Ashtanga yoga postaje sve popularnija na Zapadu što nije čudo s obzirom na društvene mreže, Internet i globalne komunikacije. Međutim, kako raste popularnost tako se otvaraju i novi prostori yoga businessa te sama praksa postaje privilegija srednje i viših klasa, urbanih područja te postaje više fitness, nego put ka sebi.

Možemo se zapitati: „Što se dogodilo s modelom jedan učitelj jedan učenik_ca”? Tradicija? Okay, ne moramo se zavaravati i naprosto moramo biti svjesni činjenice kako živimo u užurbanom, konzumerističkom vremenu stoga jedan na jedan yogijski rad postaje ponovno samo privilegija. Ovo nije slučaj samo na Zapadu nego i sve češći fenomen Istoka.

Trenutno se također jako puno piše i priča o zapadnjačkoj kolonizaciji i aproprijaciji yogijskih praksi i filozofije što omogućuje širenje lažnih ili iskrivljenih informacija o samoj praksi čime doprinose i ubrzani treninzi za učitelje yoge. Naime, kako bismo usvojili, a kasnije i prenijeli ovo znanje drugima svakako je potrebno provesti vrijeme s učiteljima koji su dio parampare – učiteljske linije Istoka i to uz dužu vremensku lentu kako bismo kroz ponavljanje iskusili što je yoga. Ovo nam omogućava da yogu učimo izvorno onakvu kakva ona jest. Ja sam blagoslovljen da već godinama prakticiram Ashtangu pod budnim okom Sharatha Joisa i Sharmile Desai kao i njihovih učenika na zapadu Suzanne Forde i Luke Jordan. Iako se na prvu svi čine jako različiti ipak su utemeljeni u istoj tradiciji te nastoje prenijeti znanje kakvo je generacijski već utkano u DNA učitelja i studenata koji su krenuli ovim putem.

atma.hr – 52




Ashtanga Joga Žnjan gdje zajedno s Jelenom Lizde učim i podučavam Mysore Ashtanga sate vodi se idejom parampare i prijenosa autentičnog znanja našim studentima. Jelena se u praksu ashtanga yoge prvi put uranja u ranim 20-ima, na tropskom otoku Koh Phangan u južnom Tajlandu, gdje je sudjelovala i na obuci za učiteljicu yoge. Mišljenja je kako u ovoj um-tijelo praksi, papir nema velikog značenja te da ono što učitelja čini kvalitetnim jest njegova vlastita samopraksa. Upravo iz svoje prakse, svojih napredaka, stagnacija, uspjeha i grešaka, crpi novo znanje koje onda prenosi i studentima. Jelena jednom godišnje posjećuje Iaina Gryska u Ubudu, na otoku Baliju, te povremeno odlazi na seminare i radionice onih koji su utkani u ovoj metodi preko 20 godina. Za napredak u ovoj praksi bitno je uzeti stajalište onoga što jest, radije nego li onoga što će biti.

Iako, svjesni da živimo na urbanom području te da nismo u mogućnosti podučavati jedan na jedan, odlučili smo kreirati seriju besplatnih YouTube videa, između ostalog, kako bismo ovu praksu, s tradicionalnim brojanjem vinyasa na sanskritu, seciranjem asana u detalje, analizom psiholoških sadržaja same prakse te kroz opušten ton, približili studentima i studenticama, kojima shale nisu dostupne, kao i onima koji iz različitih razloga žele prakticirati yogu u udobnosti svojih domova ili ih je COVID19 spriječio u odlasku u lokalnu shalu (ako postoji u blizini), što je to yoga.

Naime, Fundamentalne i Stajaće asane započinju sa Samastitih, preko Surya Namskar i protežu se sve do Virabhadrasane. Ovaj niz uvod je u Yoga Chikitsu to jest yogijsku terapiju. Dakle, ne govorimo samo o nizu fizičkih poza koje se nadovezuju jedna na drugu nego govorimo u dubinskom čišćenju i detoksifikaciji cjelokupnog sistema – krvotoka, mišića, organa, kože, što stvara čvrst mišićni tonus, potiče fleksibilnost kao i osjećaj sigurnosti, uzemljenja, prisutnosti i predanosti.  Također priprema tijelo za napredne serije i dublji rad na nervnom sistemu i devociji.

atma.hr – 52




Pozdrav Suncu

Prva serija Ashtanga yoge započinje pozdravima suncu A i B gdje zagrijavamo tijelo i pripremamo kralježnicu, zglobove i um na praksu koja je pred nama. Surya Namaskara se izvodi tako da jedan pokret nosi jedan dah, odnosno tijelo se kreće na vinyasa način. Nakon ovog slijeda krećemo s Fundamentalnim asanama od Padangushthasana do Parshvottanasana – ukupno šest poza. Ne zovu se bez razloga fundamentalne poze i nažalost često su zanemarene u yogijskoj praksi pogotovo na počecima. Fundamentalne asane su baza za razumijevanje kako biti prisutan te kako disati. Naučene ispravno baza su za sve nadolazeće asane. S obzirom da je sve već unaprijed postavljeno – kamo gledati, kako disati, te kako se kretati našem umu ne preostaje ništa drugo nego samo biti. Upravo ono što mu je u svakodnevnom životu najteže. Predivna učiteljica Maty Ezraty u jednom od svojih intervjua rekla je, parafraziram, kako je potrebno u fundamentalnim asanama vježbati sthira i sukham elemente prakse. Dakle, ugodu i prisutnost. Rekla je nadalje, ako možemo ostati u ovim asanama bez napetosti i prisutni najmanje 25 udaha i izdaha da smo masterirali ukupnost yoge. Nekako se ova misao zadržala u meni i od tada se moja percepcija ovog osnovnog aspekta prakse promijenila.

Nakon Parshvottanasne slijedi nastavak stajaćih asana koje se nižu od Utthita Hasta Padanghusthasana pa do Virabhadrasne nakon čega slijedi sjedeća dinamika prakse. Stajanje na nogama i pritom izvođenje nekog položaja, gradi ravnotežu u tijelu. Vježbe ravnoteže iziskuju mentalni fokus, te tako pojedinac trenira usredotočenost uma – dharana.

Stojeći slijed položaja je statični dio prakse, koji nam također pruža priliku da u miru istražimo termin uzemljenosti. Otkrivamo kako stabilnost dolazi iz čvrsto utemeljenih stopala te kako njihov položaj utječe na gotovo cijelu posturu tijela. Jednom kada je baza u stopalima utemeljena, tijelo se može širiti i kretati neometano u različitim smjerovima bez da gubi ravnotežu.

Petar Dukić