Nečija slika uspjeha mijenja se tijekom života. Mijenja se jer nam se mijenjaju želje, perspektive i uvjerenja. Ipak, uglavnom volimo misliti da bi drugi ljudi trebali imati istu procjenu “ispravnog” i “dobrog” kao i mi, da bi trebali željeti iste stvari kao i mi i imati iste vrijednosti kao i mi. Stoga mislimo da je naša vlastita slika uspjeha bolja i da bi, zbog toga, svi drugi trebali imati istu sliku uspjeha kao i mi. Kada to ne čine, osjećamo se superiornijima od njih i pokušavamo ih pretvoriti u našu sliku uspjeha. Da bi čovječanstvo napredovalo, moramo biti u stanju prepoznati sve oblike uspjeha, umjesto da jedne minimiziramo ili negiramo, a druge veličamo i poštujemo. Bez obzira želimo li ili ne želimo taj cilj ili svrhu pa time i tu vrstu uspjeha.
Uspjeh je postizanje cilja ili svrhe. Zvuči jednostavno, zar ne? Ako je nekome cilj fakultetska diploma i on ili ona je dobiju, možemo reći da su uspjeli. Ako je nečija svrha pisanja pisma bila da se druga osoba osjeća voljenom i druga se osoba doista osjetila voljenom čitajući pismo, možemo reći da je i ta osoba uspjela. Ali potrebno nam je pojednostaviti ideju uspjeha, gledajući objektivniju, univerzalniju perspektivu, zbog toga što možemo postići cilj ili svrhu koju zapravo ne želimo.
Dopustite da objasnim. Osoba se možda ne želi baviti određenim poslom, ali se za taj posao može prijaviti i svejedno ga postaviti kao svoj cilj. Ako je tako, ta osoba možda i uspije dobiti taj posao. Ali time su učinili vrlo malo za svoju dobrobit ili za svoj vlastiti osjećaj postignuća. Dakle, iz objektivne, univerzalne perspektive, uspjeti znači postići ono što želimo.
I zato se zapravo nitko ne može složiti oko toga što uspjeh je, a što nije. Nitko se ne može složiti oko slike uspjeha. A to je zato što:
- Ljudi se ne slažu oko toga koji je cilj ili svrha dobar i ispravan.
2. Ne žele svi isto jer ljudi imaju različite vrijednosti, potrebe i želje.
Na primjer, mnogi ljudi u zapadnom svijetu smatraju da posjedovanje vile, višestrukih tvrtki, pet luksuznih automobila, ormara punog dizajnerske odjeće i neprestanog putovanja privatnim avionom znači da je ta osoba uspješna.
Međutim, da ste Amiši, ne biste tako mislili. Vjerovali biste da je živjeti skromnim i jednostavnim životom dobro i ispravno. Stoga bi vaša slika uspjeha mogla izgledati kao jednostavan dom bez struje, uz domaću hranu, konje i zaprežna kola, provođenje kvalitetnog vremena s obitelji, prijateljima i zajednicom, te uživanje u prirodi i prirodnom svijetu.
Ili, na primjer, jedna osoba možda želi i cijeni kvalitetno slobodno vrijeme. Ta osoba uspjeh vidi u provođenju puno ugodnog vremena, bez pritiska. Druga osoba npr. stvarno želi i cijeni postignuća. Uspjeh vidi u proaktivanosti i zauzetosti, kako bi mogla proizvoditi, skupljati nagrade i postizati ciljeve.
Nečija slika uspjeha mijenja se tijekom života. Mijenja se jer nam se mijenjaju želje, perspektive i uvjerenja. Ipak, uglavnom volimo misliti da bi drugi ljudi trebali imati istu procjenu “ispravnog” i “dobrog” kao i mi, da bi trebali željeti iste stvari kao i mi i imati iste vrijednosti kao i mi. Stoga mislimo da je naša vlastita slika uspjeha bolja i da bi, zbog toga, svi drugi trebali imati istu sliku uspjeha kao i mi. Kada to ne čine, osjećamo se superiornijima od njih i pokušavamo ih pretvoriti u našu sliku uspjeha.
Da bi čovječanstvo napredovalo, moramo biti u stanju prepoznati sve oblike uspjeha, umjesto da jedne minimiziramo ili negiramo, a druge veličamo i poštujemo. Bez obzira želimo li ili ne želimo taj cilj ili svrhu pa time i tu vrstu uspjeha.
Zamislite svijet u kojem imate dvoje ljudi. Jedan je ulični zabavljač koji obično nema dovoljno novca i koji se seli iz grada u grad kako bi nešto zaradio. Drugi je odvjetnik sa gomilom novca i koji u životu neće riskirati. Očito je da ove dvije osobe imaju različite želje i vrijednosti. Njihova slika uspjeha koji žele je drugačija.
Ali zamislite da odvjetnik može istinski prepoznati sposobnost uličnog zabavljača da zabavlja mase, njegovo samopouzdanje pred gomilom i predanost nemilosrdnom slijeđenju svoje strasti – kao uspjeh. A ulični zabavljač može istinski prepoznati financijsku sigurnost i posao koju je odvjetnik izgradio i pravno znanje koje je postigao – kao uspjeh.
Kada kažemo “ne mogu prepoznati tu osobu kao uspjeh” ono što zapravo mislimo je “ta osoba nije postigla ništa što ja želim i što ja cijenim”. Ovdje je posebno teško prepoznati uspjeh kada je očito da način na koji netko postiže ono što želi šteti nekome ili nečem. U tom slučaju bismo mogli reći da je ta osoba uspjela u svom cilju ili svrsi, ali nije uspjela u harmoniji, stvaranju sigurnih odnosa, stvaranju zdravog sustava ili poboljšanju dobrobiti drugoga.
Ali toj osobi to neće biti bitno, osim ako je to što ta osoba želi – siguran odnos, harmonija, zdrav sustav i dobrobit drugoga. Pa ono što nam ovdje preostaje je očajnički željeti da oni to žele, kako bi to tretirali kao cilj i kako bi to ugradili u svoju sliku uspjeha.
Nakon ovog, kada ste shvatili koliko oblika uspjeha postoji i koliko je slika uspjeha individualizirana, važno je znati još nešto. Da bi ljudi zajedno nešto postigli (da bi zajedno uspjeli), potrebno je da se slože oko slike uspjeha. Ako do toga ne dođe, neizbježno je da će se u jednom trenutku njihove vrijednosti i želje sukobiti. Kao što vam može reći svatko tko je bio dio tima, veliki problem u timu je kada je svačija slika uspjeha drugačija.
Nečija slika uspjeha veliki je element kompatibilnosti u odnosima. Također, ljudi mogu dijeliti iste vrijednosti, ali kojim redoslijedom? Život ima način osigurati da naše vrijednosti budu testirane jedne protiv drugih. Kada se to dogodi, možda ćemo biti prisiljeni izabrati između dvije ili više naših najvećih vrijednosti. A ako bi druga osoba, s kojom nešto pokušavamo postići, izabrala drugi redoslijed istim vrijednostima, to se garantirano da neće složiti sa našim odlukama i radnjama – i obrnuto. Odjednom će se njihove i naše vrijednosti suprotstaviti. Ovo je recept za sukob.
Kako biste ovo mogli razumjeti, imam primjer za vas. Max i Richard zajedno vode tvrtku zdravstvene skrbi za starije osobe. Obojica vole financijski uspjeh i obojici je doista stalo pomoći ljudima kojima je potrebna njega. Dakle, pokretanje posla u zdravstvu bilo je najbolje za obojicu. Prije nekoliko godina njihova je tvrtka tužena i morali su zaraditi dovoljno novca kako bi mogli platiti sudski spor.
Ova situacija prouzročila je da njihove najveće vrijednosti budu međusobno testirane. Budući da je njegova glavna vrijednost u životu financijska sigurnost, Max je odlučio da je novac veća vrijednost i stoga bi on trebao biti prioritet. Richard je uvijek imao obiteljski novac pa je on odlučio da je najvažnije pomoći ljudima kojima je potrebna njega, bez obzira na novac. Obojica su jednostavno pretpostavili da je onaj drugi isto misli, umjesto da izravno komuniciraju.
Dakle, pokretanje posla u zdravstvu bilo je najbolje od oba svijeta. Prije nekoliko godina njihova je tvrtka tužena. Kao rezultat toga, morali su zaraditi dovoljno novca da si priušte sudski spor. Ova situacija uzrokovala je da obje njihove najveće vrijednosti budu međusobno testirane. Max je odlučio da, budući da je njegova glavna vrijednost u životu financijska sigurnost, novac je veća.
Odjednom se u ničem nisu se slagali. Max je želio prekinuti odnose sa osiguravajućim društvima od kojih je bilo teško dobiti isplate, prekinuti neke od programa koje su imali za starije osobe s niskim primanjima i razmotriti poslove spajanja s mnogo većim konkurentskim tvrtkama. Richard je sa druge strane želio čak i prikupljati sredstva kako bi mogli nastaviti poslovati kao ranije; posebno sa njihovim programima za starije osobe sa niskim primanjima.
Ovdje možete odmah zaključiti da je u ovoj situaciji. Richard bolja i moralnija osoba. Ali čak su se i računovođe složili da bi ih Richardov postupak mogao izbaciti sa posla, što znači da ne samo da bi Max i Richard osobno patili, već i svi stariji pod njihovom skrbi više ne bi imali skrb i morali bi početi ispočetka sa novim pružateljem usluga. Poanta ove priče nema nikakve veze sa moralom. Ovdje je riječ o vrijednostima i slici uspjeha, te o tome jesu li vrijednosti i slika uspjeha dvoje ljudi kompatibilne, posebno kada se pojave situacije u kojima su ljudi natjerani da daju prioritet vrijednostima.
Kada pokušavate uspostaviti kompatibilnost, kako biste postigli bilo što sa nekim drugim, bilo da je to dobar odnos ili poslovni cilj, važno je osigurati da ste s njima na “istoj strani” oko slike uspjeha i također, ako se ukaže potreba, kod prioritizacije vrijednosti.
Ukratko, uspjeh je postići ono što želimo. Mogli bismo se svađati cijeli dan oko toga je li netko uspješan ili nije, na temelju toga je li postigao ili nije ono što mi cijenimo i želimo. Kad bi dali svoju sliku, a time i definiciju uspjeha, to bi bilo ono što mi želimo. Čak se i objektivnija slika uspjeha univerzuma odnosi na ono što kolektivni univerzum želi. Ako netko želi putovati svijetom, putovanje svijetom mu je uspjeh. Ako netko želi milijunaški način života, to mu je uspjeh. Ako netko želi biti probuđen i svjestan, to mu predstavlja uspjeh. Ako netko želi blisku obitelj, to mu je uspjeh.
A naša će se slika uspjeha tijekom života mijenjati, baš kako se mijenjaju naše potrebe i naša perspektiva. Najvažnije pitanje je: Ovaj način na koji razmišljam, ove odluke koje donosim i akcije koje poduzimam, pomažu li mi stvarno da postignem ono što zaista želim?
AUTOR: Teal Swan
https://tealswan.com/resources/articles/what-is-success/
Prevela i prilagodila Angelica Horvatić / angelicahorvatic.com
Angelica Horvatić je savjetnik za (partnerske) odnose, praktičar iscjeljivanja trauma, iscijeljenja unutarnjeg djeteta, rada sa sjenom i hipnoterapeut.
Rođena i odrasla u Hrvatskoj, u posljednje dvije dekade života koje je provela na tri kontinenta, u sedam različitih zemalja, Angelica je intenzivno pomagala i radila sa tisućama ljudi iz cijeloga svijeta, individualno i kroz svoje grupne radionice. Pošto su gotovo sva prva iskustva u njenom životu bila vrlo traumatična, Angelica je, kroz svoju “borbu za život”, rano shvatila da nije svim dušama data takva brzina, snaga i radost za ŽIVOT i da je njoj to dato u tolikoj mjeri upravo zato da bi mogla pomoći drugima.
Njena misija je pomoći ljudima da se ‘podignu’ i pokrenu u smjeru kojim žele ići, povezani sa sobom i drugima.
“Osvoji svoju planinu” je njen moto – Osjećajte, Budite, Posjedujte i Napravite SVE ono što želite u životu!