Animus ili podsvjesni muškarac u kojeg se žena zaljubljuje, u prvotnom ili primitivnom obliku se prikazuje kao, strašni autoritet, tiranin i kao lovac ubojica u bajci poput lika iz Snjeguljice.
Najviše je to tema u snovima, a u stvarnom životu u mladosti žena ne preispituje ovu figuru već joj slijepo vjeruje. Žena s druge strane, ima za zadatak da služi životu i poziva muškarca u život.
Anima se u pričama pojavljuje kao život, a vrlo rijetko se pojavljuje kao mlada otrovna ili opasna žena. Ona je za muškarca, arhetip života. Zato muškarac voli i očekuje smijeh od žene i želi je učiniti sretnom. U primitivnom i negativnom obliku, Animus je suprotnost. On ženu odvlači od života, ubija život u njoj. Povezan je sa zemljom duhova ili Hadom (bogom podzemnog svijeta) u kojeg su vjerovali Grci.
Dakle, kada se žena osjeća depresivno, njome vlada Animus koji ju je odveo od života. On u ženi stvara osjećaj izmučenosti i nesposobnosti za nastavak života i to je najlošiji utjecaj Animusa na ženu. On donosi prekide i tjera ženu da raskine veze sa vanjskim svijetom.
Često se javlja u obliku nevidljivog oca i unutarnjeg kritičara koji ženi govori da ono što sad ima nije dovoljno i da treba ići na boljeg partnera. To je znak opsjednutosti Animusom. Ova slika Animusa je nerazvijena slika u žene koju tek kroz razne životne padove tek treba osvijestiti i vidjeti njegovu pozitivnu stranu osvještavajući volju koju onda koristi za slobodnu odluku koja svoju svrhu nalazi jedino u ljubavi.
Dakle, neosvješteni Animus se manifestira tako da ženi dolaze mnogi prosci, ona ih odbija ili napušta svakog muškarca. Kod muškaraca takav utjecaj imaju majke, gdje se žene u prisustvu takvih muškaraca mogu osjećati nedovoljne privlačnim.
Animus djeluje kao kompleks oca gdje žena, da bi se oduprijela jakom utjecaju, bira inferiorne ljubavnike.
Često se u snovima i bajkama Animus javlja u obliku oca ili starca koji se pretvara u mladića. To je ono što žena treba shvatiti i razbiti sliku oca i ugledati nasuprot sebe partnera. Kada žena osjeća agresiju, znači da je opsjednuta Animusom ili kada je “muževna” ili rastresena ili nije posve prisutna, tada žena napola spava i na čarobnom je putovanju sa svojim ljubavnikom Animusom.
S druge strane, neke žene osjećaju agresiju Animusa, ali ga ne žele pustiti van. Pošto znaju da ga ne mogu pobijediti, drže ga podalje i tako postaju krute, konvencionalno ispravne, zatvorene u sebe. To je isto tako osakaćenost i reakcija na Animusa.
Još jedan aspekt opsjednutosti Animusom jest kad žena lijeno sanjari i mašta o željenom ili pak smišlja zavjere i spletke. Često vidimo takve žene da opsjednuto gledaju tv sapunice ili ulaze u tuđe veze.
Animus se može pojaviti kao siromašan lik kojeg u bajkama nalazimo kao kakvog slugu ili prosjaka. On ženu tako tjera da povjeruje da ni sama nema ništa. Ona ustvari ima predrasudu o nesvjesnom ili unutarnjem životu, a to rezultira beskonačnom kritičnošću ili samokritičnošću.
Također, Animus može uvjeriti ženu da živi daleko iznad njenih stvarnih mogućnosti jer nije dobila velike ideale koje si je stavila kao imperativ. Recimo, žena se uda za siromašnog čovjeka kažnjavajući sebe jer se nije uspjela udati za bogatog čovjeka, ali nastavlja dalje sanjati o velikom bogatstvu i slavi.
Opsjednutost Animusom ženu dovodi da radi muški posao, a zauzvrat je Animus vraća ženskim djelatnostima. Postoji situacija kada Animus tjera da radi muške poslove i zauzvrat joj daje ženstvenost. Ukratko, opsjednutost žene Animusom je otuđuje od muškarca i napor da ostvari dobar emotivni odnos, postaje sve bolniji.
Da bi žena osvijestila Animus, mora napustiti nepopustljivost, te pokušati nadoknaditi ono što je izgubljeno u prošlosti. To je ostatak djetinjeg razmišljanja u kojem misli da joj se drugi moraju diviti i to predstavlja njenu nesposobnost da cijeni svoju stvarnu vrijednost.
Žena kroz asimilaciju Animusa dolazi do vlastite dubine i ženstvenosti. Žena svojim razvojem može otkriti dublji aspekt svoje prirode što je dovodi do toga da cijeni sebe na način da više ne može izabrati inferiornog i infantilnog muškarca, tj. dječaka.
Nikola Žuvela, vedski-jyotish.net