Nažalost u mnogim religijama pa tako i pretežno u kršćanstvu prevladava neznanje (ili svjesno negiranje) kako životinje nemaju dušu pa su tako i “jestiva” stvorenja. Postoje brojni citati i zapisi koji nisu toliko popularni među sljedbenicima kršćanske misli, a ukazuju na to da je Isus bio vegetarijanac.
Isus je zagovarao ljubav prema Bogu te stoga nije teško zamisliti kako je vrlo moguće da je zagovarao i ljubav prema svim živim stvorenjima i svoj ‘djeci Božjoj’.
Mnoga značenja ranog kršćanstva su izgubljena, kako namjerno, zbog političke moći koju je crkva stoljećima uživala, tako i zbog ‘nespretnih’ prijevoda s izvornog jezika.
Biblijska zapovijed ili načelo Ne ubij!, izvorno na hebrejskom lo tirzah, znači Ne čini nasilja ni nad jednim bićem! I u engleskom prijevodu postoji razlika između riječi murder i kill. Zapovijed Thou shalt not kill na engleskom, prije bi značila Ne ubij! kako se kod nas i prevodi, nego Ne počini umorstvo, što bi se onda odnosilo samo na ljudska bića.
Činjenici navedena u Postanku 1:29 kaže da je strogo vegetarijanska ishrana namijenjena za ljude: “I doda Bog: Evo, dajem vam sve bilje što se sjemeni, po svoj zemlji, i sva stabla plodonosna što u sebi nose sjeme svoje: neka vam budu za hranu!“.
U svom konfrontiranju Jovinijanu, monahu iz Milana, koji je odbacio asketizam, sveti Jerome podržava vegetarijanstvo kao kršćanski ideal i kao obnavljanje izvornog zakona života.
Vegetarijanska prehrana je izuzetno bitna za svaku osobu koja se ozbiljnije posveti duhovnom životu, a što su neke, danas dominantne religiozne struje izbacile tu stavku iz svoje doktrine samo nam govori o “krojačima” duhovnog svjetonazora, ali i o zavedenosti njihovih sljedbenika.
Nešto što može zbuniti čovjeka je izjava nekih kršćana da je i Isus jeo meso. U novom zavjetu naći ćemo da se Isusovo jedenje mesa spominje 19 puta.
Razmotrimo malo to ‘jedenje mesa’ i proučimo te riječi na izvornom, grčkom:
- BROMA – prevodi se kao meso, no točniji je prijevod: HRANA. Ta se riječ upotrebljava 4 puta i svaki se put prevodi kao meso.
- BROSIMOS – isti korijen riječi – ono što se može jesti- 1 put se pojavljuje.
- BROSIS: hrana ili čin jedenja (4 puta),
- BROSFAGION – bilo što za jesti (1 put)
- TROFE – prehrana (6 puta)
- PFAGO – jesti (3 puta)
Sve su ove riječi u Bibliji prevedene kao meso, i ako se malo zamislimo zaista bi zvučalo nelogično da Isus kod stola zatraži:”Želim mesa!”. Obično pitamo:”Ima li što za jesti?” Ili, ukoliko Isus traži nekog od učenika da nabavi hranu sigurno ne traži:”Nađi meso!”. Po takvim bi prijevodima zaključili da se Isus stalno raspituje za meso…
Spomenimo ponovno nestorijansko evanđelje mira:
Isus: “Ja vam kažem, ne ubijaj ni ljude ni životinje. Jer ako jedete živu hranu, ona će vas oživjeti, a mrtva hrana će vas ubiti… Jer vaše je tijelo ono što jedete, a vaš duh ono što mislite… I zato pripremajte i jedite sve plodove drveća, sve bilje polja, i sve mlijeko životinja koje je dobro za jelo. Jer sve je to sazrelo vatrom života – sve su to darovi naše majke Zemlje. Tako jedite uvijek s trpeze Božje: voće sa drveća, zrnja i biljke s polja, mlijeko životinja i med pčelinji. Hrana koju jedete s obilne trpeze Božje daje snagu i mladost vašem tijelu i nikada nećete vidjeti bolesti. Jer hrana Božja hraniše Metuzalema, i doista vam kažem, ako živite baš kao što je i on živio, tada će vam Bog živih dati dug život na zemlji, kao što je bio njegov.”
Izaija (7:14-15): ”Pogledaj, djevica će začeti i nositi sina, i nazvat će ga Emmanuel. On će jesti maslac i med, kako bi mogao razaznati zlo od dobra”. Ovaj navod ukazuje kako jedenje mesa uništava u čovjeka sposobnost razlučivanja dobra od zla; ponavljanje ove izreke u Mateju 1.23 biva izostavljen drugi dio izjave.
Isus je snažno prekorio farizeje riječima:
Matej (12:7): “I kad biste razumjeli što ono znači: Milosrđe mi je milo, a ne žrtva, ne biste osudili ove ne-krive.”. Ovdje se Isus poziva na riječi Hošee (6:6): ”Ja priželjkujem milost umjesto žrtvovanja, znanje o Bogu više od ponuda paljenica.” (i opet zanimljivo: drugi dio ove izjave biva ispušten u Mateju 12:7). Isus se suprotstavlja običaju hramskog žrtvovanja, nasilno izbacujući prodavače i mjenjače novca van iz hrama (Ivan 2:13-15). Zanimljivo je uočiti da se prodavačima golubova obraća “Nosite to odavde i ne činite od kuće Oca mojega kuću trgovačku.”. U nekim ranijim prijevodima Biblije “kuća trgovačka” se prevodi kao “murders den”.
U Bibliji se spominje da će Isusu nadjenuti ime Emanuel (Bog s nama), te da će mu hrana biti nevina (med i orasi) kako bi mogao razaznati zlo od dobra…
Za sedmero Isusovih učenika postoje evidencije o tome da su bili striktni vegetarijanci, apostoli Petar, Ivan, Toma, Matej, Andrija i Juda te kao sedmi, Ivan Krstitelj.
– Petar, “čija je hrana bila kruh, masline i bilje.” (Klement.Hom.XII,6)
– Ivan, (crkveni otac Euzebius, citirajući Hegesippusa) ”Ivan, brat Gospodinov je bio svet od rođenja. Nije pio vino niti jeo meso životinja.” (Euzebius:”Church History” II, poglavlje 23,5-7) Ivan, koji je bio krajnje umjeren, jeo je “locust” i divlji med.
– Toma, (apokrifno Tomino evanđelje,20.poglavlje): “On je kontinuirano postio i molio se, apstinirajući od jedenja mesa i pijenja vina, jeo bi samo kruh sa solju i pio vodu, a nosio bi iste odore i ljeti i zimi, te nikada ne bi ništa ni od koga prihvaćao, a davao bi drugima sve što ima.”
– Matej, ” Puno je bolje biti sretan nego imati demona koji prebiva u nama. A sreća se pronalazi u prakticiranju vrlina. U skladu s tim, apostol je Matej jeo sjemenke i lješnjake, voće i povrće bez mesa.” (Klement Aleksandrijski: “The Instructior, II.I,16 : On Eating”) (Ovdje Klement daje evidenciju o ishrani Ivana Krstitelja)
– Andrija i Juda, Andrija (Petrov brat po krvi i vjeri) i Juda iz Betsaide su izvorno bili sljedbenici Ivana Krstitelja, te iz toga proizlazi zaključak o njihovoj vegetarijanskoj ishrani.
Ostali kršćanski navodi o vegetarijanstvu
– Quintus Septimius Tertullianus (ovo znanje Tertulijana se smatra fragmentarnim dijelom pisanja apostolskog oca Papiasa : 60-125 n.e.) :”…(podučite ih da…) u svojim molitvama ne umoljavaju mesnatu hranu, već samo kruh…”
– Sveti Krisostomos (347-404.n.e.): ”Mi, kršćanski lideri, prakticiramo apstinenciju od mesa životinja da bi obuzdali naša tijela. Neprirodno jedenje mesa je demonskog izvora.”,a o ranim kršćanima kaže: “Nema curenja krvi među njima. Nema slasnih kuharija, nema “težine” glave. Niti užasnog smrada mesa među njima nema, niti nepodnošljivih isparenja iz kuhinje…”
– Sveti Bazil (320-370): “Dim mesa pomračuje svjetlo duha… Osoba teško može imati vrlina ukoliko uživa mesnate obroke i festivale…”
– Apostol kaže: “Dobro je ne jesti meso i ne piti vino”
– Rimljanima (14:21) ”(Agains Jovinianus, Book I,18) “Ne razaraj Božjeg djela zbog jela!” (Rimljanima 14:20)
– Kardinal John Henry Newman (1801-1890): ”Okrutnost ka životinjama je kao da čovjek nema ljubavi ka Bogu… One nam ne čine zlo, one nemaju moć da se odupru… postoji nešto zastrašujuće, toliko sotonski u zlostavljanju onih koji nam nikada nisu naudili i koji se ne mogu obraniti, koji su potpuno u našoj moći…”
– Albert Schweitzer (učenjak s područja proučavanja povijesnog Isusa): ”Etika nije samo povezana sa ljudima, već također i sa životinjskim stvorenjima. To je posvjedočeno u osobnosti svetog Franje Asiškog. Stoga trebamo zaključiti da etika znači poštovanje ka svom životu. To je etika ljubavi univerzalno proširena. To je etika Isusa sada prepoznata kao neophodnost misli… Samo univerzalna etika koja prigrljuje svakog živog stvora može nas dovesti u dodir s univerzumom i željom koja je u njemu manifestirana”.
Judaizam i kršćanstvo:
– ”Bog je dobar prema svima i samilostan prema svim tvorevinama svojim “Psalmi 145.9;
– ” Čestit čovjek brine o zvijeri svojoj, ali srce pokvarenog je nemilosrdno “izreke 12.10;
– “..I plodovi će biti za hranu, a listovi za lijek “Ezekiel 47.12;
– “Sit sam ovnujskih paljenica i pretile gojne teladi; krv mi se ogadi bikova, janjaca i jaradi… (Bog) “Izaija 1.11;
– ”Molitve samo množite, ja vas ne slušam, jer ruke su vam ogrezle u krvi.” Izaija 1.15;
– ”Pružit ću milost, a ne žrtvu “Hošea 6.6;
– ”Ne budite vinopije, niti neobuzdani mesojedi!” Izreke 23.20;
– ”Onaj tko vola ubije, kao da je čovjeka ubio “Izaija 66.3;
– “Ne ubij!” Izlazak 20.13;
– ”Neka je sva hvala Bogu: otkako sam odbacio meso i vino, oslobodio sam se svih bolesti tijela.”John Wesley (1703-1791), osnivač metodizma;
– ”Biti okrutan prema životinjama je kao da ne volimo Boga.” Kardinal John.H.Newman
– Osuđivanje žrtvovanja životinja. “Ja sam došao dokinuti žrtvovanja” , kaže Isus u ebonitskom evanđelju”, i sve dok ne prestanete sa žrtvama, moj bijes neće prestati nad vama” (Panarion 30.16.5.) Jedan od ključnih razloga obraćanja Isusa židovima u “Spoznavanjima” i “Propovijedima” je ukazivanje na nužnost prekidanja žrtvovanja životinja (čime se ukazuje samilost prema životinjama).
– Epifanije opisuje ebonite kao vegetarijance, i u “Spoznavanjima” i “Propovijedima” vegetarijanstvo je usko povezano s odbacivanjem žrtvovanja životinja i zahtjeva se od svih sljedbenika Isusa.