Foto: detoxistria.com

Zimska sezona iziskuje potrebu da tijelo bude što toplije iznutra i izvana. Tako nam priroda nudi sezonsku hranu koja po svojim kvalitetama zagrijava tijelo iznutra i olakšava nam prilagodbu s vanjskim niskim temperaturama. Tajna sezonske hrane se krije u mikrobiomima – bakterijama koje su u tlu. Naime, flora mikrobioma u našem tijelu se mijenja sa svakim godišnjim dobom.

Uvijek govori dobro o drugima…




Promjena u godišnjem dobu donosi promjenu u našu prehranu i životne navike. Kako se godišnje doba mijenja tako se mijenjaju i kvalitete/osnovni elementi koji se nazivaju “Bhuta” (eter, zrak, vatra, zemlja,voda).

Ayurveda gleda svako godišnje doba kao zaseban sustav koji djeluje na utjecaj čovjekovog i prirodnog ponašanja. Mijenjanjem doba dolazi do promjene u odnosu elemenata koji će utjecati na stanje dosha (vata, pitta i kapha). U zimi su izraženije kvalitete vata doshe: suho, hladno, lagano itd.

Dakle, suho, vjetrovito, hladno vrijeme povećava iste kvalitete u našem organizmu (povećava Vata doshu) i dovodi do određenih promjena/poremećaja u organizmu putem Vata doshe. Određeno godišnje doba ima određene „zahtjeve“ od čovjeka i nudi mu rješenja putem sezonskih potrepština.

Primjerice, zimska sezona iziskuje potrebu da tijelo bude što toplije iznutra i izvana. Tako nam priroda nudi sezonsku hranu koja po svojim kvalitetama zagrijava tijelo iznutra i olakšava nam prilagodbu s vanjskim niskim temperaturama.

Na tržnicama se primjerice nalazi fermentirana hrana (kiseli kupus, ukiseljeno povrće itd.) koja jača probavnu vatru (u ayurvedi se probavna vatra zove Agni što bi se moglo u zapadnoj terminologiji prevesti kao metabolički procesi ili enzimi) te pospješuje rad metabolizma i pojačava cirkulaciju. Prirodno u ovom periodu imamo veću potrebu za hranom. Na žalost, u današnje moderno doba čovjek je dobio „povlastice“ pa se tako zimi u trgovinama nalaze namirnice iz svih godišnjih doba, te smrznuta hrana što nerijetko zbunjuje organizam koji očekuje sezonsku hranu.

Ne vjeruj svemu što misliš…

Postoje brojna istraživanja koja potvrđuju ayurvedsku teoriju sezonske prehrane. Tajna se krije u mikrobiomima – bakterijama koje su u tlu. Naime, flora mikrobioma u našem tijelu se mijenja sa svakim godišnjim dobom. Ovi mikroorganizmi tvore 90% naših stanica, te je njihova ukupna težina u tijelu otprilike teška koliko i naš mozak. Studije su pokazale da se određeni mikrobiomi koji proizvode enzime (ljeti su slabiji, a zimi jači) iz probavnog trakta dramatično razlikuju u godišnjim dobima. To znači, da zahtijevaju različitu hranu u različito doba godine. Upravo su oni najzaslužniji za preradu hrane, imunitet, dobru probavu, ali i mentalnu i emotivnu ravnotežu!

S takvim namirnicama smanjujemo agni i psihofizički rad organizma jer na neki način djelujemo protiv prirodnih zakona. U Ayurvedi je imunitet povezan s probavom (agni). Kada je probava dobra, a apetit jak tada je i imunitet jak.

Trebali bi jesti namirnice koje griju, tople su, teške, uljaste, a okusi su im: slatko, kiselo i slano.

75



Prehrana bi se trebala bazirati na sljedećim sastojcima:

  • mliječni proizvodi (mlijeko, kefir, maslac, ghee, sirevi)
  • preferirajte korjenasto povrće
  • med (možete konzumirati na dnevnoj bazi jer ćete zaobići kapha poremećaje kao višak šlajma u grlu i plućima itd.).
  • voće bogato vitaminom C koji jača imunitet (limuni, naranče, grejp, nar)
  • ukiseljeno povrće i fermentirana hrana (jedite domaće, a ne konzervirano), domaći jabučni ocat.
  • češnjak je odličan izbor za zimu jer nas štiti od virusa i bakterija, djeluje protuupalno, jača agni.
  • svježi đumbir djeluje na respiratorni trakt – topi sluz (amu), podiže agni, smanjuje upalne procese.
  • nerafinirani smeđi šećer
  • orašasti plodovi su topli, teški, uljasti, što ih čini idealnom hranom za zimu, ali su i suhi po kvaliteti. Da bi izbjegli dodatno isušivanje organizma, bilo bi dobro orašide namočiti u vodi da se neutralizira suha kvaliteta. Možete ih namočiti u običnoj vodi navečer te ujutro pojesti ili ih barem namočite 1 h prije konzumiranja.
  • suho voće poput datulja ili smokvi su idealni za zimu, ali ih opet namočite ili skuhajte (kompoti, kaša za doručak) zbog viška suhe kvalitete.
  • juhe i variva ne samo da griju, nego jačaju cirkulaciju imunitet, te zadržavaju više hranjivih sastojaka od primjerice pohane ili pečene hrane. U njih možete stavljati grahorice, leću, povrće, gljive…
  • sezamovo ulje, ghee, maslinovo i laneno ulje.
  • riža (crvena ili smeđa), ječam (kuhani), quinoa, amarant.
  • mungo grah, mung dhal, crvena i zelena leća, azuki grah
  • povrće kao što su cikla, krastavci, mrkva i slatki krumpir. Grašak, zeleno lisnato, celer, bundeve, tikve, krumpir su najbolji ako se kuhaju uz dodatak ulja ili ghee-a sa začinima jer se na taj način balansiraju kvalitete koje bi u suprotnom mogle štetiti Vata doshi.
  • za slatka jela koristite začine poput cimeta, kardamoma, zvjezdanog anisa, suhog đumbira.
  • za slana jela koristite začine poput: svježeg đumbira, češnjaka, papra, lovorovog lista, kurkume, kumina, ružmarina, origana itd.

Uvijek govori dobro o drugima…




Izbjegavajte:

  • hladna pića i hladnu hranu
  • staru i podgrijavanu hranu
  • sirovu hranu u većim količinama
  • Smanjite unos zobi, kukuruza, prosa, heljde i raži jer oni imaju suhu kvalitetu (koja povećava vatu) i mogu biti teške za probavu te mogu uzrokovati vjetrove.
  • ljutu i trpku hranu (lisnato povrće, brokula, cvjetača itd.) jer ona povećava suhoću što remeti Vata doshu
  • grah i slanutak. Osim ako se kuhaju uz dodatak začina kao lovor, crni papar, kumin. Ovi začini smanjuju suhoću (vjetrovi, nadutost, opstipacija) koju grah uzrokuje.
  • jabuke, banane, kruške (osim u kompotu)
  • klice, zelje (kiselo zelje je dobro), kelj, papriku, patliđan, krumpir i rajčicu
  • sladoled
  • jogurt, kefir, kiselo vrhnje tijekom večeri ili prije spavanja

Masaža i sauna:

Zimska sezona je vrlo pogodna za masaže i saune što bi trebalo prakticirati sukladno mogućnostima. One čiste tijelo od toksina/ame, jačaju cirkulaciju, podmazuju zglobove i izvlače suhoću iz kostiju i tijela, čine kožu mekšom, jačaju živčani sustav i pružaju tijelu osjećaj ugode i zadovoljstva.

Ako niste u financijskim prilikama da odete na masažu ili u saunu onda možete napraviti kućnu verziju masaže i saune. Ujutro ili navečer utrljajte (naročito zglobove) toplo sezamovo ulje (utoplite ga da bude tjelesne temperature) u svaki dio tijela i pričekajte 10-15 minuta da ulje upije u dublje tkivo, te se potom istuširajte vrućom vodom što će stvoriti efekt saune.

Ne vjeruj svemu što misliš…

Kada jesti

  • glavni obrok jedite između 11 i 14 sati jer je tada agni najjači.
  • jedite samo kada ste gladni. Preskočite obrok umjesto da jedete s poluprobavljenom hranom koja je još u želucu. Ako je hrana još u želucu, a vi jedete, stvorit ćete amu/toksine koji negativno utječu na zdravlje.
  • jedite u regularno vrijeme da biste održali regularnu funkciju probavnog i živčanog sustava.

Kada ne jesti:

  • ne jedite 2-3 sata prije spavanje, jer hrana u želucu utječe na san, što remeti probavu.
  • ne grickajte između obroka jer to zbunjuje probavni i živčani sustav pri lučenju probavnih sokova i drugih probavnih aktivnosti. Probavni i živčani sustavi vole regularnost.

Vježbanje:

Vježbajte kako bi pokrenuli cirkulaciju, ojačali imunitet i poboljšali raspoloženje. Pogodne vježbe su npr. surya namaskar – pozdrav suncu ili pet Tibetanaca. Ove vježbe su dobre jer se razgibava cijelo tijelo i blagotvorno utječu na um, a ne oduzimaju vam puno vremena. Najbolje je vježbati prije tuširanja i prije doručka.

75



Rasayane (biljke, tvari i hrana koje podmlađuju i jačaju imunitet):

Pošto je zimi prirodno jak agni, a tijelu je potrebno hranjenje i obnavljanje, tada se savjetuje uzimanje biljaka koje pomlađuju i jačaju imunitet – rasayana.

Neke od odličnih biljaka za zimu: ashwagandha, shilajit, tulasi, chyawanprash, korijen sladića, triphala, kurkuma itd.

Zimi smo skloniji depresiji, lijenosti, bezvoljnosti itd., i zbog toga bi trebali ići u prirodu šetati, izlagati se suncu, ići na masaže, vježbati, jesti hranu koja jača imunitet i djeluje dobro Vata doshu, što pak dovodi do balansiranog mentalno/emotivnog raspoloženja.

Sve ove stavke potiču zadovoljstvo i sreću u čovjeku. Rutina preko dana je još jedan jako bitan faktor smirivanja Vata doshe.

Čaj od svježeg đumbira i tulasija (vrsta bosiljka) će vas grijati i držati dalje od gripe, kašalja, temperature i prehlade. Dodavanjem svježe kurkume ili kurkume u prahu u ovaj čaj djelovat ćete na podizanje imuniteta i smanjivanje upale. Ovu mješavinu možete dodati u toplo mlijeko nakon što ste mješavinu skuhali u vodi.

Branko Marković, B. S. Ayurveda

rasayana.hr

44 AYURVEDA

AYURVEDA

Nauk o životu

Knjiga ayurvedskog liječnika Tomislava Petrušića na našim je prostorima jedinstveno izdanje, koliko zbog svoje teme, toliko i zbog autorove kompetencije i pristupa materiji koju obrađuje.

Prikazujući ayurvedsku medicinu bez mistifikacije, Petrušić ruši eventualne “predrasude“, educira čitatelja i ovaj nam drevni nauk približava na izuzetno razumljiv i jednostavan način.

288 stranica, format: 16×24

Cijena: 125,00 kn 112,50 kn - Kupi ovdje

OSTAVI KOMENTAR

Ostavite svoj komentar!
Please enter your name here

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.