Ništa ne govori da je jesen stigla kao dolazak mandarina na tržnice. Mandarinu možemo slobodno nazvati caricom jeseni, jer uz to što je jako ukusna, ova voćka sa sobom nosi i bezbroj blagodati za vaše zdravlje. Mandarina je omiljena, osim zbog sočnog i slatkog mesa i zbog laganog guljenja prilikom kojeg se oslobađa lijepi miris eterične kore koja se koristi svježa, sušena ili nakon kuhanja u šećernom sirupu za ukrašavanje kolača i slastica.

Vrste i karakteristike

Mandarina ili mandarinka (lat. Citrus reticulata) je biljka iz porodice Rutaceae, a pripada rodu Citrusa. Mandarine su zimzelene biljke, narastu do oko 3 metra visine, sa širim listovima od ostalih citrusa. Najbolje uspijeva u suptropskim krajevima jer je osjetljiva na hladnoću, posebno na temperature ispod ništice.

U hrvatskim krajevima mandarina najbolje uspijeva u dolini Neretve gdje su odlični uvjeti za plantažno uzgajanje vrlo kvalitetnih sorti unšiu mandarina koje se uzgajaju od 1934. godine. Sorta unšiu (Unshiu, Satsuma) je sortna grupa japanskih mandarina, kojih ima više od 200. Zbog otpornosti na hladnoću (može izdržati kraće periode hladnoće i do -10°C) postala je glavna sorta uzgoja u hrvatskim krajevima, posebno u dolini Neretve.

Cvjeta rano s mirisnim bijelim cvjetovima. Plodovi su sočni i slatki, skoro bez sjemenki. Sazrijeva u jesen.

U nešto manjem obujmu u nas se uzgajaju i druge sorte kao što su klementine (na Dubrovačkom području poznat kao aleksandrin) i sorta havana (domaća mandarina, narančin).

Sorta havana kasno sazrijeva, u siječnju ili čak veljači, plod je pun sjemenki, te ga mnogi zbog toga izbjegavaju. Vrlo je mirisan i boljeg okusa od sorte unšiu.

Klementina

Klementina je mješavina slatke mandarine i gorke naranče. Prema priči, nekoliko je teorija porijekla. Prema jednoj križanje je 1890 za rukom pošlo francuskom katoličkom svećeniku Clémentu Rodieru, a prema drugoj verziji isti je voćku pronašao u svom vrtu 1912. Treća kaže da da klementine stižu iz Alžira, i da nose ime po francuskom pateru Pereu Clémentu iz trapističkog samostana u Alžiru.

Klementina je manje otporna na hladnoću, plodovi su joj slađi i ukusniji od sorte unšiu, bez sjemenki. Manja je od mandarine te je crvenkaste boje, a sazrijeva negdje oko prosinca.

Klementina

Energetska i nutritivna vrijednost

Energetska vrijednost 100 g svježe mandarine iznosi 53 kcal / 223 kJ. Od toga sadrži 13,3% ugljikohidrata, 0,8% proteina i 0,3% masti.

Od minerala u mandarini se nalaze kalcij (37 mg što čini 5% RDA), željezo (0,15 mg što čini 1% RDA), magnezij (12 mg što čini 3% RDA), fosfor (20 mg što čini 3% RDA), cink (0,07 mg što čini 0,7% RDA), bakar (0,04 mg što čini 4% RDA) i mangan (0,04 mg što čini 2% RDA).

Od vitamina mandarina sadrži vitamin C (27 mg što čini 34% RDA), tiamin (0,06 mg što čini 5,5% RDA), riboflavin (0,03 mg što čini 2% RDA), niacin (0,4 mg što čini 2,5% RDA), pantotenska kiselina (0,2 mg što čini 3% RDA), vitamin B6 (0,08 mg što čini 6% RDA), folna kiselina (66 mcg što čini 33% RDA), vitamin A (206,4 mcg što čini 26% RDA) i vitamin E (0,2 mcg što čini 2% RDA). Od ostalih nutrijenata mandarina na 100 g sadrži 1,2 g vlakana i karotenoide lutein+zeaksantin 138 mcg.

Ljekovitost

O tome koliko su plodovi citrusa zdravi slušamo od djetinjstva. Prva asocijacija uz citruse je vitamin C. Među narodom se uvriježilo mišljenje da liječi prehladu, iako to nije znanstveno potvrđeno, može ublažiti simptome i ubrzati oporavak. Uz vitamin C mandarina, ali i ostali citrusi sadrže vrlo zanimljivu skupinu flavona kao što su hesperidin, tangeretin i nobiletin. Ovi nutritivno vrlo vrijedni sastojci nalaze se s unutarnje strane kore i u pulpi plodova. Kako bi se maksimalno iskoristila korica mandarine najprije ju treba dobro oprati, zatim osušiti i samljeti ili grubo naribati te ostaviti u hladnjaku i koristiti prema potrebi. Predlažemo da koricom obogatite sokove, juhe, jela od riže ili tjestenine, također se može dodati maslinovom ulju i začinima za marinadu.

Zahvaljujući sinergijskom djelovanju vitamina C i flavona mandarina posjeduje vrlo snažna antioksidacijska svojstva. Konzumiranjem mandarine potiče se zdravlje imunološkog sustava i reducira štetno djelovanje radikala na DNA, koje može uzrokovati rak i ubrzati proces starenja.

Znanstvena istraživanja su potvrdila da je vitamin C osobito značajan kod usporavanja pojave raka debelog crijeva, ali i kod upalnih stanja kao što je astma, osteoartritis ili reumatoidni artritis.

Hesepridin se istražuje kao prirodna, netoksična alternativa lijekovima koji štite organizam tijekom radioterapija, jedna iranska studija utvrdila je da se štetnost radijacije smanji za 33%.

Znanstvenici s Tokyo College of Pharmacy tvrde da tangeretin može pomoći u procesima reduciranja razvoja stanica leukemije, bez štetnog djelovanja na zdrave stanice.

Mandarina je izvor i narančastog karotenoida beta-kriptoksantina koji može značajno smanjiti rizik od pojave raka pluća. Studija objavljena u Cancer Epidemiology, Biomarkers and Prevention povezala je hranu bogatu kriptoksantinom sa smanjenim rizikom od pojave raka pluća za 37% u pušača. Istraživanja koja se provode u Japanu pokazala su da sok od mandarine štiti oboljele od hepatitisa C od raka jetre.

Limonin iz mandarine još je jedan u nizu vrlo zanimljivih fitonutrijenata koji se lako probavljaju i oslobađaju u probavi. Istraživanje provedeno u australskom istraživačkom institutu CSIRO utvrdilo je da je najjače djelovanje na reduciranje pojave raka usta i grla, a prema istraživanjima moguće ih je smanjiti čak i za 40-50%

Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) preporuča konzumaciju citrusa za očuvanje zdravlja kardiovaskularnog sustava. Prisutni nutrijenti sprečavaju oksidaciju kolesterola i nakupljanje na stjenke arterija, koje može uzrokovati moždani ili srčani udar.

Mandarine imaju i određeni udio vlakana, koja osim što doprinose snižavanju kolesterola, korisna su i za ublažavanje konstipacije, simptoma koji se javlja kod oboljelih od sindroma iritiranog debelog crijeva, daju osjećaj sitosti te na taj način pomažu u reguliranju težine. Mandarina ima relativno nizak glikemijski indeks što znači da se prirodno prisutan šećer polako otpušta u krvi, stoga se mogu preporučiti kao međuobrok oboljelima od dijabetesa.

Osim toga sastojci mandarine pozitivno djeluju i na kognitivno zdravlje, jer poboljšavaju funkcije mozga i doprinose boljem pamćenju.

Nadalje studija objavljena u British Journal of Nutrition utvrdila je da su žene koje su pile 0,5-1L soka od citrusa, imale povećano izlučivanje limunske kiseline i na taj način reducirale formiranje bubrežnih kamenaca. Konzumiranjem mandarine doprinosi se zdravlju probavnog sustava jer prisutni antioksidanti smanjuju mogućnost infekcije koje uzrokuje bakterija Helicobacter pylori odgovorna za nastajanje čireva i time povećava rizik od pojave raka želuca. Tonik od mandarine potiče rad metabolizma i jetre te na taj način i olakšava apsorpciju nutrijenata.

Eterično/esencijalno ulje mandarina

Aromatično esencijalno ulje mandarine prirodan antiseptik, štiti organizam od opasne bakterije Staphylococcus aureus. Esencijalno ulje mandarine doprinosi i ublažavanju bolnih grčeva u dišnom, probavnom i živčanom sustavu. Ulje se može koristiti i za vanjsku primjenu i oralno.

Mandarine imaju smirujući utjecaj na živčani sustav te se preporučuju kod nervoze, stresa, a i ublažavanja alergijskih reakcija.

Razlikuje se ulje crvene i ulje zelene mandarine.

Oba ulja se dobivaju hladnim tiještenjem usplođa („kore“) mandarine. Ulje zelene mandarine se dobiva od još nezrelog (zelenog) ploda kada je veličine oraha, dok se za ulje crvene mandarine tiješte zrele mandarine. Djelovanje ulja crvene i zelene mandarine je slično, ali ipak postoje stanovite razlike na koje treba obratiti pažnju.

Eterično ulje crvene mandarine

Umirujuća svojstva

Eterično ulje crvene mandarine sadrži male količine N-metilantranilata koji pokazuje snažna umirujuća svojstva. Umanjuje nemir, naročito kod hiperaktivne djece. Ulje je vrlo blago i iz tog razloga je vrlo pogodno za malu djecu, pa čak i bebe. Pomaže kod nesanice, stresa i depresija.

Uz oralnu upotrebu, za nesanicu možete koristiti i difuzer, pomoću kojeg možete ispuniti spavaću sobu finim sprejom ulja mandarine – to je pogodno (i preporučljivo) i za dječju sobu.

U stresnim situacijama jednostavno utrljajte 1-2 kapi mandarine na solarni pleksus i zapešća (čistog eteričnog ulja, bez dodatka biljnog ulja). Jednu kap možete staviti i na vrat, kako bi udisali taj „veseli“ miris citrusa.

Tonik probavnog sustava

Eterično ulje crvene mandarine je izvrstan tonik probavnog sustava. Pomaže lošoj i usporenoj probavi, te ublažuje grčeve. Ulje ima blago djelovanje, pa se može koristiti i kod male djece.

Dermatologija

Obzirom da nekada vlada pomutnja po pitanju citrusa, važno je napomenuti da eterično ulje mandarine nije fototoksično i slobodno se može nanositi na kožu prije izlaganja suncu.

Eterično ulje crvene mandarine je odličan dodatak mješavinama za sprečavanja strija za vrijeme trudnoće. Manje je poznato i da se koristi za njegu masne kože jer regulira lučenje sebuma. Revitalizira i kožu s proširenim i začepljenim porama.

Eterično ulje zelene mandarine

Osnovne razlike zelene i crvene mandarine

Ulje zelene mandarine ima djelovanje slično ulju crvene mandarine: također umiruje, pomaže kod probavnih problema i može se koristiti za njegu kože.

Prva razlika koja se može primijetiti je pomalo drugačiji miris od mirisa crvene mandarine na koji smo se svi naviknuli. Zelena mandarina miriši malo više „oporo“, neki je opisuju da ima „zeleniji“ miris od crvene mandarine.

Ulje zelene mandarine je još blaže od crvene, pa je zaista idealan odabir za bebe i stare osobe, kod kojih se ne mogu koristiti agresivnija ulja.

Slijedeća razlika je da zelena mandarina učinkovitije djeluje na probleme probavnog sustava od crvene mandarine.

Djelovanje zelene mandarine na probavni sustav

Zelena mandarina stimulira probavu i djeluje kao blagi spazmolitik. Naročito je dobro koristiti za grčeve i kolike kod beba i male djece.
Koristi se za smirenje mučnine u želucu i ublažavanje bolova u crijevima.
Također stimulira i jetru, te se može koristiti za regulaciju metaboličkih procesa kao i za uklanjanje masnoća krvnih žila.
Smanjuje nadutost, a prema nekim izvorima sprečava i morsku bolest.

Za sve probavne smetnje eterično ulje zelene mandarine bi se trebalo uzimati oralnim putem (osim kod beba i djece). Dermalno nanošenje će biti manje učinkovito.

Kupovanje i čuvanje

Pri kupnji mandarine prvenstveno morate obratiti pozornost na sjajnu narančastu koru, a izbjegavajte plodove s oštećenom korom. Birajte plodove koji su teški za svoju veličinu jer je to garancija, da sadrže više soka i da su nedavno ubrani.

Mandarine nisu izdržljive kao ostali agrumi, a u hladnjaku se mogu pohraniti do tjedan dana.

Mandarinu osim svježu, možete kupiti i konzerviranu u kompotu ili prerađenu u džem i sirup za napitke.

Uzgoj mandarina

Mandarini odgovaraju dobro drenirana tla lakše teksture. Najprikladnija su ilovasta ili pjeskovito-ilovasta plodna tla, te osunčani položaji, zaštićeni od vjetra.

Za uzgoj mandarine u posudi je najprikladnija južna strana sa mnogo svjetlosti. U zimskom razdoblju potrebno ih je unijeti u zatvorenu svjetlu prostoriju (najbolje na ostakljeni balkon), gdje je temperatura do 10°C. Uslijed nedostatka svjetlosti biljka može odbaciti lišće, pa je ogoljele grane potrebno prikratiti, kako bi iz istih početkom proljeća potjerali mladi izdanci.

Od travnja do kolovoza agrume treba gnojiti jednom tjedno, najbolje posebnim gnojivom za agrume. Ako je biljka neishranjena, njezino lišće je žute boje. U rujnu prekidamo s gnojidbom i zalijevamo ih umjereno, tj. pustimo zemlju da se osuši između dva zalijevanja. Tijekom ljetnih vrućina zalijevamo ih češće.

Budući da se agrumi u posudama uzgajaju i kao ukrasne biljke, njihova je rezidba važna iz estetskih razloga. Ona se sastoji u oblikovanju kuglaste krošnje i prorjeđivanja. Krošnje se prorjeđuju svake godine potkraj zime, prije početka vegetacije. Režu se grane koje su predugačke ili rastu prema unutrašnjosti.

Jela s mandarinom

Marmelada od mandarine

Mandarina se najčešće konzumira svježa neposredno nakon što je oguljena. Mandarina je omiljena, osim zbog sočnog i slatkog mesa, i zbog laganog guljenja prilikom kojeg se oslobađa lijepi miris eterične kore koja se koristi svježa, sušena ili nakon kuhanja u šećernom sirupu za ukrašavanje kolača i slastica.

Uz plasman svježih plodova, izdvajaju se mandarine za sok ili pak marmeladu od mandarine, koja je čest dodatak brojnim slasticama.

Mandarine se često koriste u voćnim salatama, kao kriške prelivene ili uronjene u čokoladu, česti su ukras na tortama od čokolade i kolaču od sira.

Mandarine se izvrsno slažu s jabukama, kruškama, narančama, orašastim voćem (sjeckani bademi i orasi), ali i brojnim čajevima. Kod pripreme slanih jela izvrstan je sastojak salatama od povrća i tjestenine, kojima daje dozu svježine i egzotike.

Jutarnji sok

Svježe iscijeđen sok mandarine savršen je odabir za fresh početak dana. U 100 g soka od mandarine ima 180 mg kalija, 18 mg kalcija, 8 mg magnezija, 14 mg fosfora, a tu su i željezo, cink i bakar, uz obilje antioksidativnih fitokemikalija.

Ako ste tijekom tjedna izloženi stresu, neprimjerenoj prehrani i poteškoćama u probavnom sustavu, predlažemo “vikend” detoksifikaciju organizma uz mirisne mandarine.

Sok od mandarine

Započnete li subotu, nedjelju i ponedjeljak napitkom po ovom savjetu, u novi radni tjedan možete krenuti potpuno spremni.
Citrus cocktail

2 naranče
2 mandarine
½ limuna
grančica svježe mente

Oguljenim narančama i mandarinama uklonite koštice i iscijedite ih u sokovniku, zajedno sa svježom mentom.

Ukoliko nemate svježu mentu, sok možete razrijediti s 50 ml čaja od mente, koji ste prethodno ohladili, a priprema se tako da se u 50 ml vrele vode uroni jedna filter vrećica čaja od mente.

Napomena: djeci i starijim osobama uvijek planirajte napitak od pola količine soka i isto toliko vode.

U svježim mandarinama i soku od mandarina može se nesmetano uživati bez straha od povećanja tjelesne mase, a uz jamstvo unosa obilja dragocjenih nutritivnih tvari.

Mandarine za zimu

Važno je koru mandarine – ne bacati. Ukoliko se radi o neprskanom plodu, oguljenu koricu nasjeckajte na komadiće te osušite u zaštićenom prostoru. Osušena kora mandarine može se tijekom dugih i oskudnih zimskih dana dodavati u kolače, kompote, čajeve ili u kupke za oporavak.

Kora mandarinu čuva od propadanja, tako da mjesecima možemo konzumirati mandarine za zdravlje i ljepotu. Ukoliko su primjereno skladištene, mandarine mogu sačuvati svoju aromu i nutritivne tvari koje su savršene za očuvanje zdravlja, ali i za uspješan i brz oporavak ukoliko nas zimske viroze i gripa ne zaobiđu.

Mandarinci – ušečerena korica mandarine
Prethodna objavaRođen na današnji dan: Život i djelo Mahatme Gandhija
Slijedeća objavaPrišao je glazbenicima i nešto im rekao: Nakon toga se dogodila predobra stvar!
Atma
Učinite od svog života ono najbolje što on može biti - nevjerojatno iskustvo, ispunjenje i putovanje. Stvorite ravnotežu tijela, uma i duše - budite svoji, živite slobodno, njegujte znanje, cijenite iskustvo, volite i budite sretni...

OSTAVI KOMENTAR

Ostavite svoj komentar!
Please enter your name here

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.