Čini se da je zajedničko angažiranje roditelja i sistema u Nizozemskoj dalo odlične rezultate.
U svjetskoj bazi sreće na listi iz 2019. prednjače četiri skandinavske zemlje i odmah iza njih je Nizozemska. Djeca, kao važan dio društva, osjećaju veću slobodu i generalno su sretnija od svojih vršnjaka u ostatku Europe.
„Ako pogledate Europu vidjet ćete da su Nizozemci i Danci najsmireniji i više se fokusiraju na razvijanje autonomije nego na poslušnost i to je dobro za društvo. Djeca su slobodnija, mogu raditi što hoće i tako razvijaju ideju o tome što im se zaista sviđa, ali također i svoje društvene vještine. Sretan dječak nekad možda nije jako dobar dječak”, rekao je direktor Svjetske baze sreće profesor Ruut Veenhoven.
A evo kako to objašnjava 14-godišnji Tjaling iz Amsterdama:
„U Nizozemskoj ne postoji fraza koja bukvalno znači “ti si dobar momak” ili “dobra djevojčica”. Umjesto toga se kaže – “bravo momče” ili “hvala” ili “dobro obavljeno”. A što se tiče izlazaka, mogu vam reći i kada navečer dolazim kući – i to nije u tri ujutro, ali je kasno. Mislim da imam dovoljno slobode i to je jako važno.“
Usprkos lošoj reputaciji Nizozemske među europskim roditeljima, tamošnji Trimbos Institut ima podatke da je trend konzumiranja alkohola i droge s godinama opao kod djece između 12 i 16 godina. Još jedna važna stvar je što vršnjačko nasilje nije izraženo.
„Često čujem da mlade ljude u drugim državama maltretiraju, često je to jako ozbiljno. Ovdje zapravo to ne viđate. Ako me netko pokuša maltretirati, ja ignoriram. Imam svoje prijatelje s kojima se slažem. Nemam društveni imidž ili status i ne mislim da se svima moram svidjeti jer to nije realno“, objašnjava još jedan mladi Nizozemac.
Zanimljiv podatak je i da seksualna edukacija u ovoj zemlji počinje od četvrte godine, a stopa tinejdžerskih trudnoća je najniža u Europi. Plakati u školama ohrabruju mlade svih seksualnih opredjeljenja da otvoreno govore o tome.
Čini se da je zajedničko angažiranje roditelja i sistema u Nizozemskoj dalo odlične rezultate.
„Oni kod kuće imaju okruženje koje im je veliki oslonac, isto tako je i s prijateljima u školi. Nizozemski roditelji daju veliku podršku, a po kontroli su negdje u sredini. Nastavnici nisu autoritativni već prihvaćaju osjećaje učenika i učenici vjeruju profesorima“, zaključuje Simon de Ros s nizozemskog Instituta za društvena istraživanja.