Mnogobrojne su dobrobiti ovakvih programa, a prema istraživanjima mališani koji pohađaju ovakve programe su dosta uspješniji od svojih vršnjaka.
Voće, povrće i sve što je potrebno za ručak danas se lako može nabaviti u obližnjem supermarketu. Zbog te pogodnosti djeca širom svijeta jedva da znaju odakle dolazi hrana koju svakodnevno konzumiraju, a često ni ne znaju kako je uzgojiti.
No, u Amsterdamu i mnogim drugim gradovima u Nizozemskoj postoji praksa u školama gdje se djeca uče o prirodi i poljoprivredi kroz praktične aktivnosti.
Naime, ovaj program se zove “tuinieren”, što znači vrtlarenje, a u okviru njega djeca uče o uzgoju biljaka, očuvanju prirode i brizi za prirodu te se tako potiče njihovo zanimanje za zdravu hranu.
Evo koje su dobrobiti uključivanja djece u vrtlarstvo…
Svakog radnog tjedna djeca iz mnogih osnovnih i srednjih škola u Nizozemskoj zajedno sa svojim učiteljima posjećuju vrt i uče o procesima sadnje, suzbijanju korova, pravilnom zalijevanju biljaka te najzabavnijem dijelu – berbi vlastite hrane.
Lokalni mediji izvještavaju da ti mladi ljudi istinski uživaju u uređenju svog vrta i berbi plodova koje su sami uzgojili. Ne samo da uživaju u ukusu vlastite žetve, već osjećaju da je ta hrana znatno ukusnija od namirnica koje mogu kupiti u obližnjem supermarketu.
Sve više škola usmjerava djecu prema važnosti povezanosti s prirodom i svim prednostima koje proizlaze iz vlastitog uzgoja hrane. Novouvedeni programi ih potiču da usvoje zdravije prehrambene navike, a možda čak i inspiriraju njihove roditelje da kod kuće stvore vlastiti povrtnjak.
Osim toga, ovi programi donose još jednu značajnu korist: vrijeme provedeno izvan učionice pomaže djeci da razvijaju bolju i dugotrajniju koncentraciju.
Većina roditelja teži tome da njihova djeca provode više vremena na otvorenom, udaljena od ekrana, televizije i video igrica, a vrtlarstvo se pokazalo kao izvanredan način za postizanja tog cilja.
Stručnjaci čak tvrde da je vrtlarstvo prava znanost! Učenici stječu duboko razumijevanje o razvrstavanju biljaka, vremenskim uvjetima, tlu te o štetočinama i bolestima koje napadaju biljke. Na prirodan i praktičan način, djeca ulaze u svijet botanike.
Nedavna istraživanja pokazuju da su učenici koji su imali priliku iskusiti vrtlarenje kao dio svojeg školskog programa postizali bolje rezultate na standardiziranim znanstvenim testovima od svojih vršnjaka koji nisu imali priliku upoznati se s vrtlarstvom u školi.
Učenici s oduševljenjem prate proces uzgoja svojih biljaka i nakon toga se javlja znatiželja – žele probati plodove svoga rada. Jedna stručnjakinja za vrtlarstvo i zdravlje volontirala je kao mentorica učenicima osnovne škole u Nizozemskoj osam godina.
Nakon toga, iznijela je svoje opažanje o ogromnim prehrambenim i zdravstvenim koristima koje djeca ostvaruju vrtlarenjem.
Rekla je: “Uz zabrinutost zbog rastuće pojave gojaznosti, dijabetesa pa čak i visokog krvnog tlaka među djecom, vrtlarstvo potiče fizičku aktivnost na otvorenom. Djeca će jesti sve što sami uzgoje, čak i ako je zelene boje.”
Djeca koja se bave vrtlarenjem uče niz važnih životnih vještina. To uključuje odgovornost, strpljenje, upornost te kako se nositi s razočaranjem kad njihov vrt ne napreduje onako kako su očekivali.
Također, vrtlarenje ih uči kako surađivati s braćom, sestrama, prijateljima i školskim kolegama kako bi zajedno uspješno odradili posao u vrtu.
Ove vještine su temelj za razvoj karaktera, a istraživanja pokazuju da djeca upravo u vrtlarstvu stječu ove vrijedne životne kompetencije.