Naša su osjetila jako moćna. Ako ne usmjerimo pravilno svoje energije, osjetila će nas zarobiti. Kad smo zarobljeni, ne možemo razviti više sposobnosti i nećemo iskusiti krajnje transcendentalno zadovoljstvo koje dolazi od ljubavi prema Bogu. Budući da smo svi po prirodi bića koja tragaju za zadovoljstvom, duhovni život nikada ne može biti samo stvar odricanja. Duhovni život mora postati proces preinake energije u kojem odbacujemo niža, materijalna zadovoljstva u zamjenu za duhovnija.

Kratka i jednostavna priča iz Veda pokazuje stalnu privlačnost koju većina nas osjeća prema materijalnom svijetu i njegovim užicima. Bio jednom muslimanski car po imenu Akbar koji je želio saznati kako dugo osoba ostaje prekrivena požudom. Akbarov svećenik, stari mudrac, objasni caru: “Požuda je snažna sve dok si u materijalnom svijetu, gotovo do trenutka smrti.” Obećavši da će mu pokazati poučan primjer, svećenik pozva cara da povede svoju kćer do obližnje bolnice. Kad stigoše, svećenik reče: “Pogledaj čovjeka koji leži u sljedećoj sobi. Umrijet će za manje od sat vremena. Pažljivo ga gledaj dok budemo ulazili u sobu.” Od trenutka kad su njih troje ušli u sobu, umirući muškarac nije mogao odvojiti oči od privlačne mlade žene. Akbar je odmah shvatio.

Takva je moć osjetila. Toliko su jaka da ih ne možemo lako pobijediti ili odbaciti. Ako ne usmjerimo pravilno svoje energije, osjetila će nas zarobiti. Kad smo zarobljeni, ne možemo razviti više sposobnosti i nećemo iskusiti krajnje transcendentalno zadovoljstvo koje dolazi od ljubavi prema Bogu. Moramo naučiti preusmjeriti svoja osjetila tako što ćemo napraviti malu, jednostavnu promjenu, kao da mijenjamo stanicu na radiju. Izvorne energije još uvijek postoje, ali kanaliziramo ih na drugačiji način. Kad svojim osjetilima ponudimo viša zadovoljstva, možemo se na kraju osloboditi nižih želja.




Razvijanje “višeg ukusa”

Budući da smo svi po prirodi bića koja tragaju za zadovoljstvom, duhovni život nikada ne može biti samo stvar odricanja. Duhovni život mora postati proces preinake energije u kojem odbacujemo niža, materijalna zadovoljstva u zamjenu za duhovnija. Taj proces zamjene materijalnog uživanja višim duhovnim iskustvima naziva se razvijanje “višeg ukusa”. Tijekom procesa zamjene možemo postati nestrpljivi, pitajući se hoćemo li ikada doživjeti taj viši ukus. Naravno, budući da smo naučeni na uobičajenu zabavu, bilo bi nam draže da prvo imamo viši ukus, a onda odbacimo treperava, privremena zadovoljstva jer vjerujemo da ćemo na kraju ostati bez ičega.

Takvi strahovi znače da nismo spremni napustiti materijalne veznosti; naša sposobnost doživljavanja istinskih viših iskustava još nije sazrela. Ako i dalje prilazirno životu tražeći osjetilno zadovoljstvo i nadmoć ega, naš će duhovni napredak stagnirati. No ako shvatimo da u životu postoji nešto puno veće od materijalnog zadovoljstva, razvit ćemo strpljenje i nećemo dopustiti da nas ometu strahovi ili privremene zapreke.

Sljedeća nam analogija može pomoći. Ako očekujemo da nam netko da tisuću dolara, lako možemo postati vezani za svoje očekivanje. Možemo postati uznemireni ako se novac ne pojavi. Zbog toga možemo izgubiti prijateljstvo ili podići tužbu. S druge strane, ako nismo vezani za novac, već smo usredotočeni na prijateljstvo, možemo ostati otvoreni za mogućnost da će tisuću dolara možda stići ovaj tjedan ili sljedeći mjesec -ako uopće stigne. Tada ćemo biti ugodno iznenađeni ako novac uopće na kraju stigne.

Obično smatramo da su naši zahtjevi opravdani jer vjerujemo da smo središte svemira. Kad se tako ponašamo, širimo bolest zbog koje smo i došli u ovaj materijalni svijet. Ta je bolest naša želja da budemo Bog. Iako Gospodin zapravo posjeduje sve, mislimo da ovaj svijet pripada nama i da ga možemo upotrijebiti za osjetilno uživanje. Ne shTo vaćamo da smo ovdje da sve ponudimo natrag Gospodinu i na taj način izrazimo duboku zahvalnost za ono što nam je Bog dao.

To nam lijepo ilustrira priča iz Veda o mišu i mudracu. Mudrac je imao mistične moći i mogao je ispunjavati želje. Naravo, želje mogu biti opasne jer ono što tražimo često nije ono što uistinu i želimo. Ako nam netko odgovori na zahtjeve na neočekivan način, postat ćemo uznemireni. Želimo da sve ide po našem planu tako da možemo održati iluziju kontrole. U priči mladi je miš bio jako nesretan jer ga je neprestano ganjala mačka. Očajan, otišao je potražiti pomoć kod mudraca. Svima nam je poznata situacija tog miša jer smo svi ozbiljno zabrinuti u ovom ili onom obliku zbog problema koji nam ugrožavaju sigurnost ili sreću. Miš zamoli mudraca da upotrijebi svoje mistične moći kako bi spriječio mačku da ga dalje uznemirava. Mudrac uzvrati na neočekivan način pretvorivši miša u mačku i miš, koji je sada bio mačka radosno pobježe. No nakon kratkog vremena vrati se s novom žalbom jer su ga sada ganjali psi. Ponovno zatraži pomoć. Ovaj puta mudrac pretvori mačku u psa, koji odjuri s velikim olakšanjem. Ali gotovo isti tren napadoše ga tigrovi. Uplašen i nesretan, pas dojuri kod mudraca žaleći se da njegova rješenja nisu rješavala problem, već samo pogoršavala situaciju. Zatraži konačno rješenje koje će ga osloboditi svih tjeskoba. Ovaj puta mudrac ga pretvori u tigra. Međutim, odmah shvati svoju pogrešku vidjevši glad u tigrovim očima. Prije nego što je tigar mogao skočiti na njega, ponovno ga pretvori u miša.

Često u životu zamišljamo da bismo bili sretniji u drugačijoj okolini, no ubrzo shvatimo da svaka situacija ima svoje poteškoće. To je priroda materijalnog svijeta. Najmudrije je rješenje prihvatiti vlastitu situaciju, karmu – sa zahvalnošću i iskoristiti iskustvo da iz njega naučimo lekciju koja nam je potrebna da napredujemo.




Moć lažnog ega

Poput miša, većina nas nije zahvalna za teška iskustva i ne uči rado iz njih. Naš lažni ego stoji nam putu. Lažni ego je onaj vid nas koji vjeruje da je uživatelj, vlasnik i upravitelj svega, paradirajući s napuhnutim osjećajem vlastite važnosti i odbijajući predati se Božjoj volji. Kao što smo vidjeli, to može uzrokovati brojne nevolje i ometati naš  duhovni razvoj na brojne neočekivane načine. Vede nas poučavaju da je lažni ego jedan od osam materijalnih elemenata koji čine fizički svijet. Tih osam elemenata mogu se podijeliti u dvije skupine: grube i suptilne. Grubi su elementi oni koje smatramo fizičkim-zemlja, voda, zrak, vatra i eter. Suptilni su elementi psihološki i sastoje se od uma, inteligencije i lažnog ega i u mnogim su tradicijama poznati kao suptilno tijelo. Tih osam elemenata djeluju zajedno kao privremeni prekrivači vječne duhovne duše.

Prema vedskom učenju svemir je tako oblikovan da je svaki od tih materijalnih elemenata, prekrivača, deset puta deblji od prethodnog i deset ga je puta teže probiti od prethodnog. To znači da je deset puta teže proći kroz element vode, nego kroz element zemlje, deset je puta teže proći kroz element zraka, nego kroz element vode i tako sve do lažnog ega kroz koji je najteže proći. Puno je teže ovladati lažnim egom nego uspostaviti kontrolu nad grubim fizičkim elementima vode, zemlje, zraka, vatre ili etera.

Lažni je ego vrlo pametan i poprima mnoge oblike. Na primjer, ponekad ljudi izaberu naizgled duhovni način života, odreknu se mesa, intoksikacije i promiskuiteta, održavaju tijelo čistim i pravilno se ponašaju. No usprkos tome, važno im je svakome pokazati svoju vrlinu. Nije jako zabavno biti s takvim ljudima jer se drže kao da su uvijek u pravu podsjećajući nas na svoju superiornost: “Ti jedeš bijelu rižu? Ja to ne radim!” “Kako možeš trošiti toliko šećera? Ja ne jedem ništa što sadrži šećer!” Iako su se takve osobe možda oslobodile određenih negativnih ponašanja, još su uvijek pod utjecajem lažnog ega koji se tvrdoglavo prilijepio za nas i vrlo ga je teško rastopiti.

Bhakti Tirtha Swami
korišteni dijelovi iz knjige “Duhovni Ratnik 2 – Preobrazba požude u ljubav”

Naručite knjigu

DUHOVNI RATNIK II: Preobrazba požude u ljubav

DR2-wPostoji li nada u ovom poludjelom svijetu u kojem bjesne ratovi, u kojem su ljudi obuzeti strahom i očajem i u kojem je sam planet u krizi? Da, Bhakti Tirtha Swami odgovara potpuno sigurno. Duhovni ratnik II: Preobrazba požude u ljubav daje rješenje, pokazujući nam da različiti problemi imaju isti korijen: požudu. Kao želja za egocentričnim zadovoljstvom u svim aspektima života, požuda nas mami, zavarava i vodi u mnoge slijepe ulice u kojima se danas nalazimo. Lijek je ljubav — nesebična, bezuvjetna ljubav — i njezin nerazdvojni prijatelj služenje. Jesmo li spremni pobijediti požudu i pružiti ljubav drugim ljudima? Jesmo li spremni postati duhovni ratnici koji ublažavaju patnju na ovom planetu? Svatko od nas može pomoći. Ova nam knjiga pokazuje kako.

“U jednom trenutku svoga života svatko od nas mora se probuditi i suočiti s izazovom da bude ono što uistinu jest, da iz trenutka u trenutak pokazuje i izražava istinskog sebe. Jedini način na koji možemo riješiti probleme života, a koji možemo ostvariti, jest da imamo vječno znanje i istinu i da ih primjenjujemo u svim uvjetima. Sve što imamo u životu zaslužili smo. Ako želite ljubav, blaženstvo i oslobođenje, predlažem vam da sada započnete s ovom knjigom”. — Dr. Terry Cole-Whittaker, autor knjige: Ljubav i moć u svijetu bez ograničenja

200 stranica, indeks, rječnik, meki uvez, cijena 65 kn

Knjigu možete naručiti ovdje – http://duhovniratnik.com/duhovniratnik2/

Prethodna objavaJe li život kakav želimo moguć za nas?
Slijedeća objavaDnevni Jyotish Horoskop za 01.02.2015.
Bhakti Tirtha Swami
Bhakti Tirtha Swami (1950 – 2005), duhovni učitelj, diplomirani student psihologije i politike na Princetonu, autor serijala knjiga Duhovni Ratnik, Prosjak, Vodič za doba više svjesnosti, Osvrti na vedska učenja, stručnjak za međunarodne odnose i rješavanje sukoba, duhovni savjetnik mnogih visokih članova Ujedinjenih naroda i svjetskih vođa. Bio je predsjednik studentskog odbora na Princetone Sveučilištu te predsjednik Koalicije trećeg svijeta. U zapadnoj Africi je okrunjen kao tradicionalan vladar, a u SAD-u je bio osnivač i ravnatelj Instituta za primijenjenu duhovnu tehnologiju. Bio je član je Instituta za noetičke znanosti, Centra za informacije obrane, Saveza Ujedinjenih naroda za Ameriku, Zaklade Nacionalnog mirovnog instituta, Društva za budućnost svijeta te Globalnog foruma duhovnih i parlamentarnih vođa.

OSTAVI KOMENTAR

Ostavite svoj komentar!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.