakvom začepljenju. Mjesto koje predstavlja izvor bolesti se naziva mulasthana (korijen bolesti), a ayurvedski lijekovi baš najbolje djeluju na tom mjestu. Sama priroda ame varira sukladno prehranom koja dominira kod svakog pojedinca, a uz to ovisi i o građi, odnosno, konstituciji oboljelog.

U Ayurvedi postoje tri doshe. One su poznate kao vayu-dosha, zrak ili živčani sustav; pitta-dosha, žuč ili metabolični sustav; i kapha-dosha, sluz ili izlučni sustav. Zapravo, svo shvaćanje ayurvedske znanosti se vrti oko ove tri doshe. Iako se ovdje radi o pojednostavljenju njihovog stvarnog položaja, možemo reći da ove tri doshe predstavljaju zrak, žuč i sluz. Priroda ame će biti izražena kroz dominirajući utjecaj jednog, ili ponekad dva.

Prilikom spomenute chaya faze se javljaju slijedeći istančani simptomi: ravnodušnost, tromost, osjećaj napuhanosti, bljedilo te izvjesni gubitak apetita. Samo nekolicina osoba je dovoljno inteligentna da otpočne s tretmanom u ovoj fazi.

atma.hr – 52




Druga faza se naziva prakopa. Kako stanje nije razumno popravljeno tijekom chaye, nagomilana ama počinje prelaziti u tekuće stanje, mulasthani. Simptomi ove faze su žeđ, žgaravica, podrigivanje kiseline, nadimanje usljed nemogućnosti izlaska plinova i sl. U ovoj fazi toksini počinju prodirati kroz stjenke trbuha ili pak crijeva te ulaziti u cirkulatorne kanale. To se naziva onečišćenjem doshe (zapamtite, ama ima prirodu jedne od dosha). I u ovoj fazi poremećaja tek nekolicina osoba otpočinje s liječenjem.

Treća faza bolesti se naziva prasav ili “faza rasprostiranja”. Oslobođeni toksini odabiru se rasprostraniti preko jednog od tri glavna cirkulatorna sustava, tj. preko prehrambeno-respiratornog trakta, preko krvi, ili pak preko vitalnog sustava što spaja organe i kosti. Nakon toga se toksini zaustavljaju na prvoj slaboj točki na koju naiđu, tj. na mjestu gdje lokalna zaštita nije razvijena. Simptomi ove faze su mučnina, gubitak okusa i bolovi u abdomenu.

Četvrta faza se naziva sthana-sanskriya. Toksini su naišli na pogodno mjesto pa se gomilaju. Na taj način se stvara nepovoljna neravnoteža jedne od triju dosha. U Ayurvedi, dobro zdravlje je ekvivalentno statičnoj ravnoteži dosha u tijelu, dok je loše zdravlje ekvivalentno njihovoj neravnoteži. Za ovu fazu sthana-sanskriye je karakteristično to da se nepoželjne bakterije i virusi akumuliraju i vrlo brzo razmnožavaju. Bolest se ispoljava u svoj svojoj snazi pa svatko žurno hita doktoru, koji, za uzvrat, propisu je neke antibiotike ne bi li eliminirao simptome. Ayurvedski lijekovi se propisuju s namjerom da se eliminira povećanje određene doshe i onečišćenje, nazvano dosha-kara. Pomoću tih lijekova se bacili, koji su uzrokovali bolest, automatski odstranjuju sa svojih staništa, a potom i iz tijela. To je pravi put za svladavanje bolesti.

No, zajedno s lijekovima moraju postojati i određene programske aktivnosti ne bi li ozdravljenje bilo što brže i učinkovitije. Pokušavati zapaliti vatru uz istodobno sipanje vode na nju predstavlja filozofiju varalica. Iz tog razloga u Ayurvedi postoji takozvanih osam stupaca na kojima počiva prevencija bolesti.

atma.hr – 52




Četiri glavna stupca su:

  1. Din-chary, propisane tjelesne regulative;
  2. Rutu-chary, uzimanje u obzir godišnjih doba;
  3. Sad-vritta, pravovaljana mentalna kultura;
  4. Pravovremeno udovoljavanje zahtjevima prirode.

Četiri pomoćna stupca su:

  1. kvaliteta tekuće i krute hrane;
  2. određena pravila prilikom uzimanja hrane;
  3. ispravan način spavanja;
  4. životni okoliš.

Naravno, svaka od ovih stavki bi mogla sačinjavati posebnu knjigu, a mi ćemo se u budućim tekstovima pozabaviti samo općim pregledom. Svaki pojedinac se može upustiti u detaljnija proučavanja, no bilo bi dobro to izvršiti uz konzultacije s kvalificiranim Ayurvedskim liječnicima.

Autor: Kailasa Chandra dasa brahmachari