Carmen (novela i istoimena opera) je tragična ljubavna priča u kojoj je Carmen višeslojna osoba koja utjelovljuje nekoliko arhetipova kao i kolektivnu Sjenu koja se nesvjesno protivila građanskim tzv. “vrijednostima”. Nedostatak kajanja, krivnje i srama, možemo pronaći u Carmen, ali i divljinu po cijenu smrti, prkos, te arhetip prevaranta. Carmen je preteča današnjeg arhetipa zavodnice, ona predstavlja žene koje radi ovog mita troše milijarde za ljepotu. Opijum ovog arhetipa je golem na današnju populaciju.
Prosper Mérimée napisao je novelu Carmen, a operu je uobličio G. Bizet. Carmen je tragična ljubavna priča u kojoj je ona višeslojna osoba i utjelovljuje nekoliko arhetipova kao i kolektivnu Sjenu koja se nesvjesno protivila građanskim tzv. “vrijednostima”. Nedostatak kajanja, krivnje i srama, možemo pronaći u Carmen, ali i divljinu po cijenu smrti, prkos, te arhetip trikstera ili prevaranta.
Carmen je egzotična ciganka koja radi u tvornici cigareta. Carmen stvara probleme u tvornici i kako bi izbjegla zatvor, zavodi don Joséa, kojem je naređeno da je uhiti.
José pripovijeda kako mu je dodijeljeno čuvanje Carmen i kako ga je izmanipulirala da je pusti. Kada bi hladno gledali ovaj odnos onda bi mogli zaključiti da je za nju seks trgovina; seks je valuta. Spremna je na spolni odnos s Joséom jer je on otišao u zatvor za nju. Također, ona je odgovorna za prekid odnosa između Don Joséa i njegove zaručnice Micaële. Nakon toga Carmen ga nagovara da napusti vojsku kako bi se pridružio njezinoj grupi krijumčara. Kada u tom naumu uspijeva, Carmen se dosađuje s Donom Joséom i pronalazi toreadora Escamilla da zauzme njegovo mjesto. Don José tada u napadu ljubomore ubije Carmen.
Od samog početka žena je označena kao neprijateljica. Bojno polje je Carmenino tijelo i priča postavlja pitanja o tome tko će posjedovati njezino tijelo. Carmen je preteča današnjeg arhetipa zavodnice, ona predstavlja žene koje radi ovog mita troše milijarde za ljepotu. Opijum ovog arhetipa je golem na današnju populaciju.
Arhetip zavodnice Helene koja izaziva Trojanski rat, druga je faza osvještavanja Anime u žene. Također, ova priča se bavi ili koketira s neciviliziranim ponašanjem, ona utjelovljuje arhetip odmetnika, bjegunca. Ona je Sjena tadašnje civilizacije s početkom 19. st. To je društvo koje je potiskivalo necivilizirano ponašanje i glumilo je kvazikulturu da bi nakon 35 godina izvedbe ove opere, civilizirano građansko društvo u Prvom svjetskom ratu usmrtilo 20 milijuna ljudi.
Ako želimo istinu onda je ne možemo gledati bez polariteta i sagledavati Sjenu u kojoj se optužuju za sve ono što ne možemo vidjeti kao dio sebe.
U ovom slučaju opera ili roman postaje poznat jer nosi u sebi breme budućnosti, ona je i glasnik tamnih događaja.
Carmen je ciganka i nomadski krijumčar, a ostali članovi su prikazani kao nasilni, neuredni, praznovjerni i đavolski ljudi. Don José predstavlja racionalnost, masku Zapada. To su elementi kontrole i ovladavanja sobom s početka priče.
Sjeme propasti Don Josea nalazi se u njemu samom. Iako je odgojen da bude poslušan i bogobojazan, on nije takav iznutra. On je problematična, opasna, ali tiha osoba.
Carmen ga progoni jer u njemu osjeća tu energiju, opasnu neizvjesnost, strah i impulzivnost. Don Jose je poput ljudi o kojima čitamo u vijestima, bili su blagi i nitko nije vjerovao da bi ta osoba počinila ubojstvo.
Vojnik progoni divlju, slobodoumnu Carmen jer je ona ono što on želi biti. Na kraju se Don Jose suočava s pravom Carmen izvan arene za bikove i moli je da joj se vrati. Kad ona odbije, on je ubije.
Carmen se suočava s istinom prvi i posljednji put.
On postaje svoj drugi potisnuti dio, ona je probudila ono što on jest iako je cijeli život skrivao tu ulogu. On je kao i svaki vojnik koji se bori za svoju državu, ali ustvari u sebi skriva želju za ubijanjem, samo mu je trebao pravi razlog.
Sjena nas uči stvarnim motivima i malo kada će ljudi htjeti pričati što su pravi motivi. Oni se otkrivaju u ratovima u kojima ljudi pokazuju što se skriva iza građanske maske, a to su često mržnja, neprihvaćanje različitosti i potiskivanje tamnih dijelova sebe koji se jedino mogu ujediniti u ratu ili sličnom događaju.
Nikola Žuvela, jyotish savjetnik i terapeut – vedski-jyotish.net