Tri tipa sreće i disciplina yoge
Kada se radi o uživanju nikakva nam disciplina nije potrebna, a disciplina se primjenjuje ne negdje gdje se uživa već na prvom koraku nego tamo gdje nešto i nema baš privlačan početak. Kada smo radosni, kada smo u miru, u istinskoj sreći, tada smo već u sebi i tamo nema discipline. No kada to nije tako, um se stalno vrti u krugu i tada je disciplina osnovna kako bi se umirio, vratio u sebe. Na kraju, posljedica toga je da je um miran i pun radosti. Disciplina nije mučenje samog sebe zbog nečega i svrha discipline je postići užitak.
Postoje tri tipa sreće ili užitka
- Tamasik (tamo guna – neznanje) je kada si ljudi nameću disciplinu koja ne pruža nikakvu radost ni njima, niti bilo kome u bilo koje vrijeme. Tamasik ustvari nije nikakva sreća, ona izgleda kao sreća, no tuga je i patnja od samog početka do kraja. Za Tamasik sreću nije potrebna nikakva disciplina. Tamo nema discipline i nedostatak discipline je tamasik.
- Rađasik (rajo guna – strast) je onaj užitak koji je zabavan na početku no završava tugom i nije nikakav užitak. Na početku je to sreća koja izgleda jako dobro, no završava tugom i patnjom. Nedostatak discipline ili pogrešna disciplina je rađasik sreća.
- Satvik (satva guna – vrlina) sreća je dugotrajan užitak koji se pojavljuje nakon određene discipline. Na početku nije tako ugodna, nije tako lijepa, no kraj uvijek vodi ka radosti. Za satvik sreću, odmah na početku potrebna je disciplina kako bismo podnijeli ono neugodno. Npr. moramo se disciplinirati, ne bi smjeli…. (nešto) jer jako je lijepo u tom trenutku… no kasnije se stvar zakomplicira, a rezultati i nisu baš ugodni. Ne treba biti neugodno cijelo vrijeme, no ako je neugodno, da bismo to podnijeli i prerasli, potrebna je disciplina. Prema tome, disciplina je potrebna kako bismo postigli taj pozoran, satvik užitak, dugotrajan užitak.
athayoga-anushasanam
Sada, nakon pripreme kroz život i druge vježbe, započinje učenje i praksa yoge. Disciplina yoge. Slijedi objašnjenje yoge. (Yoga sutra I/1)
Atha znači SADA! Shasana znači pravila koje nam netko drugi nametne. Anushasanam su pravila koja sami sebi namećemo. To je razlog zbog kojeg Patanđali počinje sa SADA. Kada stvari nisu jasne, kada nismo u centru, kada srce nije na pravom mjestu.
Yoga nije ničija tuđa prisila, to je samonametnuto. Sve ste si to sami nametnuli. Ujutro se probudite, operete zube, prije spavanja operete zube, to je vaša disciplina, no to je bilo nametnuto, samonametnuto od djetinjstva. Kada ste dijete, majka vam to mora nametnuti. To je s vremenom postalo navikom, i tada ste shvatili da je to dobro za vas i tada to više nije majčino pravilo. To je sada vaše pravilo, zar ne? Kao što je i održavanje čistoće, higijena, vježba, meditacija, biti ljubazan i obziran, a ne grub, sva ta pravila koja ste sami sebi nametnuli, sve je to disciplina, zar ne? Što ta disciplina čini? Disciplina postoji kako biste se ujedinili u sebi, da biste spojili sve nepovezane krajeve svog postojanja.
Patanđalijeve Yoga sutre (I/1), komentari Sri Sri Ravi Shankar