Background photo created by topntp26 - www.freepik.com

Autofagija je proces koji smanjuje rizik od mnogih bolesti – demencije, raka, leukemije, dijabetesa, Parkinsa. Iskustva su pokazala da je ovakva metoda idealna i za mršavljenje, jer se naravno i sam višak kilograma gubi, kada organizam masti iskoristi za energiju i samoobnovu. Pozitivna strana autofagije u prevenciji bolesti je i u tome što se eliminiraju toksini, koji su često okidač za pokretanje patoloških procesa na staničnoj razini.

atma.hr – 78




Prema stručnoj medicinskoj definiciji i potvrđenim studijama, autofagija je mehanizam koji tijelo „aktivira“ u stadiju gladovanja, kada troši svoje vlastite rezerve za stvaranje energije. Dakle, ovakav proces se odvija na staničnoj razini, te je vrlo važno razumjeti same mehanizme, kojima se zapravo energija i proizvodi i koristi.

Kada organizam nema dovoljan unos osnovnih tvari za stvaranje energije, stanica koristi ono što već posjeduje i tako vrši autofagiju. U isti mah, koristeći uglavnom bjelančevine kao izvor energije, stanice izbacuju i štetne tvari i toksine iz organizma, tako da je korist zapravo višestruka.

Kako su proteini generalno gradivne tvari i koriste se kao izvor energije samo kada su u višku, ili kada nema drugih izvora, onda stanica „obnavlja samu sebe“. Ono što i jest najvažnije je to da je autofagija znanstveno dokazan mehanizam i da se koristi u današnje vrijeme kao metoda dijete i pročišćavanja organizma.

Naime, osnova prehrane kod autofagije je u tome da se sprovodi takozvani režim prehrane 16/8, a to znači da se osam sati dnevno svaki obrok jede u normalnoj količini. Preostalih 16 sati, koji naravno uključuje i vrijeme spavanja, ne jede se ništa, odnosno to je period „posta“.

Upravo su na tom principu i napravljene brojne studije, koje objašnjavaju na staničnoj razini kako cijeli ovaj proces zapravo regenerira same „podstanice i organele“ u organizmu.

atma.hr – 39

Dakle, same stanice se obnavljaju, koriste proteine za svoje gradivne potrebe i stvaranje energije u vidu ATP-a, a opet u isti mah odstranjuju toksine i sve ono što im nije potrebno.

Smatra se također da spomenuti režim, koji je znanstveno potkovan svim činjenicama i informacijama, zbog svega navedenog djeluje i preventivno.

Primjer jelovnika – kako se sprovodi , način prehrane

Iako postoje osobe koje autofagiju sprovode i 24h, osnovna metoda jeste kako je i navedeno da se post primjenjuje ukupno 16 sati dnevno, odnosno da se tada ne jede ništa. Dokazano je da je vrijeme potrebno da se samoaktivira autofagija, zapravo 12 sati, ali da je idealno da se jede tijekom 8 sati, a da se gladuje ukupno 16 sati dnevno.

Principi ove metode također imaju i određena „pravila“, te je važno da se pravilno rasporede i obroci u toku dana, odnosno da se nikada ne večera poslije 20h navečer.

S druge strane, važno je da se doručak kao glavni obrok, unosi ujutro posle 8h, te da obuhvaća sve potrebne tvari u smislu i makro i mikro nutrijenata. Na ovakav način, organizam sam sebe „rješava“ nepotrebnih tvari, viškova, toksina i sam se obnavlja odnosno održava svoje zdravlje.

atma.hr – 75



Sama autofagija nema nikakvih spornih točaka niti mjesta za osude stručnjaka ili laika, jer je znanstveno dokazano da nema štetne efekte po organizam.

Smatra se da se jači efekt autofagije i bolji rezultati, mogu postići ako se večera u 18h, a doručkuje u 10 h sljedećeg dana, što je vrijeme „gladovanja“ od 16h.

Vrlo je važna napomena da se autofagija ne smije primjenjivati kod osoba koje imaju tip 1 diabetes melitusa (ili dijabetes koji je inzulin ovisan) ni kod djece prije završenog puberteta. Naime, princip je da se kod osoba sa šećernom bolesti, primjenom autofagije može dovesti organizam u stanje acidoze, što je vrlo opasno.

S druge strane, djeca u vrijeme najintenzivnijeg rasta i razvoja, ne trebaju remetiti prehranu koja je bazirana na principima unosa neophodnih tvari i njima se autofagija ne savjetuje. Dakle, autofagija ne može izazvati bolest, ona sama po sebi nije bolest, već samo jedan od principa prehrane koji ima efekt u poboljšanju općeg zdravlja.

Kako je ranije navedeno, autofagija je proces koji smanjuje rizik od mnogih bolesti – demencije, raka, leukemije, dijabetesa, Parkinsa.

Ono što je bitno je da se treba pridržavati nekih osnovnih principa, jer su iskustva pokazala da nam autofagija „poboljšava zdravlje“. Studije koje su rađene i koje podržavaju i nutricionisti navode osnovne principe jelovnika kod „autofagija dijete“.

Nobelova nagrada za japanskog molekularnog biologa, koji je i objasnio proces autofagije, potakla je ljude da ovaj princip primjene za svoje zdravlje. Ovaj svjetski znanstvenik je smatrao da ljudski organizam ima sposobnost da „izliječi sam sebe“, na razini stanice, kada joj se ograniči pretjeran unos nutrijenata.

atma.hr – 78




Većina nutricionista se i slaže s ovim principom, jer je suština da se hrana jede u određenim količinama, da se „pokriju“ sve grupe namirnica i da se jede zdravo.

Naravno da su iskustva pokazala da je ovakva metoda idealna i za mršavljenje, jer se naravno i sam višak kilograma gubi, kada organizam masti iskoristi za energiju i samoobnovu.

Pozitivna strana autofagije u prevenciji bolesti je i u tome što se eliminiraju toksini, koji su često okidač za pokretanje patoloških procesa na staničnoj razini.

Autofagija jelovnik po obrocima

Kako je ranije navedeno, sam režim prehrane kod autofagije podrazumijeva režim „16/8“ odnosno da se jede 8 sati, a da se onda gladuje ili posti 16 sati. Ono što je dozvoljeno tijekom spomenutih 16 sati posta odnosno neunošenja hrane, je da se pije obična voda, a dozvoljena je i mineralna radi nadoknade elektrolita.

Svakako je dozvoljeno i da se pije voda ili mineralna voda i tijekom uzimanja obroka, kako naime sam organizam ne bi dehidrirao ni u jednoj od dvije faze procesa autofagije. Obroci u toku dana, trebaju se raspodijeliti tako da staju u 8h koji su dopušteni za uzimanje hrane, a da se tijekom preostalog vremena ne jede.

Stručnjaci ovakav princip objašnjavaju prirodnim procesima probavljanja hrane, jer hrana koja se unese oko 8 sati „stoji“ u stomaku, a tek onda se raspoređuje po stanicama. Princip je u tome da u toku 12-16 sati, organizam selektira stanice s oštećenom DNK i one se obnavljaju ili se događa njihova apoptoza (stanična smrt).

atma.hr – 39

Najzad, autofagija je namijenjena tome da u organizmu ostanu samo zdrave i funkcionalne stanice, a da se one koje su „na samrti“ eliminiraju ili obnove ako je moguće.

Pogrešna je pretpostavka da se tijekom osam sati može jesti „bilo što“, a onda se sve to eliminirati tijekom 16 sati gladovanja, premda tako smatraju stručnjaci. To podrazumijeva da se ne unose prerađevine, brza hrana, slatkiši, već samo zdrave namirnice, po mogućnosti organske i pune vitamina i minerala.

Začini jesu dozvoljeni, sa što manje soli, jer se smatra da svaka namirnica ima dovoljno soli u sebi, koliko je organizmu zaista i potrebno za staničnu „Na-K pumpu“.

Kako trebaju izgledati obroci kod autofagije

Doručak, kao najvažniji obrok, treba sadržavati u sebi sve one namirnice koje su iz grupe makro i mikro nutrijenata, dakle masti, proteine i ugljikohidrate uz vitamine i minerale. Jedna od kombinacija koja je idealna za doručak su proteini s povrćem (gljive, paprika, luk), uz sir ili jogurt i neki kruh koji je „zdrava varijanta“.

Drugi obrok tijekom osam sati, treba biti baziran na svježem voću i povrću, a dozvoljene su i integralne žitarice.

Večera podrazumijeva obrok sastavljen od povrća, voća i to u svježem stanju, dakle bez prevelike termičke obrade, kako bi se sačuvali minerali i vitamini.

Kako ne bi djelovalo da je ovakav način prehrane previše „strog i striktan“, nutricionisti kažu da su svakako dozvoljena u određenom obroku i naša „domaća jela“. Dakle, ne treba se odricati musake od krumpira ili tikvica, ali bez pretjerivanja u masnoćama, količini hrane i bez korištenja nezdravih varijanti.

atma.hr – 78




Kada autofagija pomaže, kakvi su rezultati ovog režima prehrane i kome je ona zabranjena?

Kako je ranije navedeno, režim prehrane koji je opisan pomaže osobama koje imaju višak kilograma, ali i metaboličke poremećaje kakvi su dijabetes tipa 2. No, s druge strane, autofagija se ne preporučuje osobama sa slabim imunitetom, kroničnim oboljenjima, kao ni onima koji imaju dijabetes ovisan od inzulina.

Djeca i mladi u periodu rasta i razvoja, što podrazumijeva vrijeme do početka adolescencije, također ne trebaju koristiti ovaj tip prehrane, osim ako tako ne savjetuje liječnik.

Svakako je preporuka da se prije početka ovakvog načina prehrane, provjere sveukupni rezultati i zdravlje, te da se naprave analize krvi i ostali značajni parametri.

Trudnicama se također ne savjetuje ovakav režim prehrane, iako on „pokriva“ sve bitne tvari koje se u organizam unose, zbog pravilnog razvoja ploda.

stil.kurir.rs

113 MOJA ZELENA KUHINJA

Moja zelena kuhinja

Više od 70 slasnih, jednostavnih recepata punih bjelančevina, snage i zdravlja

Gaz Oakley, autor svjetske uspješnice Vegan 100 posto, planetarno poznat i kao @avantgardevegan, s razlogom ima više od milijun pratitelja na društvenim mrežama s kojima dijeli svoju strast za uzbudljivim veganskim jelima koja su slavlje za oko, dušu i nepce.

U svojoj drugoj knjizi na hrvatskom jeziku Gaz donosi nove gurmanske recepte koji su jednostavniji, s uputama koje će vas voditi korak po korak, uz savjete i praktične napomene o sastavu i načinu pripreme.

Od doručka do deserta, svaki je obrok eksplozija okusa u više od 70 fantastičnih veganskih recepata koje možete prilagoditi svojim potrebama, raspoloženju i rasporedu. Moja zelena kuhinja knjiga je uz koju će svatko poželjeti biti vegan.

OSTAVI KOMENTAR

Ostavite svoj komentar!
Please enter your name here