pexels.com
Responsive text-52 horizontal



Sve se više istražuje utjecaj lužnate i kisele hrane na pravilan rad organizma. U današnje vrijeme konzumiramo previše hrane koja kiseli organizam, to je zapravo pravi uzrok obolijevanja od raznih vrsta bolesti. Kako biste sačuvali svoje zdravlje svakako će Vam pomoći da jedete što više lužnate hrane.

Namjernice koje bi trebali izbjegavati jer kisele organizam

  • Crni čaj, zeleni čaj, kava (sve vrste u svim oblicima), alkohol, duhan, hladni napitci, gazirani sokovi, industriski voćni sokovi (osim ako nisu 100% iz voća).
  • Sve vrste mesa posebno crveno meso, plodovi mora.
  • Podgrijavana hrana i hrana kuhana u aluminijskom posuđu.
  • Pržena, pohana, frigana, konzervirana i fast food hrana.
  • Pšenica, cjelovite pšenične prerađevine, rafinirane žitne pahuljice, bijelo brašno i proizvodi od bijelog brašna, tjestenina, kruh i svi pekarski proizvodi.
  • Keksi, kolači, čokolade, sladoled džemovi, želei, prerađen javorov sirup, i sl.
  • Ljuti začini, umjetna sladila, rafinirana jodirana kuhinjska sol, šećer.
  • Rajčica, luk, češnjak, paprika, patliđan.
  • Slanutak, grah, soja, sojine prerađevine, bijela riža.
  • Ocat (koristiti limun umjesto octa), margarin, zaslađeni jogurt, i sl.
  • Tvrdi i pljesnivi sirevi.
  • Generalno sve prerađevine životinjskog i biljnog podrijeka (sve što se brzo ne kvari).

Namjernice koje alkaliziraju organizam

Izrazito lužnate

Celer, datulje, smokve, biljni čajevi, agar-agar, dinja, lubenica, kajenska paprika, limun, limeta, mango, korijen kuzua, papaja, peršin, alge, grožđe bez koštica, potočarka.

Umjereno lužnate

Mahunarke (svježe, zelene), cikla, brokula, kupus, izdanci lucerne (alfalfa), banane (zrele), bademi, jabuke, marelice, šparoge, mlado zeleno povrće, avokado, bancha čaj, svježe smokve, rogač, voćni sokovi, ribiz, grožđice, cvjetača, blitva, daikon, datulje, kiwi, nektarine, breskve, svježi đumbir, grejp, kelj, grožđe, zeleni čaj, ljekovito bilje (zeleno lišće), zelena salata, kruške, svježi grašak, ananas, krumpiri s korom, bundeva, rotkve, maline, shiitake gljive, jagode, tikve, slatki krumpir, svježi kukuruz šećerac, bijela repa, ocat (jabučni), umeboshi šljive, sokovi od povrća.

Blago lužnate

Masline, maslinovo ulje, artičoke, rižin slad, proso, miso, heljda, trešnje, mandarine, kesteni (suhi, pečeni), kokos (svjež), krastavci, prokulica, esenski kruh, kozje mlijeko, med (sirov), gljive, rotkve, morska sol, naranče, ukiseljeno povrće (domaće s jabučnim octom), sezamove sjemenke, začini, proklijale žitarice, tamari, tempeh, rižin ocat, smeđa riža.

Neutralne

Vrhnje, kravlje mlijeko, običan jogurt, surutka, nesoljeni maslac.

160×600 text-47 lijevo

Savjeti za uravnoteženu prehranu

Uzimati male obroke do šest puta dnevno svaka dva do tri sata (minimalno 4 puta dnevno). Svaki obrok ili većina obroka treba biti kombinacija proteina (gljive, bademi, mladi sir, mung dal, itd), ugljikohidrata (riža-posebno crvena, proso, integralni kruh, kus kus, heljda, palenta, krumpir, integralno tijesto itd) i vitamina (salate, voće, povrće).

Dobro žvakati hranu i piti male gutljaje toplije vode među zalogajima. Iza hrane ne piti tekućinu 1 sat – naročito ne hladnu vodu. Među obrocima ništa ne konzumirati, uključujući voće, slatkiše, grickalice… Konzumirati manje ulja, soli i šećera.

Jesti više voća i povrća (minimum 300g voća i 200g povrća dnevno). Vježbati sukladno s mogućnostima. Spavati sedam do osam sati dnevno. Jesti hranu koja je sirova, kuhana i grilana, puno jušnate i lako probavljive hrane. Za doručak nikada ne jesti samo voće/voće uvijek jesti prije obroka ili minimum 2 sata nakon obroka. Za večeru ne konzumirati jogurt. Ne miješati voće s mliječnim proizvodima. Uzimati mljeveno sjeme lana radi bolje stolice i bolje funkcije crijeva.

Dnevno popiti 1 l čaja od korijena đumbira. U 1 l hladne vode nasjeckati 3-5 kriški đumbira i pustiti da prokuha do 5 min. Piti vruće.

Dobra alternativa đumbiru je limunov sok, limun je jako kiseo, ali ima lužnati učinak u organizmu. U 2 litre izvorske vode umješajte 200 ml svježeg soka od limuna bez dodatka bilo kojeg zaslađivaća. To pijte tokom cijelog dana. Kura odkiseljavanja traje 15 dana.

Svi navedeni savjeti i preporuke pomažu kod otkiseljavanja – alkaliziranja organizma. Ako su u pitanju teži zdravstveni problemi potrebno je posavjetovati se sa stručnom osobom jer je često ovisno o bolesti, konstituciji i općem stanju organizma potrebna korekcija pojedinih ovdje navedenih savjeta i preporuka.

Primjer dnevne uravnotežene prehrane

Prije doručka:

Čaša svježe iscijeđenog voćnog soka ili povrtnog. Ponekad uzmite samo jednu vrstu voća kao međuobrok. Izbjegavajte banane. Suho voće je uvijek dobro namočiti barem 1 h prije konzumacije zbog lakše probave. Isto je i s orašastim plodovima.

Doručak:

Komad kruha (samo ne pšeničnog, može raž, zob, ječam, kukuruz…) s ghee-om i džemom (može kao međuobrok).

Ili komad kruha sa svježim sirom i kojim listom salate (rikola, zelena salata, peršin…), (može kao međuobrok).

Ili kuhane zobene ili ječmene (cjelovite) pahuljice s malo mlijeka i suhim grožđicama, dodati malo cimeta i kardamoma. Umjesto mlijeka može voda, ali onda dodajte još desetak oljuštenih badema.

Ili staviti u blender malo suhih grožđica, datulja, deset oguljenih badema i jednu šalicu toplog mlijeka (uzeti domaće mlijeko). Dobro izblendati i po želji dodati malo kardamoma, šafrana ili sjemenke komorača. Ovaj napitak možete popiti i tijekom dana kao međuobrok, ali najbolje djeluje na organizam kada se popije rano ujutro i kada padne mrak tj. prije spavanja.

Ili palačinke od heljdinog brašna (pšenično je preteško) s malo džema. Za doručak je uvijek bolje pojesti nešto toplo jer na taj način pomažemo probavnoj vatri, dok je sirovo teže probavljivo.

Prijepodnevna užina:

Mali sendvič od integralnog kruha, salate i sira ili tofu-a.

Ili integralni kruh s tahinijem (namaz od sezama ili napravite svoj namaz od suncokreta) i medom i par komada suhog voća.

Ili komad kruha s namazom od avokada. Namaz napravite tako da uzmete mekani avokado i pomiješate ga s malo himaljske soli, papra i limuna ili limete.

Ručak:

Žitarice, gljive, povrće ili salata.

Međuobrok:

Časa mlijeka od žitarica, par lješnjaka ili badema ili oraha i malo suhog ili svježeg voća.

Ili mali komad integralnog kruha s klicama (salatom) i tofuom ili sirom.

Večera:

Isto kao i ručak samo u jako maloj količini. Najlakše probavljiva večera je juha. Naprimjer od crvene raskuhane leće s povrćem ili bistra juha u koju se doda malo ugljikohidrata i proteina te začina – kumin, papar, kurkuma, peršin…

Ili žitarice, tofu ili gljive, pareno povrće ili salata.

Ili zapečeno povrće s tofuom i krumpirom.

Za večeru je isto tako dobro jesti toplo, a naročito juhe jer će one preko noći služiti kao čistač probavnog trakta. Lako su probavljive i kada se još dodaju začini imaju jako pročišćujući učinak. Za jačanje probavne vatre/agnija (metabolizma) uzmite prije obroka komadić svježeg đumbira s malo himalajske soli i par kapi limuna ili limete.

U Ayurvedi je strogo zabranjena konzumacija hladnih pića/sokova tijekom obroka jer smanjuju rad enzima, isto tako nije preporučljivo konzumirati alkohol uz obrok (niti općenito).

Vrijeme obroka:

Doručak: prije 8 h
Ručak: od 11 – 13 h
Večera: od 17 – 19 h ili barem 2-3 sata prije nego idete spavati.

Kako biste bili sigurni da će vaš organizam izvući maksimum od hrane koju konzumirate bitno je ne prejedati se. Našem mozgu treba 15-20 min da procesuira informaciju da je želudac pun. Dakle, samokontrola je ovdje ključna. Moramo se disciplinirati da prestanemo jesti prije nego smo siti jer kako ćemo i sami kasnije primijetiti, kroz 15-20 min ćemo biti siti.

160×600 text-47 lijevo

Želudac koji je pretrpan hranom oslabuje probavnu vatru (rad enzima) i stvara probavne smetnje (što kasnije dovodi do osjećaja napuhanosti, podrigivanja, vjetrova itd.) te do akumulacije toksina (ama) što bi značilo zadržavanje neprobavljene hrane koja kasnije dovodi do oboljenja.

Pravilno bi bilo napuniti želudac s 1/3 hrane, 1/3 vode i 1/3 ostaviti za zrak. Namirnice imaju različite kvalitete i zahtijevaju različite probavne energije, kombinacija hrane je od iznimne važnosti u Ayurvedi. Na primjer, voće će se probaviti brže od žitarica, tako da konzumacija svježeg voća s žitaricama zbunjuje probavni proces i stvara fermentaciju tj. AMA-u.

Kada se hrana koja se lako i brzo probavlja (poput voća) ostaje „zalijepljena“ u želucu, dok druga teža hrana (kao što su žitarice i ugljikohidrati) završe proces “kuhanja”, enzimima se šalje zbunjujuća poruka koja narušava agni (probavnu vatru) te se takva informacija šalje na unutarnje organe.

Namirnice koje imaju dominantno kiselu kvalitetu ili fermentirana hrana, kao što je jogurt, ne treba jesti sa slatkim namirnicama kao što su mlijeko ili voće jer to kao i sve što nepravilno kombiniramo dovodi do toksina u probavnom traktu i dubljih tkiva tijekom vremena te se kroz neko vrijeme konačno očituje kao bolest.

prirodom-do-zdravlja.net

Podudarni sadržaj

OSTAVI KOMENTAR

Ostavite svoj komentar!
Please enter your name here