pexels.com

Nismo li ovladali umom, bavljenje jogom ne ispunjava svoj potencijal. Onaj tko ne može vladati svojim umom živi s najvećim neprijateljem i stoga su njegov život i njegova misija upropašteni. Izvršavanje naredbi nadređenog, prirodna je uloga živoga bića. Sve dok joj um ostaje nepobijeđeni neprijatelj osoba mora izvršavati naredbe požude, gnjeva, pohlepe, iluzije itd.

bandhur atmatmanas tasya
yenatmaivatmana jitah
anatmanas tu satrutve
vartetatmaiva satruvat

„Onome tko je ovladao umom, um je najbolji prijatelj, ali onome tko to nije učinio, um će ostati najveći neprijatelj.” [Bhagavad-gita 6.6]

Svrha svih sustava joge jest sprijateljiti se s umom. Um koji je u dodiru s materijom naš je neprijatelj, baš kao um pijane osobe. U Caitanya-caritamrti [Madhya 20.117] se kaže: „Živo je biće, zaboravivši Boga, od pamtivijeka privučeno Gospodinovim izvanjskim oblikom. Stoga mu energija opsjene [maya] zadaje sve vrste bijeda u njegovom materijalnom postojanju.”

Ja sam duhovna duša, sastavni djelić Svevišnjeg Gospodina, no čim se moj um zaprlja, bunim se, jer posjedujem malo neovisnosti. „Zašto bih služio Boga? Ja sam Bog.” Kada um nalaže takve zamisli, moja se situacija potpuno mijenja. Dolazim pod utjecaj lažnih dojmova, iluzije, i cijeli moj život biva poremećen. Pokušavamo osvojiti tako puno toga: carstva, bogatstva itd, ali ako ne pokorimo vlastiti um, neuspješni smo, čak i ako osvojimo carstvo. Naš vlastiti um bit će naš najveći neprijatelj.

Cilj je osmerostruke joge (asthanga yoge) ovladati umom kako bi nam postao prija­telj u ispunjavanju ljudske misije. Nismo li ovladali umom, bavljenje jogom ne ispunjava svoj potencijal. Onaj tko ne može vladati svojim umom živi s najvećim neprijateljem i stoga su njegov život i njegova misija upropašteni. Izvršavanje naredbi nadređenog, prirodna je uloga živoga bića. Sve dok joj um ostaje nepobijeđeni neprijatelj osoba mora izvršavati naredbe požude, gnjeva, pohlepe, iluzije itd.

Međutim, kad ovlada umom, dragovoljno se pokorava volji Božanske Osobe koja se nalazi u svačijem srcu kao Nad-duša (Paramatma). Prava primjena joge obuhvaća susret s Paramatmom (manifestacija Božanske Osobe smještenog u srcu svakog živog bića) u srcu i zatim, slijeđenje Njezinih naredbi koje nastupa spontano.

„Onaj tko je ovladao umom, već je dostigao Nad-dušu jer je stekao smirenost. Takav čovjek ne pravi razliku između sreće i nesreće, to­pline i hladnoće, časti i nečasti.” [Bhagavad-gita 6.7]

BHAGAVAD GITA