Što je to Nad-duša? Bhagavad-gita (13.23) kaže da pored ove atomske duše u ovome tijelu postoji još jedan uživatelj, transcendentalan uživatelj, koji je Gospodar. On je vlasnik, svjedok i onaj koji odobrava. Poznat je kao Nad-duša. Drugim riječima, unutar svakog tijela nalaze se dvije duše, atomska duša (individualna iskra života) i Nad-duša (Vrhovni izvor sveg života).

Atomska duša i Nad-duša

Atomska duša i Nad-duša prebivaju zajedno unutar srca svakog pojedinog tijela u svemiru. U trenutku smrti Nad-duša prati atomsku dušu u njeno sljedeće tijelo. Ali Nad-duša nije obično živo biće. Uz pomoć aranžmana Nad-duše, atomska duša prihvaća svoje odgovarajuće tijelo. Samo uz odobrenje Nad-duše atomska duša može zadovoljiti svoje želje za srećom u ovom materijalnom svijetu. Nad-duša je osobna ekspanzija Svevišnje Božanske Osobe poznate u Bhagavad-giti kao Shri Krishna. Atomska duša prebiva unutar materijalnog tijela i ispašta ili uživa različite vrste patnji i zadovoljstava koje proizlaze iz tog tijela kojeg je privremeno dobila na korištenje. Ali Nad-duša, iako potpuno svjesna ovih boli i zadovoljstava, odvojena je od njih. Nad-duša se uvijek nalazi na transcendentalnoj razini i nikada nije dotaknuta bijedama ili zadovoljstvima ovoga svijeta.

Bilo da se zajedno s dušom nalazi u tijelu insekta, psa ili ljudskom tijelu, Ona uvijek ostaje nepromijenjena. Kao neprestani pratilac pojedine atomske duše, Nad-duša ispunjava želje i daje određeno materijalno tijelo svakom živom biću. Ona ga prati prije i poslije rođenja, tijekom rasta, bolesti, starosti i smrti, život za životom. U Bhagavad-giti (13.28) je rečeno da onaj tko u svim tijelima pokraj duše vidi Nad-dušu i tko shvaća da ni duša ni Nad-duša u uništivom tijelu nikada ne bivaju uništene, istinski vidi.

Dvije ptice – jedna jede, druga promatra

Netko se sada može zapitati: Ako je Nad-duša uvijek s individualnom atomskom dušom, zašto ona pati? Zašto Gospodin u srcu ne odvrati atomsku dušu od njene suicidne želje za neprestanim rađanjem i umiranjem? Ako je Nad-duša naš stvarni dobronamjernik, zašto ne prekine naše patnje? Upanishade odgovaraju na ovo pitanje uz pomoć analogije o dvije ptice na istom drvetu.

Upanishade uspoređuju tijelo kao drvo, a dušu i Nad-dušu kao dvije prijateljske ptice. Prva ptica ili atomska duša jede plodove drveta koji su ponekad slatki, a ponekad gorki (sreća i nesreća). Druga ptica ili Nad-duša je samozadovoljna i ona ne jede niti uživa u plodovima drveta, Ona jednostavno promatra svoga prijatelja – individualnu dušu. Nad-duša je svjedok, a atomska duša je ta koja želi uživati. Iako su oni prijatelji, jedan je Gospodar, a drugi sluga. Zaborav ovog odnosa od strane atomske duše glavni je uzrok njenog mijenjanja položaja s jednoga  drveta na drugi. Atomska duša teško pati na drvetu materijalnog tijela, ali čim prihvati drugu pticu, Nad-dušu, kao svog duhovnog učitelja, odmah postaje oslobođena sveg jadikovanja.




U Katha Upanishadi i Shvetashvatara Upanishadi to je jasno objašnjeno: “Iako se dvije ptice nalaze na istom drvetu, ptica koja kao uživatelj jede plodove drveta, potpuno je obuzeta tjeskobom i mrzovoljom. Ali ako na neki način okrene lice prema svome prijatelju, Gospodinu te spozna Njegove slave, napaćena se ptica odmah oslobađa sve tjeskobe”.

Na žalost, samo vrlo rijetke duše u ovom svemiru žele služiti Nad-dušu te prekinuti okove karme i vratiti se natrag kući u duhovni svijet. Iako je ovaj materijalni svijet uvijek pun bijeda i opasnosti, srca ljudi ispunjena su s toliko mnogo želja za uživanjem te stoga žele ostati i pokušavati ponovno i ponovno. Atomska duša posjeduje svoju nezavisnu slobodu i izbor, a Nadduša, koja se nalazi unutar njenog srca, vidjevši te želje atomske duše, pomaže joj da ih ostvari u ovom materijalnom svijetu, život za životom.

Prethodna objavaVegetarijanska prehrana i catering
Slijedeća objavaOgulite bananu kao što to rade majmuni – brže je i lakše!
Krunoslav Đurđević
Krunoslav Đurđević (1962-2007) bio je propovjednik, predavač vedskoga znanja, urednik nekoliko časopisa iz područja alternative, Jyotish astrolog, kolumnist, glazbenik, pisac, scenarist… Napisao je nekoliko izrazito zapaženih knjiga: “Karma – univerzalni zakon pravde” (1997), “Reinkarnacija” (1997), “Vedska kozmologija” (1998), “Misterija stvarnosti i vremena” (1999), i “Reinkarnacija – mit ili zbilja” (2001). Bio je predsjednik i voditelj “Bhaktivedanta – Udruga za znanost i religiju”. Gostovao je u TV-emisijama poput “Latinice” i “Na rubu znanosti”.

OSTAVI KOMENTAR

Ostavite svoj komentar!
Please enter your name here

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.