Ako morate silom pokupiti pametni telefon ili isključiti računalo, a dijete reagira histerijom, onda biste trebali razmisliti o tome što radite krivo i koji način koristiti za vraćanje djeteta iz virtualnog u stvarni svijet. Takva metoda postoji, a izmislila ju je francuska psihologinja Isabelle Fillosa.
Mnoga su djeca toliko navikla na pametne telefone, tablete i računala da pokušaji preusmjeravanja pozornosti na nešto drugo često završavaju svađama. Ako vaše dijete provodi puno vremena s uređajem, a bilo koji od vaših komentara se zanemaruje, došlo je vrijeme da se oglasi alarm.
Ako morate silom pokupiti pametni telefon ili isključiti računalo, a dijete reagira histerijom, onda biste trebali razmisliti o tome što radite krivo i koji način koristiti za vraćanje djeteta iz virtualnog u stvarni svijet. Takva metoda postoji, a francuska psihologinja Isabelle Fillosa izmislila ju je, ali za početak malo teorije.
Dijete i uređaji: Roditelji oglašavaju alarm
Znanost o uređajima
Zamislite situaciju – tijekom nogometne utakmice koju već mjesec dana iščekujete, struja se iznenada isključuje. Ili se slična situacija dogodila kada ste gledali svoje omiljene serije. Ili ste igrali računalnu igru, a vašem liku gotovo da i nema preostale energije kada je apsolutno neophodno pobijediti sljedećeg negativca i prijeći na novu razinu.
Bili ste u stanju u kojem ste uživali, ali situacija se dramatično promijenila i počinjete negodovati. Odraslima je teško preživjeti takve emocionalne skokove, ali što je s djecom? Oni također uživaju u virtualnim igrama, a vi “isključite struju”.
Virtualni svijet djeluje na ljudski mozak hipnotički. Sve što se dogodi na ekranu (promjena slike, svjetla, zvuka) uroni osobu u stanje mirovanja, u kojoj se osjeća dobro i ne treba ništa drugo. U tom stanju mozak počinje proizvoditi dopamin, što smanjuje bol i stres. Dopamin traje sve dok ekran radi. Ako se uređaj naglo isključi, razina dopamina brzo pada, a to negativno utječe ne samo na emocionalno, već i na fizičko stanje osobe.
U takvom trenutku dijete postane tjeskobno i nema veze jeste li ga upozorili na to ili ne. Kad sjedi pred ekranom, ne razmišlja o vremenu, uživa u akciji dopamina.
Stoga roditelji koji dijete žele odvojiti od uređaja prvo trebaju naučiti kako sigurno ući u djetetov prostor.
Kako izgraditi mostove prema metodi francuske psihologinje
Ako želite prebaciti djetetovu pažnju i izvesti ga iz virtualnog svijeta, za početak, sjedite kraj njega, barem pola minute i pitajte kako je.
Možete ga zapitati koju razinu dijete trenutno prolazi ili o tome koje vještine ima njegov lik. Djeca će uživati kada roditelji budu zainteresirani za takve stvari.
Ako se sva vaša pitanja ignoriraju, jer je dijete previše strastveno, nemojte odustati, provedite još malo vremena pored njega. Uzmite si vremena i glatko započnite razgovor.
Čim čujete djetetove odgovore, to znači da se on postupno vraća iz virtualnog svijeta i primjećuje vašu prisutnost. U toj se situaciji razina dopamina postupno smanjuje, a vi uspijevate izgraditi mostove između stvarnog i virtualnog svijeta.
Nakon dijaloga, mirno podsjetite dijete da je vrijeme da završi igru i večera, istušira se ili ode učiti.
Zahvaljujući „mekom“ povratku u stvarnost, dijete će vas slušati, adekvatno odgovoriti na vaše zahtjeve, u idealnom slučaju će biti zadovoljno takvom pažnjom s vaše strane i htjeti će samo isključiti igru.
Dakle, sažeto, izdvajamo osnovna pravila koja roditelji koji žele odbiti djecu od računalnih igara trebaju naučiti:
1.Sjedite pokraj djeteta i pričekajte minutu.
2.Pitajte ga o igri i tako izgradite most između dva svijeta – virtualnog i stvarnog.
3.Uživajte u vremenu koje provodite s djetetom.
Roditelji moraju razumjeti što se događa u glavama njihove djece tijekom virtualnih igara. To vam omogućuje razvijanje pravih taktika i izbjegavanje histerije u djeteta.
econet.ru/Pripremila: Iva Jukić za atma.hr