Što je to Nad-duša? Bhagavad-gita (13.23) kaže da pored ove atomske duše u ovome tijelu postoji još jedan uživatelj, transcendentalan uživatelj, koji je Gospodar. On je vlasnik, svjedok i onaj koji odobrava. Poznat je kao Nad-duša. Drugim riječima, unutar svakog tijela nalaze se dvije duše, atomska duša (individualna iskra života) i Nad-duša (Vrhovni izvor sveg života).
Atomska duša i Nad-duša
Atomska duša i Nad-duša prebivaju zajedno unutar srca svakog pojedinog tijela u svemiru. U trenutku smrti Nad-duša prati atomsku dušu u njeno sljedeće tijelo. Ali Nad-duša nije obično živo biće. Uz pomoć aranžmana Nad-duše, atomska duša prihvaća svoje odgovarajuće tijelo. Samo uz odobrenje Nad-duše atomska duša može zadovoljiti svoje želje za srećom u ovom materijalnom svijetu. Nad-duša je osobna ekspanzija Svevišnje Božanske Osobe poznate u Bhagavad-giti kao Shri Krishna. Atomska duša prebiva unutar materijalnog tijela i ispašta ili uživa različite vrste patnji i zadovoljstava koje proizlaze iz tog tijela kojeg je privremeno dobila na korištenje. Ali Nad-duša, iako potpuno svjesna ovih boli i zadovoljstava, odvojena je od njih. Nad-duša se uvijek nalazi na transcendentalnoj razini i nikada nije dotaknuta bijedama ili zadovoljstvima ovoga svijeta.
Bilo da se zajedno s dušom nalazi u tijelu insekta, psa ili ljudskom tijelu, Ona uvijek ostaje nepromijenjena. Kao neprestani pratilac pojedine atomske duše, Nad-duša ispunjava želje i daje određeno materijalno tijelo svakom živom biću. Ona ga prati prije i poslije rođenja, tijekom rasta, bolesti, starosti i smrti, život za životom. U Bhagavad-giti (13.28) je rečeno da onaj tko u svim tijelima pokraj duše vidi Nad-dušu i tko shvaća da ni duša ni Nad-duša u uništivom tijelu nikada ne bivaju uništene, istinski vidi.
Dvije ptice – jedna jede, druga promatra
Netko se sada može zapitati: Ako je Nad-duša uvijek s individualnom atomskom dušom, zašto ona pati? Zašto Gospodin u srcu ne odvrati atomsku dušu od njene suicidne želje za neprestanim rađanjem i umiranjem? Ako je Nad-duša naš stvarni dobronamjernik, zašto ne prekine naše patnje? Upanishade odgovaraju na ovo pitanje uz pomoć analogije o dvije ptice na istom drvetu.
Upanishade uspoređuju tijelo kao drvo, a dušu i Nad-dušu kao dvije prijateljske ptice. Prva ptica ili atomska duša jede plodove drveta koji su ponekad slatki, a ponekad gorki (sreća i nesreća). Druga ptica ili Nad-duša je samozadovoljna i ona ne jede niti uživa u plodovima drveta, Ona jednostavno promatra svoga prijatelja – individualnu dušu. Nad-duša je svjedok, a atomska duša je ta koja želi uživati. Iako su oni prijatelji, jedan je Gospodar, a drugi sluga. Zaborav ovog odnosa od strane atomske duše glavni je uzrok njenog mijenjanja položaja s jednoga drveta na drugi. Atomska duša teško pati na drvetu materijalnog tijela, ali čim prihvati drugu pticu, Nad-dušu, kao svog duhovnog učitelja, odmah postaje oslobođena sveg jadikovanja.