befunky img 1766jpg 546dda00f3e2cPjevajuće tibetanske zdjele se koriste kao pomagala u širokom području koje obuhvaća spiritualnu praksu, religijske rituale, za osobno zdravlje, opuštanje, čisćenje prostora, u zvukoterapiji, reikiju, za balansiranje čakri…

atma.hr – 52




Općenito o tibetanskim pjevajućim zdjelama

Tibetanske pjevajuće zdjele povijesno možemo pronaći na raznim geografskim lokacijama koje uključuju Tibet, Nepal, Indiju, Butan, Kinu, Japan te Koreju. Također ih je moguće pronaći na području Himalaje, te su zbog toga poznate pod nazivom himalajske ili tibetanske pjevajuće zdjele. Danas se proizvode na području Nepala, Indije, Japana i Koreje.

Iako su ih tradicionalno u Aziji koristili budisti i tantristi, danas se pjevajuće tibetanske zdjele koriste kao pomagala u širokom području koje obuhvaća spiritualnu praksu, religijske rituale, za osobno zdravlje, opuštanje, čisćenje prostora, u zvukoterapiji itd.

U budističkoj praksi, tibetanske zdjele koristile su se u meditacijama i molitvama za prizivanje stanja transa i slično. Npr. kineski budisti koristili su pjevajuće zdjele kao pratnju drvenoj ribi tijekom pjevanja ili izgovaranja pojedinih rijeci iz sutra, mantri ili himni.

U Japanu i Vijetnamu zdjele se koriste u slične svrhe ili za određivanje određenog vremenskog perioda te kao znak za promjenu aktivnosti. Korištenje pjevajućih zdjela u Tibetu tema je o kojoj se često razgovara. Neki kažu da su se zdjele koristile za meditacije, dok se u drugim pričama zdjele spominju kao čaroban alat za osobnu preobrazbu kao i preobrazbu stvarnosti.

No, službeno u Tibetu nigdje ne postoje zapisi o korištenju zdjela u religijske svrhe osim zdjela za pohranu religijskog sadržaja. Prema posljednjim informacijama iz 2006. koje su objavljene na www.himalayanbowls.com, a koje je objavio Joseph Feinstein, slikovni zapisi o postojanju pjevajućih tibetanskih zdjela, datiraju još od pradavnih vremena.

Obzirom da se za broncu znalo još prije vise od 3000 godina prije nove ere, teško je utvrditi koliko su točno stari ovi instrumenti. Rijetki su sretnici koji u svojim privatnim kolekcijama posjeduju zdjele iz 10 i 12 stoljeća, što znači da su minimalno danas stare oko 800 godina.

atma.hr – 52




Kako svirati zdjelu

Tibetanske pjevajuće zdjele sviraju se laganim okretanjem drvene, plastične ili palice obložene kozom kako bi se dobio kontinuiran vibracijski zvuk, te popratni harmonijski tonovi.

Također ih je moguće svirati palicom čija je glava obložena mekom tkaninom kako bi se dobio efekt zvona. Zdjele po tonskim karakteristikama spadaju u grupu polifonih instrumenata, što znači da istovremeno mogu proizvesti nekoliko harmonijskih tonova zajedno s osnovnim tj. baznim tonom.

Polifone karakteristike postižu se kombinacijom više metala od čega svaki metal dodaje svoj harmonijski ton. Neke od zdjela, ukoliko su napravljene od visoko kvalitetne bronce, također mogu imati dobre polifone karakteristike, no danas vrlo često možemo pronaći zdjele koje su napravljene od jednostavnih legura koje tonski proizvode samo jedan harmonijski ton uz svoj osnovni.

Iako se vjeruje da su tehnike proizvodnje starih i antiknih zdjela izgubljene, još i danas postoje majstori koji ručno kuju zdjele prema drevnim i tajnim kovačkim receptima, uz razliku da danas koriste nešto drugačije vrste legura.

No kao i kod ostalih instrumenata, za zdjele također vrijedi pravilo “čim starije tim bolje”. Stare ili antikne zdjele proizvode vrlo topao i ugodan zvuk tj. bogate harmonije zvukova koje u pojedinim slučajevima jednim udarom palice mogu trajati i nekoliko minuta.

Izrada samih zdjela

Stare tj. antikne pjevajuće zdjele izrađivale su se po pravilu “panchaloha” što prema Sanskrtu znači “5 metala”. To su bili, bronca, te legure sastavljene od kositra, bakra, željeza i cinka, ali i ostalih metala. Također većinu antiknih zdjela čine i dodatni plemeniti metali poput zlata, srebra ili vrlo skupog nebeskog željeza, dobivenog iz meteorita i tektita.

Antikne zdjele odlikuju se vrlo bogatim multifonijskim i polifonskim tonalnim karakteristikama. Čim bolja kvaliteta bronce i ostalih legura, tim bolje tonalne karakteristike same zdjele.

Danas se vjeruje da su načini proizvodnje antiknih zdjela izgubljeni, no tu i tamo se još u kojem kutku Nepala i Indije pronađe majstor koji je u stanju iskovati zdjelu prema starim receptima. No neosporna je činjenica da je danas vrlo teško pronaći zdjele s komponentama nebeskog željeza te slobodno možemo reći da je veliki sretnik onaj tko ih ima u svojoj kolekciji.

Antikne zdjele čine podskup zdjela koje su se u širokoj upotrebi koristile na područjima sjeverne Indije, Nepala, Butana i Tibeta za jelo, kuhanje ili čuvanje hrane. Jedan od bitnih razloga zašto su se i antikne pjevajuće zdjele koristile u ovakve svrhe je sastav pojedinih metala koji posjeduju jaka antibakterijska svojstva poput bakra ili srebra.

Prema informacijama od “Himalayan sounds” iz 2008. tijekom proteklih stoljeća napravljeno je na milijune zdjela od kojih samo manji dio posjeduje kvalitetne tonske karakteristike poput medicinskih zdjela u kojima su se čuvale mandale biljnih sastojaka, zdjela s ravnim dnom te zdjela koristenih u raznim ceremonijama poput lingam zdjela koje u sredini imaju ugraviran simbol muškosti.

Antikne tibetanske pjevajuće zdjele možemo prepoznati i po izgledu tj. njihovim ukrasima poput crta, krugova ili prstenja ugraviranog na površinu zdjele. Dekoraciju je moguće pronaći i na vanjskom rubu, unutrašnjosti dna, gornjem vanjskom rubu ili vanjskom dnu zdjele.

Pjevajuće tibetanske zdjele proizvode se i danas, od čega su neke ukrašene, a neke dolaze bez ukrasa. Danas na zdjelama možemo pronaći razne religijske ikonografije, spiritualne motive i simbole poput najpoznatije tibetanske mantre “Om mani padme hum”, slike Buddhe i slično.

Nove zdjele rade se od bronce i drugih legura kao i kod antiknih zdjela, s tim da u današnjim zdjelama ne možemo pronaći srebro ili zlato. Vrlo kvalitetne zdjele dolaze iz Nepala i Indije. Također kvalitetne i dobre zdjele izrađuju se u Japanu i Koreji međutim teško ih je uvesti, te su stoga teško dobavljive i malo zastupljene.

Tibetanska pjevajuća zdjela

mini

Trenutan učinak centriranja i sinkronizacije obje polutke mozga.

Širina 9 cm / visina 5 cm
Težina: 204 gr
Materijal: bakar
Uključena drvena palica i jastuk.