Učila me je svemu. Kuhale smo jela, a kada je mijesila kolače, davala mi je da razvlačim tijesto, da se igram brašnom, i da oponašam ono što ona radi

Sve više je modernih vrtića i škola koje djeci nude povratak prirodi i “pravim vrijednostima“ – drvene igračke, obaveznu glazbu i instrumente, tjelesnu aktivnost, razvijanje mašte…

atma.hr – 39

Nude inteligentne načine provođenja vremena za djecu koja (bi trebalo da) su neiscrpan izvor mašte, ideja i inspiracije.

Ove institucije su, na neki način, odgovor na situaciju kada današnja djeca umjesto lopte u rukama imaju mobilne telefone, umjesto da skaču i preskaču – sjede za računalima, umjesto da smišljaju i prave, pasivno gledaju i slušaju.

Sve aktivnosti koje se prakticiraju u tim vrtićima i školama podsjećaju me na ono što me je nekad učila moja baba. Za mog brata, moju sestru i mene ona nikad nije bila baka, jer smo bake zamišljali kao njegovane i tihe starije dame. Ona je bila stamena, stroga, bistra i oštrog jezika. Prava – baba.

Potpisivala se prstom, jer nije znala čitati i pisati, ali je znala brojiti i računati, jer je tako nikad nisu mogli prevariti kada je kupovala u trgovini ili na pijaci, ili kada je prodavala soda – vodu.

atma.hr – 75




Učila me je svemu. Kuhale smo jela, a kada je mijesila kolače, davala mi je da razvlačim tijesto, da se igram brašnom, i da oponašam ono što ona radi. Tada je to bila samo igra, a sada shvaćam da me je od malih nogu učila samostalnosti, što je „zapovijest broj jedan“ velikog pedagoga Marie Montessori.

Hranile smo kokoške, pse i mačke, koje je čuvala. Tako sam od malena naučila voljeti životinje.

Stalno smo bile u dvorištu, ili pješačile do vinograda, i tada sam već shvaćala koliko je priroda važna za čovjeka. Išla je sporo, nogu pred nogu, jer nije mogla brže, ali to nije bilo bitno, jer nigdje nismo žurile, i na kraju krajeva – najbitnije je bilo stići.

Nisam imala puno igračaka, a tada sam željela samo jedno – drvenog konja. Sad mi je smiješno kada se sjetim s kojim smo žarom maštale da ćemo napraviti tog konja.

Nedavno sam čitala kako je važno da dijete ne bude „zatrpano“ igračkama, i da se maštom dodaju elementi koji nedostaju, jer se upravo tada aktiviraju misaoni procesi i razvija kreativnost.

26 HOLISTIČKA ANATOMIJA

HOLISTIČKA ANATOMIJA

holisticka

Integrativan vodič kroz ljudsko tijelo

Komplementarni i alternativni pristupi zdravlju i medicini sve su više prihvaćeni kako ograničenja konvencionalnih tretmana postaju sve vidljivija. Ova knjiga predstavlja autoritativnu studiju anatomije, fiziologije i patologije, ali cijelu raspravu autorica proširuje povezujući znanost o tijelu i razne oblike alternativnih pristupa zdravlju kako bi istražila način na koji ljudsko tijelo funkcionira – i način na koji stupa u interakciju sa svojim okružjem te kako to postojanje doživljava na emocionalnoj i duhovnoj razini.

440 stranica, format: 16×23 cm

Cijena: 165 kn - Kupi ovdje

Igrale smo domino, “Mice” i “Ne ljuti se čovječe”. Učila me je da se ne ljutim kad gubim, da moram razmisliti dobro o nekoliko sljedećih poteza i da uvijek možemo odigramo opet ako izgubim.

Vodila me je u crkvu još davno, kada nije bilo „in“ biti vjernik, i tamo smo palile svijeće i prisjećale se onih koji su “na nebu”.

Sada često nailazim na vijesti da najveći IT – jevci izdvajaju značajne svote kako bi slali svoju djecu da uče u školama u prirodi, gdje nema suvremenih tehnoloških pomagala.

atma.hr – 39

Glavni razlog je što takve škole djecu uče vještinama inovativnog razmišljanja kakve mnogi poslodavci zahtijevaju. Učenicima koji su “odrasli na tehnologiji” često manjka sposobnost šireg razmišljanja i rješavanja problema. O tome svjedoče i globalni izvještaji i istraživanja, koji kažu da oni obrazovni sistemi koji su mnogo uložili u kompjutersku opremu “nisu doživjeli nikakvo posebno poboljšanje” u rezultatima PISA testova iz čitanja, matematike i znanosti.

Svako dijete bi trebalo imati jednu ovakvu babu, koja zna zabaviti i naučiti, i koju ipak ne može zamijeniti nijedan vrtić.

Bizlife – Nada Veljković