U beskrajnom oceanu vedske književnosti koja obuhvaća djela o medicini, yogi, psihologiji, prirodnim i metafizičkim zakonitostima, politici, umjetnosti i filozofiji te epska i mnoga druga izlaganja, Šrimad-Bhagavatam blista jednim posebnim sjajem…


Srimad Bhagavatam (Bhagavata Purana), ili jednostavno Bhagavatam, često se naziva Biblijom vaišnavizma, najstarije i najraširenije indijske tradicije. Bhagavatam je veliko povijesno enciklopedijsko djelo koje obuhvaća širok spektar znanja, uključujući povijest, psihologiju, politiku, kozmologiju metafiziku i teologiju. Ralph Waldo Emerson, američki transcendentalist iz 19-tog stoljeća nazvao ju je “Knjigom koja se čita na koljenima…”

Vaišnavska tradicija poučava kako je duboko znanje Bhagavatama izvorno Bog prenio Brahmi na početku stvaranja. Brahma je esenciju znanja prenio Naradi, a Narada ga je prenio Vyasi, koji je sakupio i zapisao Vede. Vyasina je uloga u povijesnom širenju ‘prvobitnog znanja’ vrlo bitna. Rečeno je kako je podijelio vječno znanje Veda u četiri kategorije. Nakon toga je sažeo esenciju te četiri Vede u aforizme poznate kao Vedanta-sutre. Međutim, nakon tog velikog posla, Vyasa je još uvijek osijećao neko nezadovoljstvo jer je u cijelom kompiliranju, kategoriziranju i sažimanju vedske literature, zanemario osobni aspekt Apsolutne Istine. To je i potvrdio njegov duhovni učitelj Narada, koji mu je rekao da će biti zadovojan tek kada opiše imena, oblike i djelatnosti Krišne, Božanske Osobe.

narada
Narada prenosi Bhagavatam Vyasi

Povijesna prepričavanja

Slijedeći savjet svog gurua, Vyasa je zapisao Srimad Bhagavatam – ‘zreo plod vedskog znanja’, ‘kralja među knjigama’, ‘besprijekornu Puranu’ – kao prirodni komentar na Vedanta-sutre.

Dogodila su se tri značajna prepričavanja Srimad Bhagavatama, koja su samo dodatno pojačala njegovu slatkoću. Prvo se dogodilo prije cca 5000 godina u Badarikashramu, visoko u Himalajama. Vyasa je bio govornik, a njegov sin Shukadeva je slušao. Drugi put kada se Bhagavatam prepričavao, Shukadeva je bio govornik. Ono što je čuo od svog oca prenio je tadašnjem kralju svijeta Maharaji Pariksitu, koji je bio proklet da umre za sedam dana. Naposljetku, treće prepričavanje se odvilo u šumi Naimisaranyi, na obali rijeke Gomati u Uttar Pradeshu. 60000 učenjaka i svetaca predvođeni Shri Shaunaka Rishijem, se okupilo kako bi čuli znanje Bhagavatama od Sute Goswamija, sveca koji je slušao Bhagavatam kada ga je Shukadeva prenosio Maharaja Pariksitu.

Spoj sva tri prepričavanja čine Bhagavatam kakav poznajemo danas.

Nijedna Purana nije prepričavana u toliko mnogo formi niti komentirana s tolikim žarom. Shridhara Swami, Viraraghava Acarya, Sanatan Goswami samo su neka od značajnih imena u povijesti koji su veličali Bhagavatam.

S posljednjim značajnim izdanjem, uz izdašne komentare, Bhagavatam doživljava svoje otkrovenje modernom svijetu zahvaljujući, A.C Bhaktivedanta Swamiju, glasovitom učenjaku i duhovnom učitelju u tradiciji vaišnavizma.

parikshit
Shukadeva prepričava Bhagavatam kralju Parikshitu

Sadržaj Bhagavatama

Već na samom početku, Bhagavatam iznosi izjavu koja najavljuje njegovu suštinu:

dharmah projjhita-kaitavo ‘tra

“Potpuno odbacivši religiozno djelovanje iz materijalnih pobuda, Bhagavata Purana iznosi najvišu istinu, razumljivu ljudima čistoga srca.” (1.1.2)

Četiri stupa religioznog djelovanja se odnose na:

  • karma – grubo i suptilno zadovoljavanje osjetila
  • artha – ekonomski razvitak
  • dharma – svjetovna religioznost
  • moksha – oslobođenje

Na taj način, Bhagavatam zadržava istinsku religiju u svojoj izvornoj formi, koja se fokusira na bhakti – duboki osjećaj devocije prema Bogu (Krišni) – transcendira svjetovna stremljenja koliko god da ona plemenita bila. Iako kroz svojih 18000 strofa Bhagavatam u nevjerojatne detalje opisuje prirodu materijalnog svijeta, ciklička stvaranja i uništenja, planetarne sustave, život na drugim planetama, multidimenzionalna bića, polubogove, inkarnacije, omotače svemira itd. u konačnici se ekskluzivno fokusira na krajnji cilj života: ljubav prema Bogu.

Primarne teme Bhagavatama

  • Sambandha – čovjekov odnos s Bogom
  • Abhideya – proces oživljavanja tog odnosa
  • Prayojana – sam cilj tog odnosa

10 sekundarnih tema Bhagavatama

  1. Sarga – prvobitno stvaranje, u kojem nastaju zemlja, voda, vatra, zrak i eter kao i sveukupna materijalna energija
  2. Visarga – sekundarno stvaranje ili ono što stvara Brahma, prvo živo biće u univerzumu
  3. Sthana – način na koji Bog održava univerzum s detaljnim opisima Njegovih energija i moći
  4. Poshana – recipročni odnosi između Boga i čovjeka koji Ga želi spoznati te discipline koje unaprijeđuju taj odnos
  5. Uti – razumjevanje čežnji za materijalnim djelovanjem uvjetovanih duša
  6. Manvantara – upute za djelovanje živih bića u ovom svijetu
  7. Ishanukatha – detaljne informacije o Bogu u svojim različitim oblicima
  8. Nirodha – likvidacija svih energija materijalne kreacije, opisi božjih energija s posebnim naglaskom na uništenje
  9. Mukti – različite vrste oslobođenja, od nadilaženja materijalnih tegoba do savršenstva u ljubavi prema Bogu
  10. Ashraya – ultimativni kraj sveg znanja – transcendencija. Bog je opisan u svoj svojoj potpunosti. Djelatnosti Krišne su krunski dragulj brilijantnosti Bhagavatama.
bhagavatam creation
Slikoviti prikaz cjelokupne kreacije temeljen na informacijama iz Bhagavatama