Ayurveda je znanost koja se zasniva na staroj indijskoj filozofiji. Može se prevesti kao “znanost življenja”. Kako je u biti znanost liječenja, ona se koncentrira na ono što je potrebno za vođenje zdravog normalnog života. Njena je namjena poboljšanje zdravlja i ljepše življenje. Ayurveda je savršena znanost jer potječe iz savršenog izvora. Ona je razotkriveno znanje; potječe od Apsolutne Istine, a prenosila se lancem učeničkog nasljeđa s učitelja na učenika kroz generacije, kao i sva vedska znanost.
Za razliku od Zapadne medicine koja je pretežno kurativna, vedska medicina je pretežno preventivna. Ayurveda sadrži detaljne upute o osobnoj higijeni i prehrani koje omogućuju zdravlje i dugovječnost. Važno je svakodnevno čitanje žive knjige; tijela. S obzirom da je prevencija mnogo humanija i jeftinija od liječenja, ova knjiga doprinosi zbližavanju drevne mudrosti i modernog znanja. Efikasnost i filozofija su već prihvaćene u modernim medicinskim krugovima. One donose holistički pogled na zdravlje. Naglašavaju važnost uravnotežene dijete, fizičke aktivnosti, zdrav način života, higijenu i brigu o tijelu za dug i zdrav život. Za razliku od moderne medicine, ayurveda tretira osobu a ne bolest. Kaže se da su živa bića su ovom materijalnom svijetu spoj duhovne i materijalne energije. Živo biće ili duhovna duša (duhovna energija) mora djelovati u skladu s tijelom (materijalnom energijom) koje je dobilo. Čovjek je mikrosvemir; očitovanje kozmičke energije i u harmoniji je s makrosvemirom, pa je stoga sklon samoizlječenju. Ayurveda želi da svaka osoba dovede svoje tijelo i duh u savršenu harmoniju s Vrhovnom sviješću.
U prirodi postoji beskonačna količina inteligencije. Tako i tijelo možemo vidjeti kao “tiki – tak” inteligencije koje je sposobno da se oporavi, izliječi i ude u svoju prirodnu ravnotežu. Treba mu samo pomoći kako bi si moglo samo pomoći. Ayurveda kaže kako se to može postići poznavanjem i pravilnim održavanjem tri fina energetska principa; tridoshe: vata, pitta i kapka. Doshe su za svaku osobu nepromjenjive, genetski određene (individualni pristup) i temelj su psihosomatske egzistencije čovjeka. Doshe održavaju tijelo u funkcionalnom stanju u nazočnosti duhovne duše. Ravnoteža dosha znači zdravlje i dug život, neravnoteža znači bolest. Uravnoteženje dosha (unutarnjih sila) provodi se pravilnom prehranom i navikama. U knjizi ćemo naći test pomoću kojeg možemo približno otkriti svoj osobni tip: vata, pitta, kapha. Naime, svaka osoba je kombinacija ove tri doshe. Jedna ili dvije doshe mogu prevladavati u tijelu. Poznavanje međusobnih odnosa (u postocima) tri doshe u tijelu je ključ pravilnog odnosa (pravilne prehrane, pravilnog liječenja, itd.) prema tijelu određene osobe.
Doshe, iako nepoznate Zapadnoj medicini, postoje svuda u prirodi. Podložne su promjenama s obzirom na mjesto (more, planine, nizine), vrijeme (u godišnim dobima), životnu dob, položaj planeta, itd. Ljudsko tijelo je u stanju njihovog neprekidnog utjecaja. Ono je uvijek u stanju dinamičke ravnoteže. U knjizi se navode dugovječnost i pomlađivanje. Kaže se da oni ovise o tri još finije esencije: prani, ojasu i tejasu. Prana je slična vati, tejas pitti, a ojas kaphi. Prana, ojas i tejas također moraju biti u ravnoteži. To se postiže jednostavno prehranom, yogi vježbama, načinom života, duhovnim vježbama i celibatom. Prana je životna energija ili energija daha koja opskrbljuje tijelo kisikom i održava cirkulaciju. Tejas je suština vrlo suptilne vatre koja podešava metabolizam pomoću sustava enzima. Kaže se da je ključ zdravlja vatra probave koja se u grubljem obliku zove agni. Ojas je bit svih sedam dhatua ili tjelesnih tkiva. Hrana koju jedemo stvara strukturne elemente grubog tijela, tj. dhatue. Najvažniji i najfiniji je sjeme (piryd), kje se smatra suštinom, prožima čitavo tijelo i čini auru (isijava svjetlost). Zbog toga je naglašena važnost čuvanja sjemena ili celibat.
Dotaknuta je također i ayurvedska farmakologija koja se temelji na rasi ili okusu hrane na jeziku, viryi (potencijalu) ili okusu hrane u tijelu (učinci: toplo, hladno, teško, itd.) i vipaku ili okusu nakon što je hrana metabolizirana. Svaka osoba, ovisno o tome koji je tip: vata, pilta, kapha, trebala bi birati odgovarajuću hranu za sebe vodeći računa o spomenutim okusima. Postoji šest rasa ili okusa hrane na jeziku (slatko, kiselo, slano, ljuto, gorko i trpko). Npr. ako osoba uzima previše hrane neke od šest rasa, narušit će ravnotežu tri doshe i nastati će bolest. Osim hrane, na ravnotežu u tijelu utječu i druge tvari (biljke) koje jedemo. Zatim, metali, kristali, boje, glazba, osjećanja, itd. Ayurveda bolest definira kao nered u tijelu, a zdravlje kao red i opću ravnotežu. Dalje se kaže da je bolest neugoda i patnja u tijelu koje imamo zbog toga što se procesi u tijelu više pravilno ne odvijaju. Definicija zdravlja i bolesti u Zapadnoj medicini prema Svjetskoj zdravstvenoj organizaciji (SZO) ne razlikuje se u osnovi od definicije iz Sushruta-samhite. Charaka i Sushruta-samhita su dvije drevne rasprave o kirurgiji i općoj medicini na kojima se bazira Ayurveda. Sushruta kaže: “Osoba koja ima normalnu ravnotežu tri doshe, sedam tjelesnih tkiva i otpadnih produkata tijela (izmet, urin i znoj), kao i normalni apetit, i tko je blažen u tijelu, umu i duhu je stvarno zdrav, ostale osobe nazivaju se bolesnima”. Definicija zdravlja prema SZO kaže: “Zdravlje je opće fizičko, psihičko i socijalno blagostanje, a ne samo odsustvo bolesti”.
Zapažamo da je u Ayurvedi uz grubu i suptilnu materiju nazočna i duhovna dimenzija, koja je u Zapadnoj medicini zanemarena. Tzv. psihosomatske ili psihofizičke bolesti se također tretiraju u zapadnoj i istočnoj medicini. Uzrokovane su neuravnoteženošću tijela i uma. Kako je neuravnoteženost sjeme bolesti, neuravnoteženost uma može dovesti do bolesti grubog tijela i obrnuto. Kaže se da postoji izravna povezanost između dijete, navika, okoline i osjećajnih poremećaja. Uz ostale uzroke, prejedanje i osjećajni poremećaji su danas glavni uzroci neravnoteže tri doshe. Poremećaji ili neravnoteža uzrok su poremećenog agnija koji ne može probaviti svu hranu pa se stvaraju toksini ili ama koji kruže po tijelu i nakupljaju se u slabim područjima. Toksini se stvaraju i zbog osjećajnih poremećaja. Zato se kaže da je ključ zdravlja i bolesti agni ili vatra probave (metabolizam). Također se navodi važnost uravnotežnog izbacivanja tri male: stolice urina i znoja. Dijagnostika u u ovoj knjizi, preporučena za običnog čovjeka, temelji se na stalnom praćenju međusobnog djelovanja zdravlja i bolesti. Liječenje je ponovno uspostavljanje ravnoteže. Naglašava se važnost ranog otkrivanja simptoma neravnoteže ili preventivno djelovanje. Stoga se svakoj osobi preporuča češće promatranje pulsa, jezika, očiju, noktiju, usana, lica, mokraće i stolice, da bi mogla uočiti promjene, otkriti uzroke i preventivno djelovati. Kada nastupi bolest, osim ovih, liječnici koriste i druge metode dijagnoze. Liječnička dijagnostika i terapija su složeni i znanstven posao i zahtijevaju ayurvedskog stručnjaka.
U knjizi je naveden i poseban dio s ayurvedskim savjetima o porodiljstvu i pedijatriji: prehrani majke i djeteta, njega djeteta, specifičnosti zdravlja i bolesti kod male djece. Što se tiče liječenja, ova knjiga informira čitatelje o ayurvedskom načinu liječenja bolesti. Prema Ayurvedi, prvo treba odstraniti toksine iz tijela pa tek onda primjeniti neki oblik liječenja. Važno je uravnotežiti tri doshe, izlučivanje otpadnih tvari, um i tijelo. Ako se to ne učini, simptomi će se možda povući u unutrašnjost (površno liječenje često u zapadnoj medicini), i pojaviti na drugom mjestu ili u drugom obliku. Za otklanjanje toksina preporučuju se dva procesa: eliminacijom i neutralizacijom. Najpoznatiji je način eliminacije “panchakarma” ili pet postupaka. Zatim se pristupa liječenju. Liječenje se sastoji od lijekova (uglavnom pripravci od biljaka), kiropraktike, masaže, alopatije i dr. Ayurvedski pripravci su sigurni, efikasni, dostupni i nisu štetni a pomažu tijelu u njegovom prirodnom tijeku stvaranja ravnoteže čime se pomaže izliječenje. Svrha Ayurvede je da nam kaže kako možemo utjecati na naš život, mijenjati ga, produžiti, učiniti ga kvalitetnijim. Ovaj sustav medicine baziran je na filozofiji da duh najdublje utječe na tijelo, a život bez bolesti ovisi o stanju naše svijesti, koja je uzrok ravnoteže ili neravnoteže tijela i uma. To stanje svijesti, više od bilo koje vrste imuniteta; stvara više stanje zdravlja. Kao što kaže autor, ova knjiga je kratki uvod; uvođenje u znanost o životu na sažet i informativan način, dajući mali dio bogatstva ayurvedske mudrosti. Ako želimo savršeno zdravlje potrebno je pobrinuti se i o duši. Trebamo je učiniti blaženom. Ako se povežemo s Vrhovnom sviješću ili s Vrhovnom istinom koja je puna vječnosti, znanja i blaženstva, duša će postati također puna vječnosti, znanja i blaženstva.
dr. Mirjana Kuže
Uvod u knjigu Ayurveda (Vedska medicina) Stjepana Žagara