Jeste li vegetarijanka? Pitate se možete li nastaviti s vegetarijanskom prehranom  u trudnoći i roditi zdravo dijete?

Istraživanja pokazuju da žena koja se hrani dobro isplaniranom vegetarijanskom prehranom tijekom trudnoće može imati potpuno zdravo dijete. Sve što treba je hraniti se raznoliko i u dovoljnim dnevnim količinama unositi one tvari koje su potrebne u tom posebnom razdoblju.

 

Svi podaci u vezi vitamina i minerala, njihove dnevne potrebe za vrijeme trudnoće te djelovanje u organizmu kao i nedostatak prikazani su u tablici.

Tablica 1.

NazivNamirnicePotrebe u trudnoći dnevneNapomena
Vitamin Amrkva, špinat, mango, repa, peršin, dinja, punomasno mlijeko, obogaćeni margarin, maslac, rajčica700 mikrogramaU skuhanoj se mrkvi vitamin (beta-karotin) lakše apsorbira
Vitamin B1 tiaminpivski kvasac, pšenične klice, integralna pšenica, orasi, bademi, mahunarke1 mgPšenicu ne predugo kuhati jer se onda uništava vitamin
Vitamin B2 riboflavinspirulina (alga), pivski kvasac, orasi, pšenične klice, badem, gljive, avokado1.6 mgVitamin osjetljiv na svjetlost, toplinu
Vitamin B6 piridoksinpšenične klice, orasi, integralna zob, soja, avokado, banane, melasa, gljive1.3 mg_
Vitamin B12 cijanokobalaminspirulina (alga), pivski kvasac, pivo (bezalkoholno), sir, jogurt, mlijeko, soja, riba, pšenica1.6-2.6 mikrograma_
Vitamin C sorbinska kis.šipak, kivi, paprike, kupus, agrumi, jagode, mango, špinat, rotkvice, rajčice, grašak, ananas, trešnje, crni luk55 mgRazgrađuje se kod prejakog kuhanja
Vitamin D kalciferolriba, riblje ulje, obogaćeno mlijeko, maslac10 mikrogramaSunčeva svjetlost aktivira provitamin u koži
Vitamin E tokoferolsuncokretovo ulje, ulje kukuruznih klica, badem, soja, maslinovo ulje, orasi, pšenica, pšenične klice, integralne žitarice20 mg_
Vitamin Klistovi repe, kupus, kelj, zelena salata, špinat, grašak, sir, mlijeko70 mikrogramaStvaraju ga crijevne baktrije
Kalcijsezam, soja u zrnu, badem, lješnjak, kačkavalj, bijeli sir, mlijeko, jogurt, vrhnje, pire od kikirikija700 mgOksalna kiselina otežava apsorpciju (kakao, špinat, blitva)
Željezomelasa, marelice, zelene mahune, grožđice, alga spirulina, pivski kvasac, sojino brašno, sezam30 mg i višeNalazi se u obliku 2 i 3-valentnog željeza i oboje se teško resorbira
Cinkpšenica, orasi, luk, žitarice, suncokretove sjemenke, mlijeko7mgCink životinjskog porijeka se bolje apsorbira
Folna kiselinašpinat, šparoge, zelena salata, endivija, avokado, banane, naranče, orasi400 mikrogramaAlkohol poništava djelovanje kao i barbiturati, antikancerogeni lijekovi
Vodagazirana i negazirana, limunada, sok od naranče, voćni sokovi1.5-2 litreJako je bitan dovoljan unos vode u organizam

Napomena: svi podaci o dnevnoj potrebi za vitaminima i mineralima uzeti su iz preporuke Europske komisije objavljene u Izvještajima za ljudsku ishranu (Bruxelles, 1993.).

Tablica 2.

NazivFunkcija u organizmuPosljedice nedostatka
Vitamin AStvaranje pigmenta vida u retini, održava kožu i sluznicu zdravom, antioksidantno djelovanje, potreban za razvoj zubi, kose i noktiju, bitan je za rast i razvoj štitnjačeNedostak smanjuje vid noću (“kokošje slijepilo”); hipervitaminoza uzrokuje trovanje
Vitamin B1 tiaminSagorijevanje ugljikohidrata, osnovni faktor u funkciji živčanog sustava, održava zdravlje želuca i crijevaNedostatak izaziva razdražljivost i živčanu neuravnoteženost; beri-beri; kod bolesti i infekcija se povećava potreba
Vitamin B2 riboflavinKatalizator u kemijskim reakcijama neophodnim za iskorištavanje ugljikohidrata i proteina; kod začeća i prvih dana nakon toga bitan za normalan rast i razvoj plodaNedostatak dovodi do usporavanja rasta, propadanja kože i retine (slabljenje vida)
Vitamin B6 piridoksinRegulira metabolizam proteina, posebno u živčanim tkivima, jetri i koži, sudjeluje u stvaranju crvenih krvnih stanicaNedostatak-umor, nervoza, anemija, kožna oboljenja
Vitamin B12 cijanokobalaminJedini koji sadrži kobalt, uz folnu kiselinu neophodan za stvaranje crvenih krvnih stanica i dobro funkcioniranje živčanog sustavaNedostatak-anemija, degeneriranje živčanih vlakana leđne moždine
Vitamin C sorbinska kis.Vitamin vegetarijanaca, aktivira funkcije svih stanica, antioksidans, koči proces starenja stanice, pospješuje apsorpciju željeza u crijevima, jača obrambeni sustav, neutralizira otrove iz krvi, potpomaže zarastanje rana, važan za jaku placentuNedostatak-bolest skorbut, slabija otpornost na infekcije, krvarenje desni i kože, fizički i intelektualni zamor, usporen rast djeteta
Vitamin D kalciferolOlakšava apsorpciju kalcija, doprinosi okoštavanju ugrađivanjem kalcija iz krvi u stanice kostiju, sunčeva svjetlost aktivira provitamin u kožiNedostatak-omekšavanje i deformacija kostiju, rahitis; hipervitaminoza-kalcifikacija bubrega i srca, smrt
Vitamin E tokoferolAntioksidans, štiti stanice od starenja i raka, sudjeluje u stvaranju spermatozoida i jajne stanice, poboljšava sposobnost spetmatozoida da oplodi jajnu stanicu, olakšava funkciju živčanog sustava i hipofizePreporučuje se ženama koje imaju pobačaje
Vitamin KDjeluje u jetri, sinteza bjelančevina za zgrušavanje krvi, sprječava krvarenjeNedostatak-zapaža se samo kod nedonoščadi i nekih bolesti probavnog trakta
KalcijGradi kosti i zube, sudjeluje u prenošenju živčanih impulsa posebno iz srca, omogućava srčani ritam, neophodan za koagulaciju krvi, sprječava preveliku kiselost krviNedostatak-grčevi mišića, poremećaj srčanog ritma, razdražljivost, osteoporoza, bol u zglobovima, ispadanje zubi
ŽeljezoGradi hemoglobin, crvena krvna tijela, bolje se apsorbira uz vitamin CNedostatak-anemija, specifično za trudnoću, povećati unos!
CinkPomaže kod stvaranja enzima i bjelančevina, potreban za kontrolu predaje vitamina A u krviDiuretici i kortikosteroidi smanjuju količine cinka u organizmu
Folna kiselinaPospješuje stvaranje crvenih krvnih stanica u koštanoj srži, sprječava oštećenja središnjeg živčanog sustava kod razvoja ploda, npr. spina bifida, anencefalijaNedostatak-moguća oštećenja fetusa
VodaU trudnoći se povećava potreba za vodom i tekućinom obzirom na plodnu vodu, pomaže čišćenju organizma od štetnih spojevaNE: alkohol, crni čaj, crna kava, cola, gazirana pića

 

Vezano uz vitaminske nadomjestke, dobro je imati tri stvari na umu: uvijek se savjetujte s liječnikom, vitaminske tablete nisu nikad zamjena (nadomjestak) za hranu, VIŠE nije BOLJE… uzimajte kako vam je propisano!

Vegetarijanstvo je možda već vaš izbor ili je mogućnost o kojoj ozbiljno razmišljate. Ako ste u trudnoći ili to planirate, budite sigurni da vegetarijanstvo i trudnoća idu jedno uz drugo.

Ključ zdrave vegetarijanske trudnoće jest usredotočiti se na konzumiranje hrane koja je bogata tvarima potrebnima za razvoj vašeg djeteta. Čitajte etikete na hrani tako da znate dobivate li sve što vam je potrebno. Posjetite obližnju trgovinu zdrave hrane kako biste se informirali o novim proizvodima i idejama. Ima mnogo knjiga o vegtarijanskoj kuhinji koje nude odlične ideje za pripremanje i kuhanje nutricionistički bogate hrane. Budite kreativne i isprobajte nove stvari. Upamtite: možete biti trudnica i vegetarijanka s potpunom sigurnošću za sebe i dijete. Budite dosljedne u svom izboru i uživajte u ovom uzbudljivom razdoblju svoga života.

A vezano uz pitanje Vegetarijanstvo u trudnoći-DA ili NE?, samo je jedan odgovor: “Naravno, zašto ne?!”

izvor: roda.hr

Prethodna objavaDetaljni hrvatski vege vodič i tražilica
Slijedeća objavaOrganska kozmetika – dobro je znati…
Atma
Učinite od svog života ono najbolje što on može biti - nevjerojatno iskustvo, ispunjenje i putovanje. Stvorite ravnotežu tijela, uma i duše - budite svoji, živite slobodno, njegujte znanje, cijenite iskustvo, volite i budite sretni...

OSTAVI KOMENTAR

Ostavite svoj komentar!
Please enter your name here

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.