Art: Cameron Gray / ParableVisions.com

Neke su stvari u našem životu nepromjenjive dok na druge možemo utjecati. Mi ne možemo znati kakva je naša buduća karma. Kvalificirani astrolozi nam mogu dati neke smjernice, ali u konačnici naša budućnost ostaje jedna velika nepoznanica. Znanje o karmi nam može pomoći da shvatimo zašto nam se neke stvari događaju i da je, koliko god to neugodno zvučalo, sve posljedica našeg djelovanja u prošlosti. Kad to prihvatimo sve je lakše…

atma.hr – 52




Ako sijemo svojim tijelom grijeh, takva će sjemenka biti posljedica koju ćemo u budućnosti morati ispaštati. Naše djelatnosti posljedice su želja koje prebivaju u našem srcu.

Želje su karmičke sjemenke koje nas prisiljavaju na ponovno rađanje u materijalnom svijetu. To je razlog zašto moramo naučiti nadzirati svoje želje i pravilno ih usmjeravati.

Analizirajući vedske spise, možemo zaključiti kako postoje opisi dvije osnovne vrste karme. To su:

  1. Sanchita karma – karma koja nije očitovana, a pohranjena je u podsvijesti
  2. Kriyamana karma – karma koju upravo stvaramo

Vede nam govore o tome da kriyamana karma predstavlja zapravo naše odluke i naše sposobnosti s kojima djelujemo na našu slobodnu volju i nezavisnost. Jasno je iz ovih naputaka kako imamo slobodu utjecaja na ovu vrstu karme.

Dakle, u ovisnosti od načina našeg djelovanja, mi možemo znatno utjecati na kriyamana karmu. Ukoliko način našeg djelovanja, odnosno kriyamana karma, u sadašnjem utjelovljenju povoljno utječe na našu okolinu i naše odnose i interakcije u ovom životu, tada će takav način djelovanja utjecati na vrlo pozitivne rezultate koje će nam donijeti naša buduća karma.

Takvi pozitivni rezultati mogu se očitovati rođenjem u aristokratskoj obitelji, visokim obrazovanjem, lijepim tjelesnim izgledom i sl.

No sanchita karma više nije u krugu našeg utjecaja budući da je ona već oblikovana našim prošlim načinom djelovanja. Sanchita karma zapravo predstavlja skup sveukupne karme koja je nakupljena u našim prošlim životima uključujući tu i već učinjenu karmu koju smo skupili našim djelovanjem u sadašnjem utjelovljenju.

atma.hr – 52




Sanchita karma se dijeli na:

  1. Prarabdha karmu – posljedice koje su već izražene
  2. Aprarabdha karmu – posljedice koje još nisu dozrele (koje još uvijek pohranjene čekaju u podsvjesti)

Glavni dokaz očitovanja i postojanja prarabdha karme jest naše trenutno tijelo koje je poput zrcala u kojem možemo vidjeti odraz. Naš izgled, tjelesna težina, visina, kvalitet vida, sluh, govor, inteligencija, sposobnosti, fobije, stavovi itd., posljedice su postojanja prarabdha karme. Sve što počinimo u ovom životu biva zabilježeno i pohranjeno u vidu sjemena u našem umu i suptilnom tijelu (aprarabdha karma).

Tijekom vremena ono klija kroz različite živote te donosi plod koji za nas predstavlja uzrok sretnih ili nesretnih događaja ili okolnosti. To sjeme predstavlja uzrok naših uspjeha ili neuspjeha, sretnih ili nesretnih ljubavi i brakova, siromaštva ili bogatstva, tjelesne i umne sreće ili patnje, bolesti ili zdravlja. Kada sjeme sazrije, donosi splet različitih okolnosti koje za nas predstavljaju ponekad sreću, a ponekad nesreću. Rekli bismo: ono što čovjek sije to i žanje.

Ako sijemo svojim tijelom grijeh, takva će sjemenka biti posljedica koju ćemo u budućnosti morati ispaštati. Naše djelatnosti posljedice su želja koje prebivaju u našem srcu. Želje su karmičke sjemenke koje nas primoravaju na ponovno rađanje u materijalnom svijetu. To je razlog zašto moramo naučiti nadzirati svoje želje i pravilno ih usmjeravati.

Druga podjela karme

Vedski rishiji (mudraci) spominju još jednu podjelu karme.

U ovoj drugoj podjeli, karma se dijeli na tri vrste:

  1. Dridha karma – čvrsta, kruta i nepromjenjiva karma na koju nije moguće utjecati
  2. Dridha-adridha karma – karma srednje čvrstoće na koju je moguće utjecati
  3. Adridha karma – meka i promjenjiva karma

Objasnimo podrobnije ove tri vrste karme.

atma.hr – 52




1. Dridha karma – Često pokušavamo u svom životu utjecati na određenu razinu naših zbivanja, ali unatoč našem trudu i nastojanju, stvari se događaju mimo naših želja. Jednostavno, nismo u mogućnosti učiniti ništa kako bismo promijenili tijek određenih zbivanja. Na primjer, budući da smo ekstremno siromašni, možemo uložiti mnogo truda kako bismo se obogatili i postigli neko bogatstvo u našem životu. Možemo marljivo raditi, igrati razne igre na sreću, kockati se, te poduzeti sve moguće akcije kako bismo se obogatili, no ukoliko nam je po dridha karmi suđeno siromaštvo, naši napori neće uroditi plodom.

2. Dridha-adridha karma – Zbivanja koja su nam dosuđena po dridha-adridha karmi možemo promijeniti u određenim omjerima. Tako u gore spomenutom primjeru siromaštva, naši napori u pojedinim fazama života mogu donijeti određene skromne plodove. Na osnovu toga možemo zaključiti kako će nam povremeno pristizati određena količina novca kojeg nećemo biti baš u mogućnosti dugo zadržati kod sebe. Možda ćemo ga uložiti u projekte koji su unaprijed osuđeni na propast, ili ćemo imati neočekivane izdatke i si. Dakle, dio dridha-karme stvara poteškoće i probleme u svezi ostvarenja naših planova i želja, a dio adridha-karme povremeno ipak umanjuje čvrstoću dridha-karme i donosi nam neke privremene prihode.

3. Adridha karma – Ovdje nam je ostavljena mnogo veća sloboda izbora i mogućnosti kako bismo promijenili svoje stanje siromaštva budući da je naše siromaštvo određeno na osnovu adridha karme koja je puno “mekša” i na koju možemo utjecati svojim aktivnostima. Ukoliko u svom životu povučemo pametne poteze kako bismo promijenili naše siromašno stanje, na osnovu rezultata adridha karme imamo puno veći spektar mogućnosti i prilika da uistinu ostvarimo naše želje i postignemo određeno bogatstvo.

 Individualna i kolektivna karma

Prema zakonu spojnih ili ekvivalentnih masa kojeg je otkrio J.B. Richter, mase dvaju elemenata koje reagiraju s jednakom masom reagiraju međusobno. Slično tomu, prema zakonu karme, na primjer, ako osoba A ubije osobu B, tada se i u jednoj i u drugoj osobi stvara spojna ili ekvivalentna reaktivna karmička masa.

Zbog iste ili ekvivalentne reaktivne karmičke mase u idućem će životu te dvije osobe ponovno ući u međusobne karmičke reakcije. Elementi zakona karme također se međusobno spajaju u omjeru svojih ekvivalentnih masa ili višekratnika tih masa i djeluju na taj način reaktivno. To je primjer individualne karme.

Što se tiče kolektivne karme pravilo je isto, samo umnoženo određeni broj puta. Ako mase dvaju elemenata reagiraju međusobno s jednakom masom, one će to činiti i s nekim trećim, četvrtim itd., elementom. Tako dobivamo objašnjenje za kolektivna pročišćenja na Zemlji kao što su svjetski i lokalni ratovi, poplave, zemljotresi, vulkani, epidemije bolesti itd., u kojima stradava veliki broj ljudskih bića.

atma.hr – 52




Kako koristiti znanje o karmi?

Dakle, neke su stvari u našem životu nepromjenjive dok na druge možemo utjecati. Mi ne možemo znati kakva je naša buduća karma. Kvalificirani astrolozi nam mogu dati neke smjernice, ali u konačnici naša budućnost ostaje jedna velika nepoznanica.

Znanje o karmi nam može pomoći da shvatimo zašto nam se neke stvari događaju i da je, koliko god to neugodno zvučalo, sve posljedica našeg djelovanja u prošlosti. Kad to prihvatimo sve je lakše…

Mi ne možemo promijeniti ono što smo po karmi dobili i ne možemo promijeniti situacije u koje nas život stavlja, ali možemo promijeniti naš način djelovanja na određenu situaciju.

Ukoliko uvijek isto djelujemo na situacije u kojima se nađemo, ljuti smo, zavidni, ogovaramo, kritiziramo, vršimo nasilje… onda se neprestano vrtimo u krug, i taj se krug zove samsara – krug rađanja i umiranja. Neprestano, iz života u život, kroz razna tijela mi odrađujemo karmu, posljedice našeg djelovanja.

Kad jednom odlučimo djelovati pozitivno sa znanjem o karmi, tj djelovati na način koji karmu poništava, onda imamo mogućnost napustiti samsaru i živjeti život dostojan jedne čiste i vječne duhovne duše…