Mi smo energetska bića. Hrana je energija. Naše su misli energija i mi plivamo u oceanu energije. Moramo biti svjesni činjenice da sve što razmišljamo i sve što radimo ima vrlo značajan utjecaj na sve oko nas. Na ljude, biljke, planetu Zemlju itd. Naše misli i djela imaju utjecaj na sve oko nas. Misli imaju utjecaj na hranu. Ono što razmišljamo i energije koje imamo u sebi i oko sebe imaju utjecaj na tu hranu i ona tu energiju zadržava te je naposljetku mi unosimo u sebe.
Kao rezultat našeg odgoja u školi i od strane roditelja i okoline, programirani smo da razmišljamo kako smo mi gospodari ovog svijeta i možemo raditi što god želimo. Pogrešno mislimo da su životinje namijenjene da ih iskorištavamo, biljke i povrće su isto namijenjeni da ih iskorištavamo i ne postoji shvaćanje da je svugdje oko nas prisutan život i svjesnost. Također, hrana koju jedemo bila je u kontaktu s mnogim ljudima i svi oni ostavljaju svoj energetski pečat na tu hranu i ta hrana sadrži tu energiju. I tako kad konzumiramo hranu, ta energija ima učinak na nas. Tako da ne jedemo samo fizičku hranu već jedemo i tu suptilnu energiju. Većina ljudi na shvaća važnost toga.
Klasični primjer toga je kad odemo u neki restoran i dobijemo hranu koja je vrlo ukusna jeziku, ali se nakon objeda emocionalno i energetski možemo osjećati nečisto i nemirno. Ili, s druge strane, ako odete kući kod svoje majke i ona vam spremi jako lijepo jelo, a vi dok jedete osjećate ljubav u toj hrani. To su praktični i opipljivi primjeri koje gotovo svi možemo primijetiti. Misli imaju utjecaj na hranu. Ono što razmišljamo i energije koje imamo u sebi i oko sebe imaju utjecaj na tu hranu i ona tu energiju zadržava te je naposljetku mi unosimo u sebe.
Svijetom vlada korpotokracija (eng. corpotocracy), što bi značilo da korporacije vladaju svijetom i govore nam što bismo trebali raditi i kako bismo trebali živjeti, što nije u harmoniji s našom stvarnom koristi. Korporacije djeluju u korist investitora. Što god da donosi korist investitoru, one će napraviti. Napravit će predstavu marketinškim taktikama kako se oni brinu za naše zdravlje, ali zapravo su u konačnici oni zainteresirani za profit svoje kompanije. To je činjenica. Zato moramo povratiti svoju ‘kontrolu nad stolom za objedovanje’, uzgajati vlastitu hranu, imati povezanost s uzgojiteljima i biti bliskije povezani s evolucijom hrane. Danas smo vrlo nepovezani, živimo u velikim gradovima, stanovima, hrana nam se dostavlja kroz supermarkete i na taj način je hrana vrlo nezdrava za nas osobno kao i za društvo općenito. Majke su ‘kontrolu stola za objedovanje’ prepustile prehrambenim korporacijama koje nam diktiraju što bismo trebali jesti što argumentiraju na navodnim nutricionističkim vrijednostima ili slično. Međutim, činjenica je da to možda i nije najbolja hrana za nas.
Princip yoge povezan je s ahimsom, što znači da bismo trebali biti nenasilni u svojem djelovanju i svojim riječima, što je naravno povezano i s prehranom jer ono što jedemo bi trebalo biti slobodno od nasilja. Postoji princip u đainizmu, koji je takvo razmišljanje doveo do ektsrema, a koji objašnjava kako ubijamo živa bića dok dišemo, dok hodamo i dok kuhamo i oni pokušavaju živjeti na način da minimiziraju ta ubijanja. Zato oni ne jedu korjenje biljaka jer na taj način ubijaju biljku, već jedu samo plodove i tako biljka može nastaviti živjeti. To je vrlo lijepo, vrlo pozitivna tradicija premda možda nije baš toliko praktična.
U vedskoj vaišnavskoj tradiciji postoji koncept u kojem se hrana nudi u žrtvovanju kako bi se oslobodila od karme koja je nastala uzimanjem života. Hrana se nudi natrag svom izvoru kako bi se pročistila. Bog se ponekad uspoređuje sa suncem. Sunce je toliko moćno da može pročistiti nečista mjesta. Sunce može pročistiti čak i kanalizacijski otpad. Na sličan način, kad se hrana ponudi natrag Bogu, koji je izvor svega, ona se može pročistiti sve negativnosti.
Paul Rodney Turner, Food Yogi
Kako blagosloviti i produhoviti hranu?
Duhovni ljudi znaju kako sve dolazi od Boga. Također poznaju vrijednost hrane u životu. Bez hrane nema života. Prirodno je onda na neki način njegovati zahvalnost prema Bogu prilikom konzumiranja hrane. Mnoge religije to rade na različite načine, ali princip je uvijek isti… jer i Bog je u konačnici uvijek isti…
Kršćani
Prije jela
Gospodine, hvala ti na svemu
što si nam dao. Daruj sve one koji
nemaju jela, pića, odjeće, kuće, roditelja
i prijatelja. Pomozi onima koji su bolesni,
koji ne mogu hodati ili govoriti.
Blagoslovi nas. Amen.
Dragi Bože, sve si nam dao.
Imam tako dobre prijatelje
i dobru obitelj i radostan sam zbog toga.
Hvala ti na ovoj hrani i
na svoj dobroti koju
nam daruješ. Amen.
Bože, molim te daj nam uvijek
nešto za jesti i ne dozvoli da budemo
siromašni. Isto te tako molim, pogledaj
sve siromašne na svijetu.
Blagoslovi sve ljude za stolom i jelo na stolu.
Amen.
Poslije jela
Gospodine, dobro smo se najeli i dobro
nam je prijalo. Hvala ti što si
nas nahranio i molim te ostani
uvijek s nama. Amen.
Muslimani
Prije jela
Allahumme barik lena fima rezaktena vekina azaben~naar, Bismillah.
O Allahu blagoslovi hranu kojom si nas Ti opskrbio i sačuvaj nas patnje vatrom, u Ime Allaha.
Molitva nakon jela
Elhamdulillahil~lezi et´amena vesekana ve dže´alna muslimiin.
Hvaljen neka je Allah Koji nas nahrani i napoji i učini nas Muslimanima.
Židovi
Shehakol:
Prije jela ili pića, kao što su voda, meso, riba, mlijeko, gljive i sva pića osim vina i maslinova ulja, što uključuje voćne sokove:
Ba-ruch a-tah A-do-nai E-lo-hei-nu Me-lech Ha-o-lam,
she-ha-kol ni-h’yeh bid-va-ro.
Blagoslovljen da si Ti, HaShem, naš Bog, Kralj Svemira, čijim riječima sve postaje.
Ha-Adamah:
Prije jela od povrća, biljaka, grahorica, kukuruza, kikirikija, riže i banana:
Ba-ruch a-tah A-do-nai E-lo-hei-nu Me-lech Ha-o-lam,
bo-rei p’ri ha-a-da-mah.
Blagoslovljen da si Ti, HaShem, naš Bog, Kralj Svemira, koji je stvorio plodove zemlje.
Buddhisti
Tibetanska Buddhistička molitva prije jela
Nudim ovu hranu učitelju, najvišem od svih, Dragocjenom Buddhi.
Nudim ovu hranu za zaštitu, najvišoj od svih, Dragocjenoj Dharmi.
Nudim ovu hranu za vodstvo, najvišem od svih, Dragocjenoj Sanghi.
Nudim ovu hranu utočištu, najvišem od svih, 3 dragulja, rijetka i vrhovna.
Paṭisaṅkhā yoniso piṇḍapātaṃ patsevāmi
Sa mudrošću, jedem ovu hranu
Neva davāya na madāya na maṇḍanāya na vibhūsanāya
Ne za zabavu, ne za opijanje, niti za debljanje, niti za ljepotu
Yāvadeva imassa kāyassa ṭhitiyā yāpanāya vihiṃsuparatiyā brahma-cariyānuggahāya
Samo da održim ovo tijelo, da ostanem živ i zdrav, da podržim svoj duhovni život
Iti purāṇañca vedanaṃ paṭihaṅkhāmi navañca vedanaṃ na uppādessāmi
Tako otpuštam neprijatne osjećaje (ili glad), i ne uznemiravajući nove osjećaje (vezanost, prejedanje…)
Yātrā ca me bhavissati anavajjatā ca phāsu-vihāro cāti
Zbog toga život ide dalje, bez krivnje, polako i s mirom.
Zen Buddhistička molitva
Ova hrana je dar cijelog svemira,
Svaki zalogaj je žrtva života,
Nek sam dostojan da je primim.
Nek mi energija ove hrane,
Dade snage,
Da promijenim svoje loše odlike
U nešto vrijedno.
Zahvalan sam za ovu hranu,
Nek ostvarim Put Prosvjetljenja,
U ime svih bića.
Namo Amida Buddha.
Shin Buddhistička molitva za jelo (na Japanskom)
Prije jela
Ita Da Ki Masu
Uzimam ovu hranu u zahvalnosti za sva bića.
Molitva nakon jela
Go Chi So Sama
Hvala u najdubljoj zahvalnosti što održavam svoj život.
Vaišnavizam
Zbog vrlo personalnog razumijevanja, Vaišnave imaju tradiciju nuđenja hrane Bogu. Oni hranu pripremaju u vrlo čistim uvjetima, u odvojenim posudama koje se koriste samo za kuhanje, iz njih hranu ne poslužuju niti hranu prilikom kuhanja kušaju. Tako spravljena hrana se odvaja u zasebne posude i doslovno se servira na oltaru. Izgovaraju se razne molitve i mantre te se hrana ostavlja 10-20 da je Krišna počasti. Tako spravljena hrana se naziva prasadam, a također je i poznata kao karma-free food.
Nakon toga se hrana poslužuje, a ovo je molitva koja se izgovara prije jela:
sarira avidya-jal, jadendriya tahe kal
jive phele vishaya-sagare
ta’ra madhye jihva ati-, lobhamay sudurmati,
ta’ke jeta kathina samsare
krishna bada dayamay, karibare jihva jay,
sva-prasadanna dila bhai
sei annamrita pao, radha-krishna-guna gao,
preme dako chaitanya-nitai
O Gospodine, ovo materijalno tijelo je hrpa neznanja, a čula su mreža putova koja vode u smrt. Na neki način smo pali u ovaj ocean materijalnog čulnog uživanja i od svih čula jezik je najhalapljiviji i najteže ga je kontrolirati. U ovom svijetu je vrlo teško savladati jezik Ali Ti si, Gospodine Krišna vrlo ljubazan prema nama. Dao si nam ovaj ukusni prasadam samo da bi mogli kontrolirati jezik. Zato uzmimo sada ovaj prasadam do punog zadovoljstva i slavimo Njihova Gospodstva Sri Sri Radhu i Krishnu, te s ljubavlju dozivajmo u pomoć Gospodina Caitanyu i Prabhua Nityanandu.
Hinduizam
Hindusi koriste 24. stih 4. poglavlja Bhagavad Gite kao tradicionalnu molitvu prije jela. Nakon što je hrana blagoslovljena ona postaje prasadam, što znači posvećena ili sveta.
brahmarpanam brahma havir
brahmagnau brahmana hutam
brahmaiva tena gantavyam
brahma-karma-samadhina
Osoba koja je potpuno zaokupljena svjesnošću Krishne sigurno će dostići duhovno carstvo zbog svog punog doprinosa duhovnim aktivnostima, u kojima je žrtvovanje apsolutno, a ono što se nudi je iste duhovne prirode.
Ponekad se recitira 14. stih 15. poglavlja Bhagavad Gite:
aham vaisvanaro bhutva
praninam deham asritah
pranapana-samayuktah
pacamy annam catur-vidham
Ja sam vatra varenja u tijelima svih živih bića i zajedno s izlazećim i ulazećim životnim zrakom probavljam četiri vrste hrane.
Baha’i molitva
Baha’i vjera ima ove dvije molitve
On je Bog! On sve vidi, o moj Bože, okupljeni oko stola, slavimo Njegovu dobrotu, dok gledamo u Njegovo Kraljevstvo. O Gospodine! Pošalji nam Svoju rajsku hranu i daj nam Svoju milost. Jer ti si darovatelj, Milosrdan i Najmilostiviji.
On je Bog! Kako da Ti zahvalimo, o Gospodine? Tvoja milost je bezgranična i naša zahvalnost ne može se mjeriti s njom. Kako konačno može slaviti Beskonačnog? Nesposobni smo izreći našu hvalu štujući Te i bespomoćni mi se okrećemo Tvom Kraljevstvu i preklinjemo te da nam udijeliš Tvoju milost. Jer Ti si Darovatelj, Milostiv i Svemoguć.
* Budući da ne možemo znati detalje o svakoj religiji, ispričavamo se ukoliko smo nešto pogriješili