Stanje sna čvorište je između dubokog sna i budnosti. Dok duša napušta stanje svjesnog primjećivanja i pada u potpunu nesvjest ili vice versa, prolazi kroz stanje sna. To širenje i uvlačenje svjesnosti živog bića vrši se iz njegovog prebivališta u srcu. U stanju povučene svjesnosti ili dubokom snu duša uvlači osjetila, um i inteligenciju u sebe i liježe u njedra Boga u srcu. U tom stanju duša je potpuno pod Njegovom zaštitom, iako je nesvjesna toga zbog svoje uvučene svjesnosti.
Bog stoga pripada turiyi ili četvrtom stanju svjesnosti koje nije pod utjecajem triju guna, sila materijalne prirode. To stanje naziva se Vasudeva ili vishuddha-sattva, izvorna čista svjesnost. Budući da je Bog izvor čiste svjesnosti, On je osovina s koje se prelamajuća svjesnost živoga bića širi tijelom. Spisi nam govore kako je duša u dubokom snu situirana u arterijama, pericardiumu srca i u njedrima Boga u srcu. Sve tri verzije su ispravne.
One su poput izjave: “Ušavši kroz vrata, čovjek odlazi spavati u svom domu, na krevetu”. Nalik tome, duša uvlači svoje izvanjsko opažanje kroz arterije u srce. Tada ona spava u njedrima Boga u srcu. U Upanishadama povratak iz dubokog sna u stanje svjesnosti opisan je na sljedeći način: “Kada se on budi, baš kao što se iz plamteće vatre iskre raspršuju na sve strane, isto tako se iz duše životni zraci raspršuju ka njihovim odgovarajućim mjestima, praćeni osjetilima.” (Kaushitaki Upanishada, 4.20)
Sveti slog OM
U stanju budnosti nismo svjesni Apsoluta, već izvanjskih objekata. U snu proživljavamo samo san, a u dubokom snu ne proživljavamo ništa zbog povučene svjesnosti. Iznad njih nalazi se četvrto stanje svjesnosti nazvano turiya. U tom stanju svjesnosti duša je naklonjena Bogu i zbog toga je u mogućnosti direktno ga percipirati. Zbog toga Mundaka Upanishada kaže: “Meditiraj na tu Nad-dušu izgovarajući slog om. Neka ti bude uspješan prijelaz preko tame.”
Metoda meditiranja na Nad-dušu kao izvor različitih stanja svjesnosti, izgovarajući slog om, također je propisana u Ahirbudhya-samhiti. U svezi s tim objašnjava se slog om (aum) definiranjem njegovih sastavnih elemenata:
- A je stanje budnosti gdje je svjesnost potpuno usredsređena na izvanjsku percepciju. To je energija uživanja grubih stvari materijalne kreacije. Ovo stanje nalazi se pod nadleštvom Aniruddhe (jedne od brojnih ekspanzija Boga).
- U je stanje sna u kojemu je svjesnost potpuno usredsredena na unutarnji rad uma. To je energija uživanja suptilnih iskustava snova. Ovo stanje nalazi se pod nadleštvom Pradyumne.
- M je stanje dubokog sna u kojemu je svjesnost potpuno usredsređena u stanje potpune nesvijesti. To je energija uživanja blaženstva neznanja. Ovo stanje nalazi se pod nadleštvom Sankarshana.
- M (točka iznad slova m) eho je slova m. To je energija vishuddha-sattve ili čiste svjesnosti, a njome predsjedava Vasudeva.
- Izgovaranje sloga om dugotrajan je nazalan zvuk. To je neočitovano stanje prethodnih energija niti u stanju postojanja niti nepostojanja. To je transcendentalno stanje koje zasjenjuje sva ostala stanja.
- Tišina koja slijedi nakon izgovaranja sloga om označava Svevišnju Božansku Osobu koja predsjedava duhovnim svijetom. Na ovaj način, meditirajući na Nad-dušu, osoba može sigurno prijeći preko tame materijalnog svijeta.
Sjećanje u trenutku smrti
Vedanta-sutra (4.2.21,4.3.1) kaže: “U vrijeme smrti osoba koja želi jedinstvo s Bogom treba se sjećati dva različita puta opisana u smriti literaturi.”
“Put koji počinje sa svjetlošću je devayana, ili put koji vodi Bogu.” Kao što smo spomenuli, u Bhagavad-giti (8.6) je rečeno da kojega god se stanja netko sjeća prilikom napuštanja tijela, to će stanje sigurno dostići, zbog njegovog neprekidnog razmišljanja o tome. Srazmjerno tome, ako provedemo život usredsređeni mislima na našu voljenu obitelj, partnere, filmske zvijezde, političare, prijatelje i neprijatelje, u vrijeme smrti automatski ćemo se sjećati tih stvari; i tako, u skladu s tom svjesnošću, dostići ćemo i takvo stanje egzistencije. Pomoću istog načela, ako provedemo svoje vrijeme radeći sve za zadovoljstvo Boga uvijek ga se sjećajući, nakon ovoga života dostići ćemo Njegovo vječno društvo.
Proces napuštanja tijela detaljno je opisan u Upanishadama. Sva vedska literatura nepobitno obznanjuje da se duša nalazi unutar srca i svojom svjesnošću, koja prožima čitavo tijelo, ona nadgleda funkcije tijela kao što kralj prebivajući u svojoj palači vlada svojim kraljevstvom pomoću svojih podanika. Važno je shvatiti kako duša nije pod utjecajem srca, odnosno kako promjena srca ne znači i promjenu duše, baš kao što se kralj može seliti iz jedne palače u drugu, ne oviseći o samoj palači.