Znate onaj osjećaj kada vas netko kritizira, a vi ne znate kako odgovoriti pa se kasnije sjetite što ste trebali reći. E, ako naučite ove tri fraze odmah ćete znati kako vratiti milo za drago.
Ne postoje savršeni ljudi i upravo zbog toga netko će uvijek pronaći razlog kako bi osudio ono što radite. Nažalost, kritike nikada nećete moći u potpunosti izbjeći, ali možete naučiti kako izvući važne lekcije iz njih, piše uspesnazena.com.
Ovo je nekoliko jednostavnih savjeta koji pokazuju način na koji bismo trebali reagirati na prigovore kako bi sama kritika, koja nam je upućena, bila za nas jedno korisno iskustvo.
Recite “Da!”
Kada nas netko izazove, prvo što bismo trebali učiniti je smiriti naše emocije i biti svjesni da svaka osoba ima pravo na svoje mišljenje. Ako je neka osoba skupila hrabrosti da nam kaže nešto što nije baš ugodno izreći, to znači da ta osoba želi uspostaviti dijalog s nama, te nas smatra dovoljno važnim kako bi se u isti upustila. Karakteristika ovog ponašanja je veća doza iskrenosti nego kod osoba koje uglavnom šute.
Pokušajte sagledati stvari iz tuđe perspektive i pronaći ono u čemu biste se mogli složiti s tom osobom. Osoba koja nekome upućuje kritiku automatski očekuje odbijanje – to je u ljudskoj prirodi. I kada ta ista osoba čuje riječi “hvala ti” umjesto odbijanja i otpora, ostat će zbunjena u najpozitivnijem smislu.
Kada kažemo “DA”! na nečiji prijekor, trebali bismo se pripremiti i započeti jedan konstruktivan dijalog s osobom s druge strane.
“Ali…”
Nečija kritika se ne podudara uvijek s našim stavovima i razumijevanjem određene situacije. Upravo zato je izuzetno bitno otvoreno iskazati svoje mišljenje. Trebalo bi se fokusirati na isticanje objektivnih informacija, a ne pokušavati opravdati se, jer u tom slučaju ostavljate dojam da ni sami ne razumijete što se događa.
Ljudi su voljni prihvatiti puno toga ako im se ponudi objašnjenje na pristojan i prihvatljiv način. Upravo to može pomoći nekome da vidi situaciju iz drugačije perspektive i uzme naše mišljenje u obzir.
Riječ “ali” nam pomaže kada je potrebno zauzeti stav kojim iskazujemo da se ne slažemo sa svim što druga osoba govori. Čak i ako smo svjesni da druga osoba ima pravo da nas kritizira, nismo prisiljeni prihvatiti kao istinu sve što ona govori.
“Mogli bismo…”
Kada smo saslušali kritiku te jasno izrazili naše mišljenje, važno je zajednički donijeti odluku o tome što bismo trebali sljedeće učiniti. Kako bismo pomogli drugoj osobi da uvidi da nismo podigli zid pred njenim idejama ili osjećajima, trebali bismo joj predložiti konkretne i konstruktivne ideje.
Ako odgovaramo na kritiku redoslijedom gore navedenih načina, negativna reakcija zapravo može imati pozitivan efekt jer nam pomaže da uvidimo u kojim se područjima možemo popraviti. I ono puno važnije, ovaj proces je izuzetno koristan u izgradnji kvalitetnijih odnosa s drugim ljudima.
Imate pravo na grešku
Naravno, slušanje kritika nije jednostavno, a još je teže osigurati pozitivan ishod istih. Neki ljudi smatraju da su i najbeznačajnije kritike dovoljan razlog da se smrtno uvrede ili prekinu odnos s nekim. Što je pojedinac zreliji, više će dopuštati drugima da izražavaju najrazličitija mišljenja o njemu i onome što radi. On shvaća da je samo čovjek koji može pogriješiti.
Svi imamo pravo na greške u svakodnevnom životu i ne moramo trošiti toliko energije pokušavajući ih sakriti od sebe i drugih. Što manje strahujemo od grešaka, doživljavat ćemo manji stres, a naše će prilike za uspjeh i njegovo postizanje biti neusporedivo veće.
Ako smo spremni na mogućnost da nas netko kritizira, povećavamo korist od informacija s kojima smo voljni suočiti se i s ljudima koje smo spremni uključiti u naše živote. Ovo, u konačnici, znači da tako možemo napredovati i rasti kao pojedinci.