Bhakti-yoga je proces kultiviranja bhakti, čistog predanog služenja, bez primjese osjetilnog uživanja ili filozofske spekulacije; proces predanog služenja Svevišnje Božanske Osobe, Šri Krišne.

Prema vaišnavskoj tradiciji Veda, vrhunac svih vrsta yoge je bhakti-yoga. Sve druge yoge su koraci do bhakti-yoge. Od karma-yoge, koja je početak, pa do bhakti-yoge, koja je kraj, vodi dug put k samospoznaji.

Karma-yoga, kada se primjenjuje bez želja za plodovima svog djelovanja, početak je tog puta. (Plodonosne djelatnosti ili karma uključuju i grešne djelatnosti. Karma-yoga, međutim, ne uključuje grješne djelatnosti, već samo dobre, pobožne djelatnosti ili propisane djelatnosti. To je karma-yoga.) Potom, kada se karma-yogom povećaju znanje i odvojenost, taj se stupanj naziva jnana-yoga (čitaj gjana). Kada se jnana-yogom pojača meditacija na Nad-dušu uz pomoć raznolikih tjelesnih postupaka te kada se um usredotoči na Nad-dušu, dostiže se stupanj zvan astanga-yoga. Kada osoba nadiđe astanga-yogu i dodje do služenja Svevišnje Božanske Osobe, Krišne, onda je dostigla bhakti-yogu, vrhunac.

atma.hr – 52




Tko je Krišna?

Prema istoj, gore spomenutoj vaišnavskoj tradiciji Veda (koja je u Indiji i najraširenija), Krišna je jedno od najpopularnijih imena kad se govori o Bogu. Krišna nije indijski Bog, On je jednostavno – Bog. Bog se odnosi na SVE što postoji. Bog je materijalni svijet i duhovni svijet, energija i energetik, ljubav i svijest… Zapravo ne postoji ništa što nije, na ovaj ili onaj način, Njegova energija. On je izvor svega. Sve religije govore o istom tom Bogu. Svi znanstvenici u potrazi za odgovorima traže Njega. Kao takav, Bog nema imena i ima sva imena.

Bog nije samo energija, On je i osoba. Budući da svatko živo biće ima svoju osobenost, ima je i Bog, jer da nije tako, mi bismo bili superiorniji u odnosu na Njega. Njegova osobenost je, naravno, nama nedokučiva, ali Vede nam daju tu informaciju.

Bogu se pripisuju imena koja na neki način opisuju Njegove odlike. Alah, Jahve, Govinda, Višnu itd, sve su imena koja opisuju neke od božjih odlika. Krišna jednostavno znači – sveprivlačan, tj. onaj tko privlači svakoga. Ime Krišna je vrlo intimno i koristi se u procesu bhakti-yoge, budući da tim procesom oživljavamo svoj zaboravljeni intimni odnos pun ljubavi s Bogom.

atma.hr – 52




Svi su procesi yoge povezani

Onaj tko se bavi jnana-yogom i misli da je stigao do kraja, griješi. Mora dalje napredovati. Na primjer, zamislimo da želite otići na najviši kat neke zgrade – recimo, stoti kat – uspinjući se stubama. Proći ćete trideseti, pedeseti, osamdeseti kat itd. Međutim, ako na pedesetom ili osamdesetom katu pomislite: “Postigao sam svoj cilj”, onda niste uspjeli. Trebate se popeti na stoti kat da biste stigli na svoje odredište. Slično tome, svi su procesi yoge međusobno povezani, kao stube, ali se ne smijemo zadovoljiti zaustavljanjem na pedesetom ili osamdesetom katu. Trebamo stići do najviše razine, stotog kata.

Dobije li onaj tko želi stići na stoti kat priliku da upotijebi dizalo, moći će u roku od jedne minute dospjeti do vrha. Naravno, još uvjek može reći: “Zašto bih koristio prednosti dizala? Idem pješice.” Može to učiniti, ali postoji mogućnost da ne stigne do zadnjeg kata. Slično tome, iskoristimo li pomoć “dizala” bhakti-yoge, za kratko ćemo vrijeme dospjeti na “stoti kat” – do savršenstva yoge. Yoga je proces mijenjanja svjesnosti, od materijalne k duhovnoj i zato se često bhakti yoga naziva, svjesnost Krišne. U daljnjem ćemo tekstu koristiti taj izraz jer on najbolje opisuje cilj procesa bhakti-yoge.

Jedini način kojim uistinu možemo spoznati Boga je bhakti-yoga. Krišna to potvrđuje u Bhagavad-giti: “Samo predanim služenjem osoba može spoznati Svevišnju Božansku Osobu takvu kakva jest.” Vede potvrđuju da se samo putem bhakti, predanog služenja, može dostići najviši stupanj savršenstva. Ako želimo napredovati primjenom nekog drugog sustava yoge, u tome mora postojati primjesa bhakti. Međutim, kako ljudi nemaju dovoljno vremena da bi temeljito primjenjivali bilo koji drugi sustav yoge, za ovo se doba preporučuje izravan proces bhakti-yoge, čiste predanosti.

Zašto bih postao sluga?

Ljudi bi mogli reći da se tu radi o mentalitetu roba: “Zašto bih ja postao rob? Postat ću gospodar.” Međutim, oni ne znaju da je ta svjesnost – “postat ću gospodar” – uzrok svih njihovih patnji. U želji da postanemo gospodari materijanog svijeta, postali smo sluge svojih osjetila.

Ne možemo izbjeći služenje, svatko od nas je sluga. Osobe koje prakticiraju bhakti-yogu (svjesnost Krišne) pristali su postati Krišnini sluge. Njihov je problem riješen. Međutim, drugi razmišljaju: “Zašto bih postao sluga Boga? Postat ću gospodar.” Ali zapravo, nitko ne može postati gospodar. Pokuša li netko postati gospodar, on jednostavno postaje sluga svojih osjetila. To je sve. Postaje sluga svoje požude, sluga svoje pohlepe, sluga svog gnjeva – sluga tolikih mnogih stvari.

Svi stanovnici duhovnog svijeta su sluge Boga. Zato se duhovni svijet naziva apsolutnim. U njemu nema neslaganja jer središte je Krišna, Bog, i svi ga služe iz ljubavi, a ne kao plaćeni sluge. Plaćeni sluga služit će onoliko koliko za to dobiva, no u duhovnom takvo što ne postoji. Svatko je oslobođen i svi posjeduju isto obilje kao i Svevišnja Božanska Osoba pa ipak, svi su sluge. U materijalnom svijetu ljudi služe iz potrebe, ali u duhovnom svijetu svi služe iz ljubavi. Tamo nema potrebe ni za čim, jer sve je potpuno. Brahma-samhita kaže da u duhovnom svijetu postoje kalpa-vrikše, drveća želja s kojih svatko može dobiti sve što poželi.

U materijalnom svijetu svatko je prisiljen služiti. Ako netko ne služi, umrijet će od gladi. Čak i kralj mora raditi, a što reći za siromaha. Pod upravom Svevišnjeg Gospodina, materijalna energija pretvara svakoga u razigranog psa. Gospodar kaže: “Molim te, pleši,” a pas pleše jer zna da će, ne posluša li, umrijeti od gladi.

Bilo u materijalnom ili u duhovnom svijetu, svatko je sluga; no ljudi ovdje vjeruju da su gospodari. Glava obitelji misli: “Ja sam gospodar svoje žene i djece.” Međutim, on zapravo služi svakog pojedinog člana svoje obitelji. Vladar države misli: “Ja sam kralj,” ili “Ja sam predsjednik,” no on je ustvari sluga građana. Njegov je položaj položaj sluge i ako ne služi građane onako kako to oni očekuju, bit će svrgnut ili će na slijedećim izborima izgubiti.”

Služenje Krišne je naprirodnija aktivnost svakog živog bića, jer je On savršeni gospodar…

gop-kumar