Ponekad u snu vidimo nešto što još nismo nikada doživjeli niti čuli u ovom životu, ali sve te događaje smo doživjeli u različitim vremenima, na različitim planetima i pod različitim okolnostima. Kada duboko spavamo ili kada izgubimo svijest, zaboravljamo svoje grubo tijelo. Slično tome, pod djelovanjem kloroforma ili nekog drugog anestetika, osoba zaboravlja svoje grubo tijelo i ne osjeća bol ili zadovoljstvo za vrijeme kirurške operacije.
U Bhagavad-giti možemo pronaći vrlo interesantnu analogiju koja nam opisuje odnos našeg tijela i duše. Tako se spominje da je naše tijelo poput vrta, a duša kao vrtlar. Sve ovisi zapravo o vrtlaru jer s koliko devocije i ljubavi on održava svoj vrt takav će on i biti: čist, uredan, s mirisnim cvijećem i lijepo uredenom travom, a ukoliko je vrtlar nemaran tada vrt postaje neuredan, zapušten, prepun korova, otrovnih biljaka i nepokošene trave. Slično tome, kako djelujemo i koje aktivnosti vršimo u ovome svijetu, naše tijelo može biti zapušteno, osušeno, prepuno otrovnih biljaka i korova koji izrastaju u našem srcu ili pak, s druge strane, prepuno vrlina i odlika. Dakle, sve ovisi o vrtlaru, zapravo nama samima.
Naše različite želje i aktivnosti stvaraju karmičke sjemenke koje nas primoravaju na ponovno rađanje u materijalnom svijetu. Zato je od neizmjerne važnosti za svakoga od nas naučiti kako kontrolirati naše želje i kako ih pravilno usmjeriti. To je velika umjetnost opisana u vedskim spisima. Ljudi, pogotovo ovdje na Zapadu, ne shvaćaju ove jedinstvene suptilne zakone i većina ih odbacuje zakone karme i reinkarnacije. Na žalost, predrasude, dogmatizam, skepticizam i otvoreno suprostavljanje su pojave koje su neizbježne kada je riječ o ovako dubokoumnoj znanosti.
Misli i sanjarenja
Osoba koja posjeduje suptilni umni pokrivač razvija svakakve misli i predstave zbog svog prijašnjeg tijela. Ona ne može ništa zamisliti u svome umu, ako to nije opazila u prijašnjem tijelu. Kada čovjek poželi imitirati Boga njemu se pruža prilika da zadovolji svoju pogrešno usmjerenu želju za vladanjem nad materijalnom prirodom. To je početak njegovog pada.
Suptilno vozilo
Sve dok se nalazi u ovoj materijalnoj atmosferi duša posjeduje prijevozno sredstvo u obliku uma koji je skladište svih vrsta materijalnih želja. Takve želje se ispoljavaju u različitim tjelesnim oblicima. Možemo zaključiti da je um skladište naših prošlih želja, a ovo sadašnje tijelo smo dobili zbog naših prošlih želja. Slično tome, sve što želimo u ovom sadašnjem tijelu očitovat će se u slijedećem. Tako je um izvor različitih vrsta tijela.
Um – uzrok rađanja
Dakle, um je uzrok zbog kojeg živo biće stječe određenu vrstu tijela prema svom druženju s materijalnom prirodom. Po prirodi uma, može se shvatiti što je živo biće bilo u prošlom životu i koju vrstu tijela će imati u budućnosti. Tako um ukazuje na prošla i buduća tijela i postaje indeks informacija o prošlim i budućim životima. Ukoliko je osoba pobožna to znači da je njegovala pobožne aktivnosti u prošlom životu. Slično tome, ako netko ima um kriminalca, bio je kriminalac u svom prijašnjem životu. Na isti način, prema umu možemo shvatiti što će se dogoditi u budućem životu. Tako nam Bhagavad-gita (14.18) spominje da one osobe koje su utemeljene u vrlini postupno se uzdižu do viših planeta. One koje su u prirodnoj sili strasti i dalje žive na zemaljskim planetima, a one u neznanju odlaze u niže svjetove. Dakle, ako je osoba u vrlini, njene umne djelatnosti će je uzdići na viši planetarni sustav. Slično tome, ako ima mentalitet niske osobe, njen budući život će biti na vrlo niskom stupnju. Stanje uma ukazuje na živote pojedine osobe, kako u prošlosti tako i u budućnosti.
Snovi
Ponekad u snu vidimo nešto što još nismo nikada doživjeli niti čuli u ovom životu, ali sve te događaje smo doživjeli u različita vremena, na različitim planetima i pod različitim okolnostima. Prema vremenu i okolnostima, oni se spajaju tako da u snovima vidimo nešto čudesno što nikada nismo doživjeli. Na primjer, možemo vidjeti ocean na vrhu planine, ili možemo vidjeti da je ocean presušio. To su jednostavne kombinacije različitih doživljaja u vremenu i prostoru. Ponekad možemo vidjeti zlatnu planinu i to je posljedica našeg odvojenog doživljaja zlata i planine. U snu, pod utjecajem iluzije, kombiniramo ove odvojene doživljaje. Na taj način možemo vidjeti zlatne planine ili zvijezde po danu. Zaključak je da su sve to umne izmišljotine, iak0 smo sve to doživjeli u različitim okolnostima. One su se jednostavno spojile u snu.
Um bilježi informacije
Um živog bića nastavlja postojati u različitim grubim tijelima i u skladu sa željama živog bića za osjetilnim uživanjem, on bilježi različite misli. One se u umu pojavljuju zajedno u različitim kombinacijama i ponekad se te slike pojavljuju kao stvari koje nikada nismo čuli i vidjeli. Djelatnosti živog bića u tijelu psa mogu se doživjeti u umu drugačijeg tijela i stoga se živom biću čini da to nikada nije ni vidjelo ni čulo. Um nastavlja postojati iako se tijelo mijenja. Čak i u ovom životu možemo doživjeti snove našeg djetinjstva. Iako ovi događaji sada izgledaju čudno, trebamo shvatiti da su zabilježeni u umu. Zbog toga postaju vidljivi u snovima.
Osjetilne slike
Uzrok seljenja duše je suptilno tijelo, koje je skladište svih vrsta materijalnih želja. To je priroda uma – mišljenje, osjećanje i htienje. Osjetilne slike su zabilježene u umu kronološkim redom i ispoljavaju se jedna za drugom i zbog toga živo biće mora prihvatiti jedno tijelo za drugim. Um planira materijalno uživanje, a grubo fizičko tijelo služi kao instrument za ostvarivanje takvih želja i planova. Um je nivo na kome sve želje dolaze i odlaze.
Suptilno i grubo tijelo
Sve dok postoji suptilno materijalno tijelo sastavljeno od inteligencije, uma, osjetila, osjetilnih predmeta i posljedica materijalnih odlika, također postoji svjesnost lažnog poistovjećivanja i njen relativni cilj – grubo tijelo. Želje u suptilnom tijelu sastavljenom od uma, inteligencije i ega se ne mogu ispuniti bez grubog tijela koje se sastoji od materijalnih elemenata zemlje, vode, zraka, vatre i etera. Kada grubo tijelo nije ispoljeno, živo biće ne može djelovati pod utjecajem prirodnih sila – guna. Djelatnosti uma i inteligencije se nastavljaju zbog ispaštanja i uživanja suptilnog tijela živog bića.
Gubitak identificiranja
Kada se osoba nalazi u dubokom snu, kada izgubi svijest, kada pretrpi snažni šok zbog velikog gubitka, u trenutku smrti ili kada je tjelesna temperatura visoka – kretanje životnog zraka postaje obustavljeno. Tada osoba gubi znanje o poistovjećivanju tijela s osobenim bićem. Budalasti ljudi poriču postojanje duše, ali činjenica je da kada spavamo zaboravljamo identitet materijalnog tijela, a kada se probudimo zaboravljamo identitet suptilnog tijela. Drugim riječima, dok spavamo zaboravljamo djelatnosti grubog tijela, a kada smo aktivni u grubom tijelu zaboravljamo djelatnosti spavanja. Oba stanja – i usnulo i budno – kreacija su iluzorne energije. Osoba nema nikakve veze s djelatnostima sna ili djelatnostima takozvanog budnog stanja.
Kada duboko spavamo ili kada izgubimo svijest, zaboravljamo svoje grubo tijelo. Slično tome, pod djelovanjem kloroforma ili nekog drugog anestetika, osoba zaboravlja svoje grubo tijelo i ne osjeća bol ili zadovoljstvo za vrijeme kururške operacije. Analogno tome, kada iznenada pretrpi šok zbog velikog gubitka, zaboravlja svoje poistovjećivanje s grubim tijelom. U trenutku smrti kada se tjelesna temperatura povisi na 42 stupnja, osoba pada u komu i nije sposobna identificirati svoje grubo tijelo. U takvim slučajevima životni zrak koji kruži tijelom biva zagušen, a osoba zaboravlja svoje poistovjećivanje s grubim tijelom. Budući da nam nedostaje znanje o duhovnom tijelu, o kome nemamo nikakvo iskustvo, ne poznajemo djelatnosti duhovnog tijela i u neznanju skačemo s jednog pogrešnog nivoa na drugi.
Krunoslav Đurđević