Nadamo se da redovno vježbate Đala Neti i Joga Nidru iz prethodna dva članka, a danas ćemo… kuhati.

Možda vam to na prvi pogled ne zvuči kao dio joge, ali joga je znanost o tijelu, umu i duhu, jednostavno način življenja. Prehrana i priprema hrane su prilično važan dio našeg života, stoga u velikoj mjeri određuju i ostale segmente pa tako postoji vrlo jasno jogijsko poimanje i stav o prehrani i o pripremanju hrane, s kojima se također valja pozabaviti.

atma.hr – 52




Uspoređujemo li različite kulture odmah možemo primijetiti da je odnos prema hrani, kuhanju i jedenju sličan i povezan istim načelima. Stoga, kada govorimo o načelima jogijske prehrane trebamo razumjeti da iste korijene i velike sličnosti nalazimo i u tradiciji naših baka i nonica i u tradiciji baka iz radžastanske pustinje. Sigurno se možete sjetiti bakinog neupitnog pravila da se treba pojesti sve što je na tanjuru, da se ne uzima s tuđeg tanjura, da se kruh ne baca. Sve je to dio i jogijskog odnosa prema hrani, poštivanja onog što kreira našu energiju, zdravlje, raspoloženje i budućnost.

Kako hranu ponovno učiniti izvorom zdravlja i imuniteta a ne uzrokom razbolijevanja? Jednostavno. Pripremajte raznoliku, zdravu, ekološki uzgojenu hranu, upotrebljavajte začine i začinsko bilje i kuhajte dobro raspoloženi. Zašto se kaže da niti jedno jelo ne može zamijeniti majčina jela? Razlog je upravo taj, majka uvijek kuha sa ljubavlju za svoju djecu i glavni sastojak toga jela je dobra energija kuharice.  Znate i sami kada pojedete nešto u lošoj atmosferi, skuhano u nervozi, kaže se „palo mi je kao kamen na želudac“. Kuhajte s ljubavlju za one kojima kuhate, ne slušajte vijesti dok kuhate, ne tipkajte po mobitelu, tada će obrok biti izvor zdravlja.

atma.hr – 52




Prema jogi, vegetarijanska ili veganska prehrana je osnovni savjet, iz etičkog razloga ali i kao osnova dobrog zdravlja. Sada, ako jedete meso, nemojte odmah odustati. Sigurno možete uvesti, na primjer, jedan bezmesni dan u tjednu, dan zdrave hrane. U svijetu je već dulje poznata ta inicijativa i naziva se „zeleni ponedjeljak“. Tako ćete svojem tijelu dati barem jedan dan odmora od mesa i hormona, antibiotika, loše probave i svih otrova koje ponekad konzumiramo.

U jogi hranu dijelimo na tri kvalitete, satvična hrana je ona koja nam daje energiju, lakoću i svježinu misli. Rađas hrana predstavlja aktivnost i nemir (jako začinjena hrana) i tamas, najlošija kvaliteta , ona nam daje tromost, lijenost i težinu. Sva prerađena hrana, hrana koja dugo stoji i meso su tamastične kvalitete pa ih treba izbjegavati i što je više moguće jesti svježu hranu iz ekološkog uzgoja.

Začini – začini i začinsko bilje su ujedno i ljekovite biljke koje često uzimamo za poboljšanje imuniteta u obliku kapi, tableta ili raznih pripravaka. Osim prevencije, služe i za liječenje i ublažavanje raznih simptoma bolesti. Začinima bi mogli posvetiti stranice i stranice teksta, no ovdje ćemo krenuti praktično, sa nekoliko začina koja svi poznajemo i koristimo, a u vrijeme epidemije COVID 19 će nam svakako koristiti.

atma.hr – 52




1. Recept: Timijan (majčina dušica)

Timijan ili majčina dušica je oduvijek poznat po blagotvornom djelovanju na pluća, pomaže kod astme, poteškoća sa disanjem i kašlja, a ujedno i smiruje živce. Sva jela će obogatiti okusom, a blagotvoran je i za probavu.

Neka vam postane običaj da navečer popijete pijte čaj od timijana koji ste lagano zasladili medom i dodali limuna. Ako vam paše, u čaj stavite sok od đumbira. Sok od đumbira napravite tako da naribate svježi đumbir, stavite ga u šaku i iscijedite sok. Timijan možete dodati uz sok od đumbira i u limunadu.

Ako ne volite čajeve, koristite svježi ili sušeni timijan kad kuhate šalšu i juhu od rajčice ili kao dodatak grah salati, krumpir salati ili bilo kojoj drugoj salati ili varivu.

2. Recept Domaći pesto

Bosiljak je dobar za probleme s plućima, pomaže kod angine i migrene, umiruje živce, uklanja nemir, tmurne misli i nesanicu. Tržnice su još uvijek bogate bosiljkom, a možete ga uzgojiti i sami u teglici na prozoru. O češnjaku ne treba posebno pričati i njegovom antibakterijskom i antivirusnom djelovanju. Domaći pesto je vrlo jednostavan.

Usitnite u mikseru svežanj lišća bosiljka sa morskom soli, maslinovim uljem, par režnjeva češnjaka i šakom prženih badema ili pinjola. U umak možete dodati naribani tvrdi sir. Sa integralnim špagetima čini brz i zdrav obrok, a  možete ga kombinirati i sa drugim jelima. Zanimljiva varijanta je pesto od oraha i peršina, radi se na isti način. Peršin oslobađa nakupljenu vodu u tijelu i odličan je izvor c vitamina, a orasi obiluju zdravim masnoćama za naše tijelo.

Jednostavno i lagano, bez puno truda i znanja, hrana je izvor energije i zdravlja. Kuhajte za sebe i svoje bližnje, zaboravite gotovu prerađenu hranu. Za dobar obrok dovoljno vam je ponekad svega 20 minuta.

atma.hr – 52




Dobra probava je važan preduvjet dobrog imuniteta i zdravlja, a u tome nam opet, pomaže joga. Postoje vježbe kao što je agnisar krija kojom poboljšavate probavu. Ovoga puta jednostavnija tehnika: nakon obroka kleknite na pod i sjednite na stopala. Ruke blago položite na bedra. Ostanite u položaju nekoliko minuta ili koliko vam je ugodno. Taj se položaj (asana) u jogi zove VAĐRASANA.

Vajrasana – Yoga in Daily Life

U sljedećem nastavku ćemo se pozabaviti više asanama, vježbama za bolji imunitet.

Sadhvi Anand Puri
Joga u svakodnevnom životu
091/505 2255

www.yoga-in-daily-life.hr
[email protected]


SERIJA ČLANAKA JOGA U PREVENCIJI KORONE:

  1. Đala Neti
  2. Joga Nidra
  3. Zdravlje u tanjuru
  4. 5 Asana za jačanje imuniteta
  5. Pranajama

113 MOJA ZELENA KUHINJA

Moja zelena kuhinja

Više od 70 slasnih, jednostavnih recepata punih bjelančevina, snage i zdravlja

Gaz Oakley, autor svjetske uspješnice Vegan 100 posto, planetarno poznat i kao @avantgardevegan, s razlogom ima više od milijun pratitelja na društvenim mrežama s kojima dijeli svoju strast za uzbudljivim veganskim jelima koja su slavlje za oko, dušu i nepce.

U svojoj drugoj knjizi na hrvatskom jeziku Gaz donosi nove gurmanske recepte koji su jednostavniji, s uputama koje će vas voditi korak po korak, uz savjete i praktične napomene o sastavu i načinu pripreme.

Od doručka do deserta, svaki je obrok eksplozija okusa u više od 70 fantastičnih veganskih recepata koje možete prilagoditi svojim potrebama, raspoloženju i rasporedu. Moja zelena kuhinja knjiga je uz koju će svatko poželjeti biti vegan.

OSTAVI KOMENTAR

Ostavite svoj komentar!
Please enter your name here