Riječ bolest znači lišenost svježine, ugode i zdravlja i dolazak patnje kao bolesti. Zato, prije nego što govorimo o bolesti, moramo razumjeti svježinu, udobnost i zdravlje. “Zdravlje je red; bolest je nered “, kaže dr. Vasant Lad u svojoj Avurvedi. Unutar tijela postoji stalna interakcija reda i nereda. Mudar čovjek uči biti potpuno svjestan nazočnosti nereda u svom tijelu i tada ponovno želi uspostaviti red. Unutarnja okolina tijela stalno reagira na vanjsku okolinu.

Nered se pojavljuje kada to dvoje nije u ravnoteži. Za mijenjanje unutarnje okoline u cilju dovođenja u ravnotežu s vanjskom okolinom, osoba mora shvatiti kako se pojavljuje proces bolesti unutar psihosomatskog bića. Ayurveda daje znanje koje omogućuje povratak reda i zdravlja iz nereda i tvrdi kako će u zdravom stanju:

  • tijelo, um i svijest djelovati harmonično kao jedno
  • osjetila djelovati normalno,
  • vatra probave (agni) djelovati u ravnoteži,
  • tjelesni sokovi (vata, pitta, kapha) biti u ravnoteži,
  • tri otpadna produkta probave (mokraća, izmet i znoj) izlučivat će se u normalnom stupnju i ravnoteži

S tim razumijevanjem i znanjem dovodimo spomenute doshe i ostale funkcije u normalnu ravnotežu. Ravnoteža spomenutih sokova (vata, pitta i kapha) i drugih funkcija u tijelu odgovorni su za prirodnu zaštitu i imunitet. Ako je ta ravnoteža uspostavljena čak ni zarazne bolesti ne mogu utjecati na osobu koja je dobrog zdravlja. Tako su neuravnoteženosti tijela i uma odgovorne za fizičku i psihološku bol i probleme.

Uzroci nastajanja i podjela bolesti

Nastajanje bolesti

Ayurveda kaže da bolest nastaje kad u našem tijelu dođe do neravnoteže:

  • na gruboj fizičkoj razini  
  • na suptilnoj ili umnoj razini 
  • na razini svjesnosti.

Što može poremetiti našu ravnotežu?

  1. Uzimanje hrane koja nije dobra za naš tip tijela (vata, pitta, kapha). Prekomjerno ili prečesto uzimanje hrane. Ako dobro ne sažvačemo hranu. Ako nepotrebno predugo zadržavamo otpadne produkte u tijelu (izmet, mokraću i znoj).
  2. Uznemireni um i osjetila (osjećaji) remete ravnotežu, kao što su: ljutnja, gnjev, strah, tjeskoba, nervoza, ljubomora, posesivnost, pohlepa, prevelika buka, previsoka ili preniska temperatura, itd.

Um i osjetila će biti uznemireni zbog patnji koje dolaze iz tri izvora:

  1. Od našeg tijela (rađanja, bolesti, starosti i smrti grubog tijela).
  2. Od prirodnih nepogoda (poplava, potres, požar, suša, velika hladnoća i vrućina) – od drugih živih bića (ratovi, nanošenje fizičke boli, nepravda, materijalni gubici…). Stoga osoba treba naučiti tolerirati uznemirenja koja dolaze iz bilo kojeg izvora ili razloga. Ako uznemirenje dođe trebamo ga se osloboditi, ne potiskivati u um ili podsvjest. 
  3. Pogrešna svjesnost, tj. shvaćanje da smo samo ovo grubo tijelo, te strah i briga za njega. Moramo znati da nismo ovo grubo ili fino materijalno tijelo već duhovna duša koja samo privremeno boravi u njemu. Materijalno tijelo fino ili grubo je privremeno i uništivo. 

Podjela bolesti

Prema Ayurvedi bolest se može podijeliti prema svom izvoru: psihološkom (um), duhovnom ili fizičkom. Bolest se također može podijeliti prema mjestu izvora: na srčane, plućne, itd. Simptomi bolesti mogu se pojaviti na mjestu različitom od mjesta izvora. Bolesti se također dijele prema uzrocima nastajanja i tjelesnim doshama vata-pitta-kapha.